X
Stryd FootpodWINACTIE
De Stryd Footpod
Met de Stryd Footpod krijg je nauwkeurig inzicht in je trainingsintensiteit. Deze gegevens helpen je bij het optimaliseren van je loopprestatie en het voorkomen van blessures.

Naam *
Verplicht
E-mail *
Verplicht
Verplicht
 

Wat niemand je vertelt als je ouder wordt

Door
Eleanor Crick
2 december 2018 00:00
Wat niemand je vertelt als je ouder wordt
foto Rob Pauel
Als beginnende hardloper heb je geen idee wat voor invloed het lopen op je leven gaat hebben. Maar als je ouder bent, weet je dondersgoed dat het lopen niet alleen je gezondheid maar je levensbeeld heeft beïnvloed. Ik geef je vijf situaties waarin hardlopen verandert als je ouder wordt.

1. Het maakt niet meer uit wat anderen zeggen over jouw loopprestaties, want jij hebt een gemeenschap leren kennen die je zal blijven ondersteunen.

Als hardloper heb je het vast weleens gehoord. Hardlopen is slecht voor je knieën, hardlopen is saai of ze zeggen zelfs dat hardlopen niet zo gezond is. In principe zijn deze mensen gewoon geïntimideerd door jouw succes. Hardlopen heeft doorzettingsvermogen en geduld nodig. Gelukkig bestaat er een tegengif voor al deze negatieve reacties. Namelijk jouw wijsheid van jouw lopersgroep. Word lid van een lopersgroep en je ontmoet als het ware lotgenoten. Je dacht nooit dat het meer dan lotgenoten zouden worden, maar het werden levenslange vrienden die je door elke loop steunen. Je wordt gesteund, maar geeft ook steun aan anderen die het mogelijk zwaar hebben. Samen weten jullie ook de jonkies te stimuleren om door te zetten. 

2. Rust is net zo belangrijk als hard werken

Door jaren hard te lopen, leer je dat rust essentieel is om je goed te voelen. Daarnaast merk je snel dat als je niet genoeg rust neemt, je ook minder goed presteert. Maar als je naast werk ook een gezinsleven wilt onthouden, is het lastig om de juiste balans te vinden. Vrije tijd wil je het liefst met je gezin spenderen, waardoor het lopen een minder grote prioriteit inneemt. Misschien kan je daardoor geen PR meer halen, maar balans in je leven is belangrijker. 

3. Je mag zo nu en dan echt weleens snoepen 

Als je ouder wordt, gaat je stofwisseling langzamer waardoor je misschien niet zo snel die paar extra kilo’s kwijtraakt. Maar je weet dat doordat je een hardloper bent, je minder zorgen hoeft te maken om je gewicht. Een beetje te veel gesnoept in het weekend? Daar maak jij je geen druk om. Je weet dat je toch genoeg calorieën verbrand tijdens je trainingen. Andere niet-lopers zeuren om elke calorie, terwijl jij met een gerust hart nog een extra koekje pakt. 

4. Eten is niet de enige bron van brandstof.

Als ervaren loper leer je dat niet alleen de juiste voeding, maar ook positieve gedachtes helpen om goed te presteren. Denk maar aan een van je beste hardloopwedstrijden. Hielp het publiek jou niet over de finish? Die extra banaan deed het werk niet, dat was puur jouw positieve drive. 

5. Je tempo vertraagt, maar je kan nog steeds grote doelen bereiken.  

Als je ouder wordt, wordt je ook langzamer, maar als het op hardlopen neerkomt is snelheid niet het enige wat belangrijk is. Je leert dat er belangrijkere zaken zijn dan een nieuwe PR halen. Daarnaast lukt het toch prima om na je 60ste een marathon te lopen? Door die jaren ervaring als hardloper lukt het jou makkelijker om een langere afstand op te bouwen. Jij hebt het uithoudingsvermogen al! 
  • Deel dit artikel
  • Facebook
  • Twitter
  • LinkedIn
  • Google+
  • Mail dit artikel:
  • Mail
Auteur
Eleanor
Eleanor Crick
Eleanor  Crick

Eleanor Crick



Is freelance journalist en blogger. In haar vrije tijd loopt ze het liefst halve marathons of ontdekt ze haar stad Utrecht op haar hardloopschoenen. Op haar website loopdepressievrij.com blogt ze over alles waar ze gelukkig van wordt. 

