Wat je spieren het hardste nodig hebben (deel II)

Wat je spieren het hardste nodig hebben (deel II)

Wat is er voor geks aan de hand met de enkel van Abdi Nageeye? Techniektrainer Franklin van Doesburg duikt in dit artikel verder in de wereld van de fasciaketens en legt zo uit wat daar nu gebeurt met die enkel van Abdi.

Techniektrainer Franklin van Doesburg overwon zijn blessures met behulp van vergeten weefsels onder de huid: de fasciaketens. In deel I gaf hij deze ketens kleur: rood, cyaan, paars en goud. In deel II gaat hij dieper in op dit ingenieuze fascia-systeem en de invloed op de voetlanding van Abdi Nageeye. Wat is er aan de hand met de enkel van Nageeye?

Iedere marathon van Abdi Nageeye is een genot om naar te kijken

Hij won in Rotterdam en liep een Nederlands record. In Saporro haalde hij op sensationele wijze olympisch zilver en als hij een marathon loopt is zijn trainingsmaatje Bashir Abdi nooit ver weg. Toch gebeurde er nóg iets bijzonders. Iets dat slechts weinigen hebben opgemerkt.

Er is iets vreemds met de enkel van Nageeye

Die zakt bij iedere pas extreem ver naar binnen. Zou het een afwijking zijn? Is er iets mis met zijn looptechniek? Is het overpronatie? Of moet Nageeye met een diagnose ‘zwakke enkel’ naar de fysio?

Nageeyes olympische finish in Saporro

Als we beeldje-voor-beeldje naar de enkel van Nageeye kijken zien we het volgende:
* tenen draaien naar buiten voordat zijn voet de grond raakt (pronatie)
* bij de landing zakt de binnenkant van de enkel naar binnen (eversie)
* de enkel raakt zowat het asfalt (overpronatie?)

Laten we niet in paniek raken, maar breder kijken naar de loopkracht van Nageeye, want vervolgens passeert hij de finish, haalt zilver in Saporro en wint in Rotterdam.

Hoe slecht is het om door te lopen met een doorgezakte enkel?

Overpronatie wordt gezien als een afwijking, maar Nageeye lijkt er niet echt onder te lijden. Ik denk zelf dat het voor Nageeye geen probleem hoeft te zijn. Ten slotte loopt hij de marathon in 2 uur en 5, de 10 km in 28 minuten en 45 en is hij lid zijn van het NN Running Team. Daarnaast komt overpronatie, net als vele andere ‘afwijkingen’, wel vaker voor bij toplopers.

Vreemde looptechnieken

Kritiek op de looptechniek is snel gegeven, terwijl vele vreemde loopjes in de geschiedenis succesvol zijn geweest. Hoeveel toplopers vind je niet met een hip-drop, holle rug, duckfeet, X-benen, slingerende armen, schuddende schouders, een lage pasfrequentie of overpronatie? Overduidelijk volgt ons lichaam tijdens het lopen niet klakkeloos de wetten van de looptechniek.

Wat is hier aan de hand?

Er lijkt een ingenieus mechanisme aan het werk die de looptechniek van zowel liefhebber als topper beïnvloedt. Naast de inverende enkel van Nageeye zijn er vele vreemde looptechnieken gezien en die worden allemaal veroorzaakt door wat de spieren het hardste nodig hebben: de wetten van de fasciaketens*.

Laten we de enkel van Nageeye diepgaander analyseren aan de hand van fasciaketens en voetlanding.

Er zijn 4 sterke drukpunten onder de voet; de 4 witte vlakken op de voetzool.

Tijdens het lopen zoekt de voet als vanzelf naar de plek met de meeste kracht. Bij Nageeye zit die kracht aan de binnenzijde van de midvoet. En dat is niet voor niets.

De sterkste plek onder de voet van Nageeye ligt misschien niet voor de hand, maar bij grofweg een kwart van de lopers is dit de beste optie. De gezonde verklaring vind je in de rest van het lichaam. Ieder drukpunt onder de voet wordt ondersteund door de fasciaketens in paars, goud, rood en cyaan.

