Moe? Ken je de 12-minuten-regel?

Ben jij wel eens te moe om een rondje te lopen? Pas dan de 12-minuten-regel toe.

Ken je dat. Zo’n dag dat je duf en sloom bent en absoluut geen zin hebt om een rondje hard te lopen?

Je werkdag was chaotisch en druk. Je komt thuis, binnen is het warm en licht, buiten is het koud, nat en donker. Je bent moe en hebt géén zin om hard te lopen. Dus je ploft op de bank met een boek of Netflix. Want als je moe bent, is herstel een goed idee. Heb jij dat ook wel eens (heel soms)?

12-minuten-regel

Als je moe bent en geen zin hebt om je loopschoenen aan te trekken en naar buiten te gaan, is het goed om de 12-minuten-regel toe te passen.  Deze regel luidt:

Je kunt pas zeggen dat je te moe bent om hard te lopen als je 12 minuten hebt hardgelopen.

Er is onderzoek gedaan onder studenten in Maastricht waar dit naar voren kwam. Er waren twee groepen.

Groep één moest vooraf voorspellen of een looptraining goed zou gaan of niet. Dit werd bekeken door te zien welke snelheid ze liepen in een bepaalde hartslagzone.  Groep twee voorspelde na 12 minuten hardlopen of de resterende training goed zou gaan of niet. Wat bleek. Er deugde niets van de voorspellingen van groep één

Studenten die een goede dag dachten te hebben bleken niet bijzonder in vorm en studenten met een kater voelden zich na 12 minuten juist wel goed. De tweede groep bleek aanzienlijk beter in het voorspellen, na twaalf minuten hardlopen konden de studenten prima zeggen of ze die dag goed waren of juist wat minder.

En het leuke is dat het gros van de studenten die zich vooraf nog wel moe voelde na twaalf minuten wel energiek was

Dus: de eerstvolgende keer dat je moe bent en geen zin hebt om te lopen, doe je tóch je loopschoenen aan en beslis je of je na 12 minuten terug gaat naar (je warme) huis of dat je een mooi rondje gaat lopen.

De beste looptips en inspirerende artikelen 2x per week in je mailbox?

Meld je dan aan voor onze nieuwsbrief en mis niets!

Meer uit Training