Verplicht Verplicht
Verplicht
  • paul markus
    Ik ben 62 en bij mij zit er nog steeds progressie in. Maar ik moet toegeven dat ik wel meer omvang ben gaan lopen met de jaren, en dan met name met de sOuplessemethode.
    Reactie geplaatst op 06/12/18 om 19:00 uur
  • Rudo
    Nu ruim zestig, ik hoop de halve van Egmond nog in twee uur te doen. Maar ik loop liever trailruns van rond twintig kilometer. Helaas gaan de bergen van Zwitserland niet meer, want de knieën gaan het begeven, Met twee kniebanden kan ik nog wel rennen, maar bergafwaarts is lastig. Maar vooral in de duinen of op de Utrechtse Heuvelrug kan ik volop genieten van de eerste vijftien kilometer, en die laatste vijf, ach.....
    Reactie geplaatst op 05/12/18 om 20:56 uur
  • Dick
    Leuk artikel. Ik merk ook dat mijn snelheid duidelijk is afgenomen. Maar dat komt niet alleen door de leeftijd (67), want ik ben laat begonnen (53) met hardlopen. Vooral het gewicht (5 kilo zwaarder) speelt een belangrijke rol. Over de 10 kilometer doe ik nu 10 minuten langer dan 10 jaar geleden. Dat klopt precies met de berekeningen (12 seconden per km bij een toename van 1 kg). Ik loop nog wel steeds tweemaal per week circa 13 km. Ik heb geen last van krakende benen, maar moet wel beter oppassen om niet te struikelen.
    Reactie geplaatst op 05/12/18 om 14:08 uur
  • Peter
    Met alle reacties in het vooruitzicht heb ik als 51 jarige, hopelijk nog veel loopplezier te gaan! Bedankt
    Reactie geplaatst op 05/12/18 om 13:51 uur
  • Jos Wagenmakers
    Exact in de prik. Uitstekend weergegeven.
    Reactie geplaatst op 05/12/18 om 12:28 uur
  • Rick
    Mooi gezegd! Wat ook verandert is looptechniek: toen ik in 1980 begon met hardlopen leek het op een rage, gingen mensen kilometers maken en als er al aan gewrichten gedacht werd leken dikke zolen de ideale bescherming. Het gevolg was een generatie heelstrikers die na tienduizenden kms hun enkels, knieeen etc. ging voelen. Velen hebben hun hardloopschoenen daardoor aan de wilgen gehangen. Gelukkig is daar nu aandacht voor, is er meer inzicht in looptechniek en kun je als je ouder wordt met goede techniek nog steeds deze prachtige sport beoefenen.
    Reactie geplaatst op 05/12/18 om 12:16 uur
  • CARO
    Ik geniet na jaren nog altijd intens van het lopen! Probeer elke maand met een wedstrijdje mee te doen van zo rond de 15 km. Langere afstanden gaat helaas niet meer door opgelopen blessures :-(. Heb zelfs mijn altijd A-sportieve vriend aan het lopen gekregen door mijn enthousiasme en toewijding aan de loopsport! Ben geen snelle loper, maar zet altijd door. Het is mijn way of life! Heb vrienden g van allerlei pluimage leren kennen die zonder de loopsport niet in mijn leven zouden zijn gekomen.
    Reactie geplaatst op 05/12/18 om 10:03 uur
  • Joop Vermeer
    Dit is precies het verhaal voor mijn groep ben zelf 71 en loop al 30 jaar hard en geef les aan 29 lopers.
    Reactie geplaatst op 05/12/18 om 09:33 uur
  • Ans
    Ik ben 72 en loop nog 2keer in de week hard 5&6 kilometer heerlijk en wandel heel veel ook 8kilometer
    Reactie geplaatst op 05/12/18 om 09:30 uur
  • Ton van Erp
