De vroege ochtend en het circadiaans ritme

Foto: Andy Astfalck/adidas

De vroege ochtend en het circadiaans ritme

Welk tijdstip van de dag is nu het best om te gaan hardlopen? Natuurlijk, dat heeft ook een beetje met voorkeur te maken, maar er is ook zeker een voor alle mensen geldend ritme, dat bepaalt wanneer je het best kunt knallen en wanneer je beter rustig aan kunt doen.

Hier op de ProRun-redactie zitten grote liefhebbers van vroeg hardlopen. Met het krieken van de dag de wereld in, het licht tegemoet. Sommige lopers moeten niet denken aan rennen op de vroege ochtend. Eerst dat lijf eens fatsoenlijk wakker laten worden voor je die hartslag omhoog jaagt en voor dag en dauw gaat lopen zweten. Hoe zit dat toch; bestaat er zoiets als een ultieme hardlooptijd?

Keniaans joggen

Keniaanse trainingsgroepen beginnen de dag vaak heel vroeg met een langzame duurloop. Vaak nog voor het ontbijt. Kop thee met melk erin en gaan. Daarna is het ontbijten en chillen en dan volgt aan het eind van de middag een wat steviger training. Intervallen op de baan of een fartlek- of tempotraining op de weg. Maar goed, voor deze atleten geldt dat hardlopen hun werk is en zij hoeven zich niet om 9:00 uur bij een baas of achter een computerscherm te melden.

Voor ons, de gewone hardlopende stervelingen is het vaak zo dat we het moeten doen wanneer het kan. En dan is een uur hardlopen voor je werk heel praktisch. En het is ook nog eens een mooie manier om je dag op een positieve manier te kickstarter. Vol energie en met een goed humeur de dag in. Wat ook nog pleit voor het vroege lopen, is dat het na een dag werken nog best pittig kan zijn om nog de loopschoenen te strikken en de deur uit te gaan. Helemaal als je al gegeten hebt, het inmiddels donker is en je partner of andere gezinsleden zich comfortabel op de bank hebben neergevlijd. Nee, dan kun je die loop maar beter al in de tas hebben.

Circadiaans ritme

Los van persoonlijke voorkeuren of noodzakelijkheden zijn er wel degelijk meer en minder gunstige momenten op de dag om te trainen. Wanneer je lichaam het best in staat is om een bepaalde prestatie te leveren en jij dus het meest uit je training haalt, wordt bepaald door een verschijnsel dat we het circadiaans ritme heet. Dat is een bioritme dat in een cyclus van zo’n 24 uur zaken als je lichaamstemperatuur, aanmaak van bepaalde hormonen, slaap en hartslag reguleert.

Hoezeer wij er ook van houden; ’s ochtends heel vroeg trainen is vanuit fysiologisch oog punt niet ideaal. Zo is je lichaamstemperatuur dan nog relatief laag, wat betekent dat je spieren nog wat stijf zullen zijn en eigenlijk al je lichamelijke functies opereren nog suboptimaal. Vlieg je er te hard in op de vroege ochtend, dan loop je op dat tijdstip ook het grootste risico op blessures.

Het beste tijdstip voor een pittige training is aan het eind van de middag of het begin van de avond, tenminste als het dan nog licht is. Wordt het al donker, dan begint je lichaam al signalen te ontvangen dat het tijd wordt om naar bed te gaan.

Dan maar uitslapen?

Moeten we dan maar vaarwel zeggen tegen die vroege loopjes? Nee, zeker niet. Als jij je lichaam de tijd geeft om een beetje op gang te komen en je plant ’s ochtends heel vroeg geen knetterharde of -snelle trainingen, dan is er niks mis mee om hardlopend de zon te zien opkomen. Het stevige werk kun je beter bewaren voor momenten dat je lijf inmiddels goed op gang is, goed voorzien van brandstof en klaar om de motor te laten ronken.

Reageer op dit artikel

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

De beste looptips en inspirerende artikelen 2x per week in je mailbox?

Meld je dan aan voor onze nieuwsbrief en mis niets!

Meer uit Columns & meer