Wat je spieren het hardste nodig hebben (deel I)

Foto: Mauritshuis, Den Haag

De anatomische les van Dr Nicolaes Tulp, geschilderd door Rembrandt van Rijn in 1632.

Wat je spieren het hardste nodig hebben (deel I)

Techniektrainer Franklin van Doesburg kreeg vóór zijn 25e levensjaar 2 knieoperaties en een hernia te verduren. Om pijnvrij te worden ging hij op zoek naar alle krachten die onder de huid verborgen liggen. Hij vond naast spieren ook vreemde weefsels met een imagoprobleem.

Natuurlijk. Spieren zijn belangrijk.

Iedere hardloper wil sterke spieren. Dat wij onze spieren zo belangrijk vinden komt deels doordat we er zo druk mee zijn. We doen extra spieroefeningen, rekken, rollen en masseren. We doen alles voor meer spiermassa en krijgen er spierpijn voor terug.

Wie is eigenlijk de uitvinder van spierpijn?

Als ik op zoek ga vind ik niet direct een naam, maar wel zie ik de hoofdverdachte. Een kunstenaar uit de Gouden Eeuw. Deze meester-schilder wilde in de snijzaal uitvinden hoe een opengesneden lichaam er uitziet.

Tijdens de anatomische lessen schilderde hij echter niet wat onder de huid tevoorschijn kwam. Zijn probleem was: zonder huid is het lichaam een zooitje.

Rembrandt Harmenszoon van Rijn besloot dat het niet handig was een chaos van groen, geel en witte smurrie te schilderen. In de snijzaal werden daarom eerst – om marketingtechnische redenen zullen we maar zeggen – een paar lagen weefsel verwijderd.

Rembrandt gaf onze spieren kleur

Het resultaat is dat nu iedereen op de wereld weet dat we hardlopen met maagdelijk witte pezen en knalrode spiervezels onder onze huid. Ook weet iedereen waar de pijn zit na het sporten: in die mooie rode spiervezels. Toch?

Het zijn prachtige schilderijen, daar niet van, maar…

Eh… wat werd er nou precies weggesneden?

Vier eeuwen later weten we veel meer over het bruut weggesneden bindweefsel. Het was onze Fascia (spreek uit fásja). Dit goedje zit overal in ons lijf. Het zorgt voor elasticiteit en verdeelt alle krachten via lange lijnen over het lichaam. Zolang je Fascia goed functioneert word je niet stijf en is je belastbaarheid hoger.

Dat is wat onze spieren nodig hebben!

Zelf ben ik dankzij de fascia-ketens weer pijnvrij gaan lopen, want je kunt je looptraining en -techniek perfect afstemmen op je sterke ketens. Uit onderzoek wordt meer en meer bekend over de fascia-werking en er wordt zelfs beweerd dat spierpijn geen spierpijn is, maar fascia-pijn.

Kortom, het is de moeite waard om de Fascia-lijnen uit de vergetelheid te halen.

Hieronder de belangrijkste fascia-lijnen voor hardlopers

Illustratie 1

Waar zit je kracht?

Inmiddels train ik langeafstandslopers en het eerste wat we doen is uitvinden in welke ketens (zie illustratie 1) de meeste kracht zit. Slechts één van de krachtketens, Buik (rood) of Rug (cyan), verbindt de rompspieren met armen en benen. De sterke keten kan ongelooflijk veel training hebben, mits je ze op de juiste manier traint. Zelf train ik na een bewegingsanalyse vooral mijn rug en ben volledig gestopt met buikspieroefeningen.

Illustratie 2.

Flow zit in je romp en is een samenspel van spieren en fascia. Ik heb nog iedere dag plezier van de trainingen op basis van mijn sterke ketens. Voor mij werken kniebuiging niet en dat werd logisch toen ik erachter kwam dat ik een Middelloper was. Mijn spieren in mijn romp werken het beste al ik mijn benen meer strek. Voor iedere loper is het interessant de flow-zones (illustratie 2) beter te benutten omdat het invloed heeft op de inzet van je midvoet (paars) of voorvoet (goud).

Kracht en de optimale pasfrequentie

Illustratie 3.

Looptechniek kun je aanpassen aan je sterke ketens. Ik heb mijn looptechniek op een aantal punten radicaal veranderd en heb nu een beter afstemming van mijn Rug- en Middelketen. Mijn pasfrequentie is daardoor bijzonder hoog. Door meer knie- en enkelstrekking loop ik ook meer op mijn voorvoet. Zo zijn er voor iedere loper aanpassingen die de looptechniek direct verbeteren.