    Leuk om de reacties van andere 60-plussers te lezen. Genieten, dat doe je veel meer op deze leeftijd. Inderdaad, een PR hoeft niet meer. Wel vind ik het jammer dat de taalfouten niet uit dit stukje zijn gehaald: - Maar als je naast werk ook een gezinsleven wilt onthouden (ipv onderhouden) - een minder grote prioriteit inneemt (ipv prioriteit heeft OF plaats inneemt) - Daar maak jij je geen druk om. (ipv geen zorgen om OF niet druk om) - Je weet dat je toch genoeg calorieën verbrand (ipv verbrandt)
    Reactie geplaatst op 05/12/18 om 08:39 uur
  • Theo Sessink
    Ik wordt vlg jaar op 2 nov 70-tig jaar en mijn mooiste verjaardagskado is deelname aan de New York marathon 2018. Dat is mijn doel en geeft de energie om door te gaan met deze mooie sport,die ik pas sinds mijn 50 tigste jaar beoefen. Intussen ben ik al weer 7 jaar looptrainer. Ik loop nog 2 marathons p/jaar en neem deel aan diverse wedstrijden. Ik groei mee in het ouder worden door Rust- Reinheid en Regelmaat. Vegetarisch/Biologisch te eten.Geen alcohol of roken.Goed voor mezelf zorgen leer ik door deze sport te beoefenen.Het is een manier van leven geworden. Het ouder worden heeft geen negatieve invloed op de inhoud van mijn leven. Wat ik wel merk,dat ik bij alles wat ik doe meer tijd nodig heb en het tempo/snelheid logisch minder wordt.Door erin mee te groeien en dit te accepteren blijf alles bij het oude,maar verander ik zelf mee en geniet ik van al het moois en ook al het leed wat deze sport mij geeft of brengt en dat ik dat mag overdragen aan mijn loopgroep hier in Molenhoek(L)doet me goed.Conclusie: Groei mee met ouder worden om verlies van deze mooie sport te voorkomen.Laat bijv je sporthorloge in de tas.
    Reactie geplaatst op 30/07/17 om 20:16 uur
  • Rob Schmidt
    Ach en die minuutjes worden uiteindelijk gewoon een half uur! Vroeger, ik ben nu 73, heb ik sneller gelopen dus dat hoeft nu niet meer. Heb ik al eens gedaan. :-) En ja ik val, kennelijk, wat vaker, maar als je weet dat je spierkracht wel tot 40% kan afnemen tot aan de 70 dan begrijp je dat beter. leren vallen is dan geen overbodige training.
    Reactie geplaatst op 30/07/17 om 13:31 uur
  • Hillebrand Verkroost
    Hopelijk werkt deze link (zie bericht Hillebrand Verkroost) wel: KLIK
    Reactie geplaatst op 30/07/17 om 10:08 uur
  • Hillebrand Verkroost
    Rond 2010 hield ik een blog bij over mijn ervaringen als looptrainer. Daarin besteedde ik een keer aandacht aan de gevolgen van ouder worden (KLIK, gebruikmakend van een artikel van sportarts John IJzerman. Mijn lezers vonden het nogal confronterend, maar wel realistisch. Belangrijkste boodschap: wees je bewust van het \'feit\' dat het lichaam eerder op de rem gaat staan dan het verstand.
    Reactie geplaatst op 30/07/17 om 10:04 uur
  • HUub van der Maat
    Goed om het gewoon nog eens te lezen
    Reactie geplaatst op 30/07/17 om 09:13 uur
  • Jan Bijvank
    Ik ben 71 en volledig eens met het artikel. Ik zou graag vaker dit soort info lezen.
    Reactie geplaatst op 30/07/17 om 09:11 uur
  • Marjon
    Wat een mooi stukje veel dank.
    Reactie geplaatst op 30/07/17 om 09:03 uur
  • Irene de Munk
    Fijn deze feitjes te lezen. Stuk voor stuk ervaar ik ze ook zo. Lastig is wel te accepteren dat ik in mijn snelheid idd een paar minuten moet inleveren. En ook merk ik dat spieren en pezen zwakker worden en meer gaan kraken.???? .Maar ben blij dat ik nog steeds geniet.
    Reactie geplaatst op 30/07/17 om 09:01 uur

ProRun loopclinics: Waar & wanner?

Loopkalender

11
december