5D loopanalyse: wat leer je ervan?

Een 5D loopanalyse bij Rob Donkers van De Gangmakerij. Interessante kost.

5D loopanalyse: wat leer je ervan?

Een 5D loopanalyse op een loopband: is dat zinvol voor een loper?

Ik loop nu zes jaar hard en mijn looptechniek heeft me dikwijls dwars gezeten. Of – beter – mijn lichaam heeft me een aantal keer laten weten dat er ergens nog iets te verbeteren valt.

Na drie mislukte pogingen om een marathon onder de drie uur te lopen, was het de vierde keer raak. Toen ik ook op mijn looptechniek lette en niet alleen maar op mijn hartslag.

Want bij de marathon ging het geregeld mis na 31 kilometer. Mijn hartslag bleef mooi, maar mijn kuit begon licht te protesteren. Meer kilometers bleek geen oplossing, maar techniektrainer Franklin van Doesburg leerde me technisch beter lopen: geen kuitklachten meer.

Voor de marathon bleek het dé oplossing, maar toen ik daarna een regulier schema wilde testen (meer kilometers) ging het geregeld mis: stijve lies, pijnlijke kuit

Op zich geen ramp. Ik stap gewoon wat vaker op de fiets en mijn kuit doet vanzelf weer mee. Franklin van D. zou me het liefst trainen om helemaal van het gelazer af te komen, maar ik vind het wel even best.

Ook Rob Donkers van De Gangmakerij zegt dat het met wat (techniek)aanpassingen mogelijk moet zijn om blessurevrij te lopen. Ook als je wat meer kilometers maakt.

Hij nodigt me uit in Tilburg voor een 5D loopanalyse.

Ik ben nieuwsgierig en maak een afspraak.

Rob heeft een lichte, mooie ruimte met een loopband en spectaculaire meetapparatuur.

Na een warming up loop ik een tijdje 13 kilometer per uur en dan krijg ik uitleg en analyses. Daarna ga ik nog een keer op de loopband voor deel II en nieuwe kennis.

Rob is niet alleen specialist in de loopanalyses, hij is ook fysiotherapeut met extreem veel kennis van de voet en het onderbeen.

Behalve de test op de loopband doet hij ook een hele reeks testen met mijn voeten, benen, rug en tig gewrichten.

Het resultaat is interessant.

Mijn running economy is met 2,84 J/kg/m goed.

Maar het is natuurlijk interessanter om te weten wat niet goed is (en dus beter kan).

Conclusie: de beperking in mijn linkerheupgewricht naar endorotatie verklaart een verminderde linksrotatie van mijn onderrug ten opzichte van mijn romp

En deze rotatie is direct gekoppeld met bewegingen in mijn enkel en voet. Dit veroorzaakt een conflict in de biomechanische afwikkeling, waardoor mijn linker kuitspier sneller overbelast raakt.

Een hele mond vol.

Gelukkig stuurt Donkers ook wat eenvoudige filmpjes mee, met oefeningen om thuis te doen.

Ik ga oefenen, over twee maanden een vervolg!

De beste looptips en inspirerende artikelen 2x per week in je mailbox?

Meld je dan aan voor onze nieuwsbrief en mis niets!

Meer uit Columns & meer