De sterke ketens van Abdi Nageeye

Hieronder vind je de belangrijkste fasciaketens in het lichaam met eronder de sterkste punten op de voetzool.

De paarse fasciaketen is verantwoordelijk voor de voetlanding

Bij Abdi Nageeye is de paarse keten het sterkst. Hij heeft derhalve een sterke midvoetlanding en loopt optimaal met meer gebogen knieën én enkels. Nageeye heeft minder kracht in de voorvoet (goud).

De rode keten heeft invloed op de pasfrequentie

Daarnaast is zijn rode fasciaketen het sterkst. Zie hieronder het verband tussen de rode fasciaketen en de kracht in de voet.

Hardlopers als Nageeye zakken niet voor niets naar de binnenkant van de voet

Om druk op de rode fasciaketen te zetten heeft je voet heeft wat tijd nodig om naar binnen te zakken. Daarom heeft Nageeye bij iedere stap iets langer grondcontact en een relatief lage pasfrequentie.

Hoe dat werkt?

De binnenlijn van de voet (rood) wordt ondersteund door verende spieren, wat leidt tot een lagere pasfrequentie: 160-. De buitenlijn (cyaan) wordt ondersteund door de fascialijn die bestaat uit meer kaatsende spieren, wat leidt tot een relatief hoge pasfrequentie: 190+

Bij Nageeye zijn de paarse en rode fasciaketen het sterkst. En dat leidt tot een onverwacht talent op de roze stip.

De kracht van een doorgezakte voet

Om tijdens het lopen kracht te zetten op de roze stip loopt Abdi met een redelijk vlakke voet. Ook zakt zijn enkel wat verder naar binnen. Voor Nageeye is dat dus geen probleem, want zo geeft zijn voet juist de meeste steun. Voor Nageeye heeft het geen zin de voetlanding te corrigeren: niet meer op de voorvoet lopen, geen hogere voetboog trainen, niet meer strekking in de knieën bij landing en afzet en stop met het opvoeren van de pasfrequentie.

Als een afwijking je kracht is

De kracht van Abdi en zijn doorgezakte enkel vragen om een andere aanpak. Juist zijn vlakke voetlanding, het inveren in de knieën (die net als de enkels meer naar binnen mogen zaken) en een laagfrequente/verende krachttraining is de kracht van Adbi.

De conclusie

Je looptechniek is privé. Misschien loop je net als Nageeye met een beetje meer pronatie. Het mag. Wellicht land je ook minder op je voorvoet dan je loopmaatje. Alles kan.

Niet iedere techniek ligt voor de hand, als het maar krachtig is. En blessurevrij. Zie daar de werking van de fasciaketens!

Mocht er onverhoopt kritiek zijn op die looptechniek, ook dan kun je altijd uitgaan van je eigen kracht.

Reageer op dit artikel

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

12 reacties

  • Paul Markus

    Interessante artikelen. Mijn basis pasfrequentie is 185, en inde wedstrijden richting 215. Als ik mijn foto’s analyseer loop ik vooral met mijn rechtervoet meer naar buiten gedraaid en op de buitenkant van de voet, en voel ik de kleine tenen, maar links land ik meer op de middenvoet, ook naar buiten gedraaid, maar krijg ik soms pijn aan mijn voetboog en grote teen. Ik wil dit graag verbeteren, maar dat gaat met wisselend succes in de wedstrijden

    • Franklin

      Dag Paul, met zo’n lekker hoge pasfrequentie ben je wrs een type I of type IV.

      Af en toe op hogere pasfrequenties lopen, zo hoog als in de wedstrijd, is een hele goede training voor type I & type IV.

      De voet die bij deze typen open staat – of naar buiten wijst – noem ik een Schippersvoetje en dat is dus niet de bedoeling (Dafne is een type I 🙂

      Om minder last te hebben kun je
      A. 2 á 3 keer per dag de RODE tegenketen koelen. Icepacks of ijsklontjes er rechtstreeks op wrijven voor 2 minuten.

