Tips voor je eerste 5 kilometer-wedstrijd

Je eerste vijf kilometer wedstrijd: je kunt er als een berg tegenop zien. Met deze tips ga je het gewoon redden.

De eerste keer dat je 5 kilometer loopt, zonder wandel-, plas- of andere pauzes, is en blijft memorabel. Zelfs als je na een blessure of een ‘lopen-hoeft-voor-mij-even-niet-periode’ deze mijlpaal terug bereikt, het zalige gevoel van die allereerste keer, daar kan niets aan tippen.
Het is natuurlijk fijn om lekker vrijblijvend te lopen, maar nog specialer wordt het als je een wedstrijd uitkiest. Die extra dosis zenuwen zorgt voor een onvergetelijke ervaring als je de finish met opgestoken armen en een grote ‘YES’ in gedachten passeert.
Niet overtuigd? Laat deze 7 tips je over de (5-km-)streep trekken.
1. Kies de juiste wedstrijd
Zorg op de eerste plaats voor een parcours dat je ligt. Ben je niet zo’n fan van massa-events? Kies een bescheiden, lokaal georganiseerde run. Heb je een afkeer van heuvels? Ga op zoek naar een wedstrijd langs de kust. Bereid je voor door op voorhand de route te verkennen. Zo weet je op welk punt je halverwege zit, wat de leukste plek is voor de supporters en welk deel een mentale uitdaging wordt.
2. Train met een schema
Een verstandig trainingsschema zorgt voor voldoende variatie tussen duurlopen, intervallen, krachtoefeningen, herstellopen en rustdagen. Op internet vind je allerhande schema’s die je afhankelijk van je huidige gezondheid en beschikbare tijd kan aanpassen tot een persoonlijk loopplan.
3. Geef je schema een prominente plaats
Uit het oog, uit het hart. Dat is de reden dat je je schema best een plaatsje geeft waar het meermaals per dag in het oog springt. Badkamerspiegels, koelkastdeuren of wc-rolhouders, allemaal uitermate geschikt. Wil je het liever wat moderner? Dan krijg je het vast in een of andere app gegoten die je met bijhorende tune verwittigd wanneer het tijd is om je loopschoenen aan te trekken.
4. Investeer in degelijk materiaal
Lopen is een bijzonder goedkope sport maar vraagt af en toe toch een kleine investering. Houd die 10 jaar oude sneakers maar om het gras te maaien en koop een deftig paar hardloopschoenen (en –sokken) in een gespecialiseerde zaak. De rest van je outfit is minder belangrijk, maar een zweetafdrijvend topje en praktische short is toch raadzaam.
5. Vergeet niet op te warmen
Of het nu voor een wedstrijd, een langeduurloop of zelfs een kort herstelloopje is: opwarmen blijft belangrijk. Op die manier bereid je je spieren voor op wat gaat komen. Onderzoek geeft aan dat je bovendien de neuromusculaire verbindingen in je hersenpan stimuleert om in actie te schieten. Kwestie van lichaam en geest te focussen op je loopprestatie.
6. Samen is beter dan alleen
Een loopmaatje verhoogt je kansen op succes. Als je weet dat er iemand op je wacht, zal je minder snel geneigd zijn om een training te skippen. Verstandig is om op verschillende paarden te wedden: iemand die de langeduurlopen voor zijn of haar rekening neemt, iemand die je vergezelt op je intervaltrainingen en wie weet, zelfs iemand die je vanop afstand mentaal steunt omdat hij of zij je schema nauwgezet volgt en steeds naar een update vraagt.
7. Loop niet te hard van stapel
De kans dat je de wedstrijd zal winnen, is vrijwel nihil en dat is ok. Probeer er dus van te genieten en spring verstandig met je energievoorraad om. Start niet te vlug zodat je met een kleine versnelling en een pracht van een finishfoto de eindmeet over gaat. Want het is dat moment dat voor de rest van je loopcarrière in je geheugen gegrift zal blijven.

De beste looptips en inspirerende artikelen 2x per week in je mailbox?

Meld je dan aan voor onze nieuwsbrief en mis niets!

Meer uit Born Runners