Van “LongStrider” naar “EcoRunner”

Van “LongStrider” naar “EcoRunner”

Aldo werkt aan zijn looptechniek en is ruim 3 minuten sneller op de halve marathon. Eén ding verbaast hem wel.

Ingezonden artikel van Aldo Spaanjaars.

In september 2020 liep ik een halve marathon. In 1:52:53 en met een vermogen van 247 watt. Met mijn 56 jaar plaatste ik mij daarmee, volgens de “Eerlijke Strijd” van Hans van Dijk en Ron van Megen, mooi in de “middenmoot” in die maand. Daar kon ik prima mee leven, want wereldrecords hebben er bij mij nooit zo ingezeten.

Toch was ik benieuwd of ik sneller kon. Ik had mijn training al aangepast gebaseerd op de power zones en het training plan in de app van Stryd, maar geïnspireerd door het ProRun artikel van Koen de Jong over zijn looptechniek analyse was ik zeer benieuwd of ik eigenlijk wel “goed” liep.

Zodoende stond ik op 23 oktober 2020 op de loopband van het “Motionlab” van hardloop specialist “Xcelsior” in Den Haag en werd mijn loopstijl geanalyseerd door bewegingsexpert Sven Ros.

Loopstijl analyse door Sven Ros

En of ik nou op blote voeten liep of in mijn favoriete gympen, zijn oordeel was duidelijk. Ik was een “Longstrider”, en hoewel dat mooi klinkt, heb je er niet zo veel aan, getuige zijn verklaring:

Een longstrider heeft een hoge “overstride” en daarbij een grotere “breaking force”.

Je landt te ver voor het lichaam en je gewicht moet dan over je standbeen heen en dit heeft een remmend effect. Hierdoor moet er meer kracht worden gegenereerd bij de afzet en wordt grond contact time langer waardoor het verend vermogen van het lichaam minder wordt.

Met elke stap verspilde ik dus energie. Tja, wat moet je dan? Nou, daar had Sven een heel goed antwoord op. Techniek oefenen. Onder andere samengevat als:

1. Denk aan het Touwtje: Tijdens het lopen, houd je lichaam meer in één lijn. Beeld je in dat je rechtop getrokken wordt door een ‘’touwtje uit het hoofd omhoog’’;
2. Hielen naar het zit been: begin op de plaats en breng je hielen één voor één naar je achterwerk. Voor je gevoel je ‘’voeten optrekken’’;
3. Metronoom: Om cadence te trainen maak gebruik van een metronoom. Stel deze in op 170-180 stappen per minuut.

Sven gaf me ook een video van een loopster met de mooiste loopstijl ooit: Tirunesh Dibaba. Ik begreep zodoende direct wat hij bedoelde. Wat beweegt die dame mooi! Nu ik nog.

Je kunt op Spotify 175b/m downloaden, maar aan die metronoom ben ik nog niet toegekomen want ik loop met een Stryd en daar kan ik prima mijn cadence mee volgen. Met het touwtje aan mijn hoofd en het optrekken van mijn voeten in gedachten ging ik vol goede moed aan de slag. En ja hoor, mijn gemiddelde cadence leek iets omhoog te gaan en mijn ground-contact-time kwam naar beneden!

Met Sven had ik afgesproken na drie maanden terug te komen om te kijken of ik voortuitgang had geboekt. Dus eind januari weer bij hem op de loopband. Prachtig resultaat. Ik was geen longstrider meer maar was mooi opgeschoven in de richting van EcoRunner, de “heilige graal” van running efficiency. Cadence, Contact time, Forward Lean, Overstride, Running Economy en Vertical Displacement allemaal verbeterd in het lab!

Running performance

Met dank aan het touwtje en Tirunesh liep ik dus heel anders! Sven blij. Ik nog veel blijer!

Ik was nu een Ecorunner en mijn Critical Power en race wattage doel in mijn Stryd app waren inmiddels ook lekker omhooggekropen, dus tijd voor een poging mijzelf te overtreffen op de halve marathon. Zodra de sneeuw weg was, was ik er klaar voor.

En wat een prachtig resultaat. De afstand volledig op vermogen gelopen en net iets beter gedaan dan gepland. 257 watt gehaald; één watt meer dan target. 2% verlies door de wind, maar toch een prachtige 1:49:27. 3½ minuut sneller dan 3 maanden eerder. Een echte EcoRunner prestatie dus!

Maar was dat echt zo?

Ik was benieuwd naar mijn verbeteringen en dook mijn Stryd data in. Een 1 op 1 vergelijk van mijn twee halve marathons. En ik was verbaasd.

Cadence, 1 stap per minuut minder, huh!? Cadence DOWN!? Maar wel, Ground contact time verbeterd, YEAH! Maar nog verbazingwekkender. Leg spring stiffness omhoog. VO omhoog en Hartslag naar beneden.

Zonder mijn cadence te verbeteren ben ik dus toch harder gaan lopen. Over de breedte werpt mijn training dus vruchten af. Maar ben ik nou wel of niet een Ecorunner?

Ik moet toch echt snel terug naar Sven om dat beter te begrijpen. Zit er in mijn oude benen dan toch nog meer mogelijkheid nog sneller te lopen?

Laat een antwoord achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

2 reacties

  • Egon

    Ik zou ook skippings op hoge frequentie toevoegen aan de techniektraining, goed voor kort grondcontact, pasfrequentie en extra kracht in de benen. De combi met ‘hakken-billen’ is ideaal voor een mooie loopstijl. Uiteraard deze oefeningen rechtop doen ( aan het touwtje).

    • Aldo

      Dank Egon, ga ik proberen.

De beste looptips en inspirerende artikelen 2x per week in je mailbox?

Meld je dan aan voor onze nieuwsbrief en mis niets!

ProRun Webshop

Stryd vermogensmeter Footpod: Bestel uit voorraad bij ProRun
Boek Hardlopen met Power!

Meer uit Columns & meer