Het loopt anders

We mogen weer! Het hardlopen heeft nooit stilgelegen, de groepstrainingen wel.

Deel dit artikel:
Share on Facebook
Facebook
Tweet about this on Twitter
Twitter
Share on LinkedIn
Linkedin
Het loopt anders

Tot de basisuitrusting van iedere hardlooptrainer hoort kennis van trainingsomgeving en kennis van atleten. Daar begon in mijn tijd cursusdag 1 van de BLT-3 opleiding mee. Beide grootheden zijn aan het kantelen. Als ‘we’ weer mogen trainen in groepsverband, is de kans groot dat je in een ander gebied komt te lopen. En stel dat je maar met 10 man inclusief jezelf op pad mag, wie neem je dan mee en wie niet? Misschien word je wel ingedeeld op een andere groep. Puntjes van aandacht voor de hardlooptrainer.

Coronateams

Van bewust bekwaam tuimelen we ineens naar het stadium van bewust onbekwaam. Of misschien wel onbewust onbekwaam. Wan wat weet ons gilde van crowd management, spreiden, splitsen, protocollen, desinfectie, blokkenschema’s en handhaving? Die 1,5 meter afstand en zakdoekjes kunnen we nu wel dromen. De elleboog is gepromoveerd tot het meest bekende lichaamsdeel van het afgelopen kwartaal. Maar de nieuwe bepalingen en richtlijnen toepassen vanaf 11 mei is andere koek. De clubs en hun coronateams zijn er maar druk mee, met het verdelen van de schaarse middelen ‘trainers’ en ‘ruimte’.

Time-out

Als trainer neem je uiteraard je eigen verantwoordelijkheid en door ‘learning by doing’ kun je vast weer snel uit de voeten met je lopersgroep. Het zou me niet verbazen als je toch tegen vragen oploopt die je vooraf niet had verzonnen. Plan vóór je eerste training daarom een time-out procedure met dit 10-punten plan. Het kan altijd anders lopen, maar hiermee ben je ‘prepared for the unpredictable’.

  1. Ken je het protocol van je club/vereniging? Aan welke nieuwe regels moet je je eigenlijk houden? Als het goed is, ben jij vooraf goed op de hoogte en kun jij je atleten informeren en aanspreken. Of het nou gaat om handen wassen, materialen desinfecteren en afstand houden. Tip: maak een stok van 1,5 meter lang. Gebruik die thuis eens een dagje om de afstanden om jou heen te meten. Je kijkt ervan op wat een eind 1,5 meter is.
  2. Hoe gaat het met je atleten? Je hebt ze een tijd niet gezien. Vraag hoe het met iedereen is en hoe het zelf trainen is gegaan. Hebben ze fysieke blessures of psychische deuken opgelopen? De ballast van de afgelopen weken bepaalt mede hoe iedereen erbij loopt.
  3. Besef dat er emoties kunnen zijn die je niet aan de buitenkant ziet. Bijna 3 maanden intelligente lockdown doet iets met mensen. Wees geduldig, heb geen oordeel.
  4. Misschien heb jij zelf ook je portie ‘corona-misère’ gehad. Hoe heerlijk is het om dan even te spuien… maar tijdens de training gaat het niet om jou. Jij bent er voor de lopers. Je eigen sores deel je met je mede-trainers of met vrienden.
  5. Hoe veilig geef jij training? Het clubhuis is dicht, dus hoe kom je aan de EHBO-koffer of erger nog, de AED? Neem altijd een opgeladen mobiel mee en zorg dat deze makkelijk te ontgrendelen is. Pleisters en water: ook handig.
  6. Eerst lopen, dan doelen stellen. Na al dat thuiszitten met een karig sociaal leven wil je groep hardlopen, praten, hardlopen, praten, en de rest geloven ze wel. Een trainingsschema dat gericht is op citius, altius, fortius is voor de happy few. Voorlopig zijn er toch geen wedstrijden, dus richt je de training op opbouwen en verbeteren van het uithoudingsvermogen.
  7. Van de vijf motorische basisvaardigheden mag er wat meer B van beweeglijkheid in de training. Na de B van Braaf Binnen aan je Bureau biedt jij als trainer Bijzonder leuke Bos- of Baanoefeningen aan om de stramme lijven weer soepel te maken. Iedereen Blij!
  8. Google Maps nodig? Wie weet krijg je een andere startlocatie toebedeeld, omdat niet alle groepen tegelijk bij het clubhuis kunnen starten. Van de eerste training kun je een Fartlek maken, dan is verdwalen niet erg. Daarna is het toch wel handig om het terrein te leren kennen.
  9. Allemaal beestjes. Raken we net wat van dat virus af, komen de eikenprocessierups en de teek weer gezellig meedoen. Let op waar je loopt: vooral bladerhopen en hoog gras zijn niet aan te raden. Tips op www.tekenradar.nl
  10. Lopen is leuk! En ook al loopt het anders dan in het pre-corona tijdperk: samen loopt het beter.
Deel dit artikel:
Share on Facebook
Facebook
Tweet about this on Twitter
Twitter
Share on LinkedIn
Linkedin

De beste looptips en inspirerende artikelen 2x per week in je mailbox?

Meld je dan aan voor onze nieuwsbrief en mis niets!

Meer uit Born Runners