Warming-up met looptechniek oefeningen : Beenzwaaien

Warming-up met looptechniek oefeningen : Beenzwaaien

Als je jezelf hebt warmgelopen is het goed om enkele loop technische oefeningen aan het einde van je warming – up te doen.

De bekende looptrainer Bob Boverman overleed in 2018. Veel van zijn kennis is bewaard gebleven middels verhalen en video’s.

Bob was groot voorstander van techniektraining en aandacht voor een goede warming up.

Als je jezelf hebt warmgelopen is het goed om enkele looptechnische oefeningen aan het einde van je warming – up te doen. Toploopster Nicole Wijling-Dissel, wereldkampioen 800 meter en 1500 meter bij de veteranen 45+ laat je deze oefeningen zien. 

Oefening Beenzwaaien
Deze oefening doe je het makkelijkst als je een steunpunt zoekt. Dat kan een muur, paal of bijvoorbeeld de schouder van een medeloper zijn.  Zwaai je been ontspannen van voor naar achteren en zorg dat je knie naar voren goed wordt ingezet. Een goede knie-inzet is belangrijk bij een efficiënte looptechniek. Ook als al het been naar achteren zwaait moet je proberen het been ontspannen te houden. Dit kun je bereiken door het vanuit de voorzwaai het been naar achteren te laten vallen.

Doe  deze oefening met beide benen meerdere keren achter elkaar. Bijvoorbeeld iedere been 3 x 10 zwaaien. 

 Doel: 
– Opwarmen been heffers en heupspieren
– Bewegelijkheid in de heup
– Bewustwording van knie inzet t.b.v. van verbetering looptechniek 
– Bewustwording van ontspannen achterzwaai t.b.v. van verbetering looptechniek

De beste looptips en inspirerende artikelen 2x per week in je mailbox?

Meld je dan aan voor onze nieuwsbrief en mis niets!

Meer uit Training