Loper zonder trainer: #hoedan?

Wat te doen als loper in de ‘1,5 meter samenleving’? En wat doen de trainers? Christl is hardloper/trainer en bedenkt een plan.

Deel dit artikel:
Share on Facebook
Facebook
Tweet about this on Twitter
Twitter
Share on LinkedIn
Linkedin
Loper zonder trainer: #hoedan?

Verwachtingsmanagement, daar gaat het om. Vooraf temperde premier Rutte onze hoop: als er al aanpassingen in de coronamaatregelen komen, zullen die ‘echt beperkt’ zijn. “Het loket gaat zeker niet in één keer open,” liet hij weten. “We zitten echt nog niet in de fase om te gaan sporten.” Het voelt dan ook als een collectief cadeau dat de pupillen en junioren na 28 april wél weer mogen trainen. Van de rest wordt nog even geduld gevraagd a.u.b. Hoe doen we dat?

Ik heb het eens nagevraagd bij een aantal hardlopers uit mijn omgeving. Gewoonlijk trainen ze in groepsverband; nu zijn ze op zichzelf zijn aangewezen. “Sport is waanzinnig belangrijk voor onze gezondheid. Een rondje hardlopen, fietsen of wandelen, dat kan en mag”, aldus Rutte op 21 april. En dat doen ze dan ook. Wel anders dan in de tijd dat de trainer het programma bepaalde. Ze zijn nu hun eigen trainer geworden.

“Ik merk zelf dat ik wat vaker loop, maar wel wat korter. Ik word stijf van een dag thuis werken.” – Peter

“Ik loop over het algemeen om de dag en zeker drie keer per week in plaats van twee keer. Ik merk dat ik ook echt sneller word.” – Anique

“Mijn trainingen bestaan uit wandelen, fietsen en hardlopen. Dagelijks doe ik (alleen) een van deze drie activiteiten en de afwisseling vind ik leuk.” – Jan Willem

“Ik loop nu vier keer per week omdat ik er, meer dan ooit, behoefte aan heb. Het zorgt voor geestelijke rust en evenwicht in deze moeilijke tijd.” – Linda

Ja, ik wil!

Dit zijn de ‘Ja, ik wil-lopers’, in tegenstelling tot de ‘Nou vooruit dan maar-lopers’ die ineens overal opduiken. De ‘Ja, ik wil-lopers’ weten het hardlopen goed voort te zetten onder gewijzigde omstandigheden. Ze passen zich aan en de motivatie om zelf op pad te gaan is er nog steeds. Hardlopen behoort tot nu eenmaal tot hun vaste wekelijkse bezigheden. Ze weten het verschil tussen een duurloop en een interval, zien het belang in van variatie en doseren hun belasting. Ook zonder trainer komen zij tot trainingsactiviteit. Maar er wordt iets gemist: het sociale aspect.

“Ik vind het best moeilijk om de discipline op te brengen om alleen op pad te gaan en mis erg mijn groepjes. Via Strava heb ik dan toch een beetje dat groepsgevoel.” – Len

“Sinds kort lopen we op zaterdag met z’n drieën (uiteraard op gepaste afstand): dat motiveert wel extra!” – Henk

“Ik mis het trainen in een groep heel erg, zeker ook voor de gezelligheid en saamhorigheid. Hoop dat we nog in de zomer in de gelegenheid worden gesteld dit te doen.” – Linda

Solo versus samen

Veel hardlooptrainers doen hun best om alternatieve trainingsvormen aan te bieden. Vooral de ontmoetingsloop is populair. De opdracht is een vooraf opgegeven parcours te lopen, vanaf verschillende punten, waarbij een deel van de groep linksom gaat en een deel rechtsom. Correctie: niet een deel van de groep natuurlijk, maar losse lopers op verschillende tijdstippen. We lopen al anderhalve maand niet meer als groep, maar solo. Door zo’n ontmoetingsloop met bekende gezichten als tegenliggers ervaren lopers toch iets van ‘samen’.

“Ik vind het heel prettig om regelmatig wat van de club te horen, vooral de uitdagingen voor de zaterdag zijn leuk. Misschien kunnen jullie als trainers nog wat gerichte opdrachten meegeven, zoals bijvoorbeeld een piramideloop. Een ander idee zou een fotoloop kunnen zijn: een route langs een aantal punten die je vastlegt via foto’s (en waarbij je als loper weer een foto van jezelf maakt bij die punten)” “Sinds kort lopen we een keer per week, op zaterdag, met z’n drieën (uiteraard op gepaste afstand): dat motiveert wel extra!” – Henk

Trainers aan zet

Naast de ontmoetingsloop zie ik allerlei andere creatieve trainingsvormen langskomen. Een estafette zonder dat je elkaar ziet, een corona-challenge met elke week een nieuwe opdracht, een fotoloop, een keuzemenu, een halve marathon langs drie atletiekverenigingen, een lintjesparcours, een ‘raad waar ik sta’ opdracht, vul maar aan. Leve de trainer die dit nog drie, vier maanden weet vol te houden voor zijn groep. Maar is dat haalbaar?

Driestappenplan

Stel dat we langere tijd niet in groepsverband kunnen trainen: dan gaan we het anders organiseren. Een driestappenplan:

  • Maak als atletiekvereniging een databank of website met beschikbare trainingen, voor alle niveaugroepen. Trainers bedenken niet meer elke week ‘ieder voor zich’ iets om hun groep bezig te houden, maar leveren free format een paar uitgewerkte trainingen aan. De trainer die vooral van mooie duurlooproutes houdt, kan zich daarin uitleven. De trainer die blij wordt van pittige intervallen, maakt daar een paar schema’s voor. En de trailruntrainer zet een paar routes met veel hoogtemeters uit in een GPX bestand. Kortom: specialisatie, doen waar je goed in bent en waar je als trainer zelf energie van krijgt.
  • De lopers stellen uit dit buffet van trainingen per week hun keuzemenu samen. Het voorgerecht is een intervaltraining, het hoofdgerecht een duurloop en als toetje iets naar persoonlijke smaak: een krachttraining, wandeling of fietstocht. Voor elk wat wils op het eigen niveau. Meer mag ook, minder liever niet. Ben je geen lid van de vereniging? Doe lekker mee. Uiteraard krijg je dan wat ‘start running-tips’ mee zodat je verantwoord op pad gaat.
  • Koppel er een community-model aan. Lopers kunnen per training in een Facebook-achtige omgeving aangeven hoe het ging, tips, complimenten en aanmoedigingen uitdelen en hun ervaringen plaatsen hoe mooi het parcours was of hoe zwaar de 10×400. Op die manier komt er toch een gevoel van ‘samen’. De trainers krijgen een coachende rol: ze geven feedback, reageren op wat ze zien en delen op die manier trainingsprikkels uit.

Met deze drie stappen kunnen we meters maken! Zo kunnen lopers én trainers verantwoord, gevarieerd én efficiënt door deze coronatijd komen. En bereiden we ons voor op de 1,5 meter-training van de toekomst.

Deel dit artikel:
Share on Facebook
Facebook
Tweet about this on Twitter
Twitter
Share on LinkedIn
Linkedin

De beste looptips en inspirerende artikelen 2x per week in je mailbox?

Meld je dan aan voor onze nieuwsbrief en mis niets!

Meer uit Born Runners