Waarmee houd jij je blessure in stand? Deel 2

Soms gaan blessures over, maar soms zorgen we ongewild dat de blessure aanhoudt. Een aanmoediging: daag je lichaam uit en zoek je eigen kracht!

Blessure-in-stand

DEEL II van het Blessure ABC

We willen goed zijn voor onze blessures en zo goed mogelijk bewegen. Toch staan hardlopen en blessures op gespannen voet met elkaar.

Hoe kan dat nou? Bewegen is toch gezond?

Soms gaan blessures over, maar soms zorgen we ongewild dat de blessure aanhoudt.

Een aanmoediging: Zoek het uit

Het is mijn werk om hardlopers te begeleiden bij het vinden van hun eigen kracht en optimale looptechniek. Toch is het beter als je zelf het initiatief en de leiding in handen neemt.

Daag je lichaam uit en zoek je eigen kracht!

Ook bij blessures kun je nog rustig bewegen en op zoek gaan naar wat het beste bij je past.

Bijvoorbeeld met de volgende alternatieven en testen (het Blessure ABC vind je in DEEL I):

  1. Hoek in je ellebogen zo groot of zo klein mogelijk?

Loop een stukje met heel erg gebogen armen en daarna met bijna gestrekte armen.

Wanneer loop je meer ontspannen?

  1. Pasfrequentie van 180?Meer of minder?

Loop stukken waarin je je pasfrequentie verlaagt (onder 170) en heel erg verhoogt (boven 185) – zonder jezelf direct een pasfrequentie op te leggen: wat voelt beter?

  1. Planking of dynamisch bewegen?

Probeer in plaats van het planking eens dynamische oefeningen; waarom denk je dat bij hardlopen armen en benen alle kanten opgaan? Goede alternatieven voor planking:

Springen, hoelahoepen, hinkelen, traplopen, korte sprintjes – versnellen heeft hetzelfde effect als het trainen met gewichten.

  1. Buik- én Rugspieren trainen

Doe voor je looprondje een set buikspieroefeningen en hou bij hoe het lopen gaat. Doe de volgende keer voor je gaat lopen een set rug-oefeningen en vergelijk wat beter werkt. Tip: spierpijn is geen goed teken!

  1. Spieren losmaken?

Stel je hebt spanning of een pijntje in een spier; masseer je dan op de pijn? Okay, maar probeer ook eens op de tegenovergestelde plek te masseren! Bijvoorbeeld: hamstring – quadriceps, kuit – scheenbeen, binnenkant voet – buitenkant voet. Merk je verschil? Doe wat voor jou het beste werkt.

  1. Rust nemen of rustig bewegen?

Door rustig te bewegen zullen sommige spieren voor je aan het werk gaan, waardoor andere spieren zich kunnen ontspannen en losser worden.

Ontdek zelf welke beweging jouw lichaam laat ontspannen: Rustige en onbelaste beweging (fietsen, wandelen) en/of korte intensieve sessies (sprinten, sprongetjes)?

Wat ik geleerd heb tijdens het trainen van honderden verschillende lopers en sporters is dat iedereen los kan laten wat je altijd doet. Dat is het moment waarop je het lichaam ontdekt en beter begint te leren wat bij je past.

Soms kom je erachter dat een andere aanpak beter werkt. En soms is wat je deed goed en dan weet je dat je goed bezig bent.

Dat noem ik een win-win-situatie.

Na mijn waarschuwing voor algemene looptips volgen hier mijn ‘algemene tips’ 🙂

  • Neem nooit een looptip klakkeloos over zonder dat je ook het tegenovergestelde hebt geprobeerd
  • Zoek bij de looptechniek niet naar gemiddelden, maar ga op zoek naar uitersten en maak dat het voor jou lekker loopt.
  • Oefeningen? Doe er niet veel, maar alleen degene die je echt prettig vindt
  • Kies altijd uit twee oefeningen de beste
  • Zorg dat het grootste gedeelte van je romp het grootste gedeelte van de tijd is ontspannen
  • Het probleem van overmatige spanning in de romp is dat je armen en benen dan geen steun krijgen van je rompspieren. Die zijn te druk met elkaar.
  • Zoek welke spieren voor de kracht en welke voor de ontspanning zorgen; als één spier zich aanspant, zal een ander zich ontspannen
  • Niemand wordt beter van een week niet lopen. Blijf actief, ga desnoods wandelen of loop 10 minuten. Bewegen is altijd beter dan niets doen.

En wat is de beste training voor het lijf?

  • Hardlopen

Zelf heb ik mijn kniebanden gescheurd en een hernia gehad. Dat wat mij het meeste hielp? Hardlopen.

Het mooie van hardlopen is dat het bij uitstek een beweging is waarin je de sterke spieren aan het werk zet en tegelijkertijd de rest van je spieren kunt laten ontspannen.

Mocht het nou nog niet lukken? Vraag dan om hulp. Bijvoorbeeld bij een osteopaat. Of in de reguliere zorg.

Of bij mij. Want als je heel precies je beweging achterhaalt kun je steeds preciezere looptips ontdekken.

STRYD V3: De ultieme footpod (vermogensmeter)

De beste looptips en inspirerende artikelen 2x per week in je mailbox?

Meld je dan aan voor onze nieuwsbrief en mis niets!

Meer uit Gezondheid