      B. Rekken: quadriceps (met de ‘ooievaar’)

      C. Je trainingsoefeningen kun je er ook op aanpassen; iig hoef je nooit meer buikspieroefeningen te doen

      Looptechnisch zijn er ook nog tips, maar dan testen we eerst het exacte type (type I of type IV)

      Enjoy the ride!

      • Paul Markus

        Dank je wel voor je advies Franklin. Ik ga er wat mee doen.

  • Jo Kruetzen

    Wat precies is een toe-off runner ,dus type III ?

    • Franklin

      Dag Jo,

      Dat is een hardloper met in potentie de grootste paslengte en een voorvoet afzet. Bob Boverman zou zeggen: “Met achterwiel-aandrijving”

      De landing is heel ontspannen en inclusief inveren en de laatste helft van het grondcontact wordt de druk opgebouwd. Met bijna totale strekking van knie en enkel is de voorvoet belangrijk bij de afzet. A la Kipchoge.

      • Jo Kruetzen

        Dan is het voor mij duidelijk dat ik type II ben . Mijn probleem is de buitenkant van het rechter been Dus is het helemaal verkeerd de buitenkant te versterken. Ik moet deze dus ontspannen. Kan jij voor mij een trainingsprogramma opstellen?

        • Franklin

          Laten we je algehele beweging, huidige trainingsschema, blessureverleden, loopstijl (symmetrie) en uiteraard de fascia-spanning eens analyseren👌🏻

          App/bel me voor een vrijblijvende intake

          • Franklin

            KORT VERSLAGJE VAN DE INTAKE
            📞 Nu ik Jo gesproken heb weet ik zeker dat het gaat lukken; zij heeft heel veel fascia-kennis en we denken vrij aardig in dezelfde richting. Jo heeft al geëxperimenteerd met testjes die ik in andere artikelen beschreef. Binnenkort ga ik op bezoek in Limburg om de looptechniek en oefeningen helemaal op haar type af te stemmen📞

  • Birgit Voorn

    Het is dus vooral zaak de keten te versterken die voor jouw looptechniek het meest belangrijk is? Hoe kom ik daarachter en welke oefeningen horen bij welke techniek? Interessant artikel, dank!

    • Franklin van Doesburg

      Jazeker, perfect verwoord en de juiste vragen Birgit.

      De sterke ketens analyseren we tijdens de 1e sessie met wat simpele testjes. Daarbij leer je zelf voelen waar je kracht zit. Ik heb ook een app gebouwd waarmee je het kunt meten (als je proefpersoon wilt zijn kun je me mailen/appen).

      Abdi heeft als type II ‘knee-lift runner’ het accent voornamelijk op lopen met gebogen knieën en lange armen. De technische tips laat ik altijd aansluiten bij de loper en waar hij/zij enthousiast van wordt.

      Qua training denk ik voor Abdi voornamelijk aan hoge buikspieren, verende en vrij diepe kniehoeken; dat werkt overigens het beste met een ontspannen bekken/middel en de totale release van rug en hamstring.

      Looptips en traininsprogramma’s voor de andere looptypes zijn uiteraard totaal verschillend.

  • Hugo

    De wetten van de fasciaketens. Interessant!
    Wat zijn die wetten? Gelden voor iedereen dezelfde wetten of verschilt dit per looptype zoals je beschrijft?

    • Franklin van Doesburg

      Ieder type heeft een eigen elastisch systeem. Als je eenmaal weet waar je op moet letten voel je de impact bij iedere stap.

De beste looptips en inspirerende artikelen elk weekend in je mailbox?

Meld je dan aan voor onze nieuwsbrief en mis niets!

Ha loper, graag even je aandacht. Op ProRun doen we dagelijks ons best om je te informeren, motiveren en inspireren. We bieden je handige tools, zoals de hardloopkalender, runlog en calculator.

Dit vraagt tijd en geld. Trakteer ons op een kop koffie en € 2,50. Iets meer mag natuurlijk ook.

Dan schrijven en bouwen (en lopen) wij verder.

Alvast bedankt!

Meer uit Columns & meer