X
Brooks Ghost 11WINACTIE
De nieuwe Brooks Ghost 11


Naam *
Verplicht
E-mail *
Verplicht
Verplicht
 

7 tips voor een waardevolle herstelloop

Door
Marc Gerlings
13 september 2018 00:00
7 tips voor een waardevolle herstelloop
Herstelloopje
Je trekt je hardloopschoenen aan en je gaat van start. De eerste kilometer gaat makkelijk, de tweede ietsje lastiger maar alles gaat goed. Je kijkt eens op je horloge en je vindt dat je harder moet gaan. Voor je het weet loop je weer te racen. Niet goed om steeds zo te trainen. Start  2017 goed door op rustige trainingsdagen ook echt rustig te lopen. 7 tips voor de echte waardevolle herstelloop.

Het is de vloek van de hardloper. Zo lijkt het. Iedere training weer haal je het beste uit jezelf. Dat komt voor velen overeen met zo hard mogelijk gaan. Te hard. Wie de trainingsliteratuur erbij pakt ziet een variatie aan zacht en hard trainen. Wat dan nog opvallender is; de meeste kilometers gaan niet in dat supersnelle tempo. De grote bulk zit aan de voorzichtige kant. Onder meer herstelloopjes zijn interessant. Ze helpen je herstellen van die intensieve trainingen. Dan is het zeker niet de bedoeling om hard te gaan.

Hoe zorg je ervoor dat je die ambitieuze racegewoonte in jezelf ontwijkt?

1) Het gaat niet om hard lopen maar om optimaal herstellen. 
Beetje flauw maar goed om helder op het netvlies te hebben. Als je te hard gaat in je herstelloopjes komt het herstelproces na deze training niet op gang.

2) Wat is jouw cruciale ratio?
 Door herstelloopjes goed in te plannen weten heel veel hardlopers het risico op blessures te verkleinen. Toch kunnen ze daarnaast veel trainingskilometers maken. Het kan je belastbaarheid enorm verbeteren. Dat is een cruciale ratio in het hardlopen. Hopelijk vindt iedere hardloper door ervaring en kennis uit hoe hoog zijn persoonlijke belastbaarheid is.

3) Ga je langzaam genoeg? 
Meestal zoek je een weg om nog sneller te worden. Bij een goede herstelloop beantwoordt je de vraag aan jezelf of je tempo laat genoeg is voor herstel. Het kan handig zijn om je hartslagmeter in de gaten te houden. Heb je die niet? Loop dan op een manier die ontspannen aanvoelt. Je ademhaling gaat regelmatig, makkelijk en je voelt alsof je minstens nog vier keer zo hard zou kunnen gaan.

4) Je sporthorloge kan even aan de kant en schakel je gevoel in.
 Ga niet weer vertrekken en voortdurend op je sporthorloge kijken. Ook het tempo dat je normaliter rustig vindt kan voor een herstelloopje te hoog zijn. Als je net gister een intensieve training deed dan heb je nu een rustig loopje verdiend. De herstelloop hangt samen met de trainingsprikkel van de afgelopen trainingen. Gevoel zegt dan vaak meer dan een vooraf benoemd rustig tempo volgens je sporthorloge.

5) Zie je alles onderweg?
Wat doe je in je trainingen waarbij je tegen je wedstrijdtempo aanzit? Je bent bezig met presteren en je omgeving neem je verminderd waar. Het omgekeerde geldt voor de herstelloop. Je ziet alles in je omgeving. Je bent fris en je ziet echt waar wat er om je heen gebeurt.

6) De gazelle in jezelf ontwikkelen. 
Van een herstelloop kun je een echte training maken: een technische training. Nu je toch overal oog en oor voor hebt, train dan je techniek. Word die gazelle op de dagen dat je herstelloopjes doet. Let op je hoofd, schouders en romp. Laat je stappen mooi afrollen met een goede zweeffase en duidelijke afzet. Je kunt luisteren naar je passen (geen geslof!) en je kunt jezelf controleren op techniek en afzet.

7) Herstelloop is leuke en ontspannen bezigheid. 
Bij veel van die snelle trainingen verlang je naar het einde van de training. Het is namelijk presteren, zwaar en afzien. Een herstelloop zou het fijn en leuk moeten zijn. Je hebt na afloop eigenlijk nog wel meer zin om kilometers te maken. Niet doen want nu gaat het herstel volle kracht vooruit.

Veel hardloopplezier in 2017. Gebruik de herstelloop voor een nog betere opbouw naar je hardloopdoelen.
  • Deel dit artikel
  • Facebook
  • Twitter
  • LinkedIn
  • Google+
  • Mail dit artikel:
  • Mail
Auteur
Marc
Marc Gerlings
Marc  Gerlings

Marc Gerlings



Verplicht Verplicht
Verplicht
  • Rob de Hair
    Klein tipje. Handig om 2017 even aan te passen in 2018 als je het in de nieuwsbrief van sept. 2018 plaatst ;-)
    Reactie geplaatst op 19/09/18 om 15:47 uur
  • hilde.kinthaert
    Beste Marc, van harte dank voor dit waardevolle artikel. Vraagje hierbij: hoe lang mag/moet een herstelloop duren? hartelijke groet, hilde k.
    Reactie geplaatst op 19/09/18 om 09:26 uur
  • x
    Tijd om dit artikel eens te actualiseren en zonder fouten.
    Reactie geplaatst op 19/09/18 om 09:19 uur
  • Adema
    Jammer... het is 2018
    Reactie geplaatst op 19/09/18 om 08:49 uur
  • Ton van Erp
    Als je een stuk van vorig jaar herhaalt, moet je wel opletten dat je de fouten eruit haalt en een wens aan het nieuwe jaar aanpast: veel loopplezier in 2018.
    Reactie geplaatst op 02/01/18 om 22:06 uur
  • Wim verbunt
    Ik mis het verhaal van de interval training!
    Reactie geplaatst op 28/12/16 om 19:06 uur

ProRun loopclinics: Waar & wanner?

Loopkalender

23
september