De relatie tussen rompinzet en voetlanding

Illustratie 4.

Nu maar hopen dat de Fascia onder de huid, al eeuwen vergeten, haar imago wat kan opkalefateren.

Franklin

*De ISA-ketens zijn na vele bewegingsanalyses en looptrainingen op maat gemaakt. Met dank aan de inzichten van Anatomy Trains, osteopaten/therapeuten in Utrecht en alle hardlopers die met de ISA-looptechniek trainen.

Reageer op dit artikel

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

18 reacties

  • Piet

    Kijk eens naar Paida Lajin. Chinese healing techniek. Niet zo bekend in Nederland. Rekken strekken en kloppen op de 12 meredianen. Verbazingwekkende resultaten!

    • Franklin

      Nou, bij meridianen denk je toch in eerste instantie aan toverij…

      Maar sommige lijnen kun je daadwerkelijk voelen! Zeker als je lichaam teveel onder spanning staat.

      Dat slaan doe ik meestal niet 🙂

  • Niek Joanknecht

    Je schrijft dat uit onderzoek meer en meer bekend wordt over de fascia-werking en er zelfs wordt beweerd dat spierpijn geen spierpijn is, maar fascia-pijn.
    Heel erg interessant! Zou je me de bronnen van dat onderzoek willen laten weten?

    • Franklin

      Ja, dat is zeker interessant!

      Ik haal mijn kennis uit een intervisie-clubje met onder meer osteopaten en bewegingswetenschappers. Voor mij is dit soort onderzoek voorpaginanieuws. Het staat tegelijkertijd nog in de kinderschoenen.

      Voor mij is het belangrijkste om lopers te laten voelen hoe snel (spier)pijn weg is als je

      • de tegenketen weer kunt ontspannen
      • andere oefeningen doet
      • je looptechniek een tikkeltje aanpast

    • Tom

      Er komt geen antwoord met pubmed linkjes van onderzoeksbronnen. Dus die zijn er niet?

  • Cindy

    Ik zou hier graag meer over weten omdat ik steeds blessures loop en vind dit verschrikkelijk en zou graag blessure vrij lopen

    • Franklin

      Ja Cindy, iedere blessure kan frustrerend zijn.

      Toch ga ik er altijd vanuit dat pijnvrij lopen mogelijk is. Ik vind het namelijk onverteerbaar als een geblesseerde loper het opgeeft.

      Daarom begin ik aan iedere uitdaging en stop ik veel energie in een vrij uitgebreide analyse. Ik ga geen diagnoses stellen, maar kijk waar iemand nog onvermoede krachten heeft. Met een andere trainingsaanpak kun je uiteindelijk intensiever bewegen en de klachten verminderen.

      Het kan best pittig zijn om je routine helemaal om te gooien, zodat je de sterke ketens beter worden geactiveerd. Als het lukt om training en techniek om te gooien is de kans op verbetering groot.

      Wat motiverend kan werken is om van te voren te bedenken: stel dat ik pijnvrij word, wat zou ik dan het liefste doen?

      Zelf vind ik samen met hardlopers aan de techniek werken het allerleukste 💪🏻

  • Aart Hoogendoorn

    Wat een toeval, ik zat gisteren te zoeken naar mijn aantekeningen van je workshop op de looptrainersdag.
    Was dit overeenkomstig met moving from the top versus moving from the bottom?Dit sluit ook aan bij de totaalcoaching, voor beide helften van de typen, toch?

    • Franklin

      Dag Aart,

      Was leuk om die trainingen te geven!

      Ik zou je graag verwijzen naar Anatomy Trains (van Thomas Meyers). Verder is in het boek van Carla Stecco een wetenschappelijk onderbouwing te vinden over de werking en het onderzoek naar fascia.

      Mijn zoektocht naar de vergeten fascia-ketens is een beetje uit de hand gelopen en gaat vooral in op de sterkste looptechnieken, blessures voorkomen en alleen de beste oefeningen doen op basis van je sterke ketens.

      Dat levert nogal wat bijzondere keuzes en mogelijkheden op 😀 Ik zal er in deel II wat meer over vertellen!

  • Jos Schreur

    Ik heb na een training en dan wat strekken soms heftige kramp in mijn buikspier net onder het middenrif.
    Heeft dat hier mee te maken?

    • Franklin

      Ah, dat is een goede vraag!

      Advies op afstand is beter te doen als ik je loop-/bewegingstype weet. Hoe strek je? En heb je andere klachten? Doe je specifieke en/of statische krachtoegeningen?

      Met fascia-kennis kun je beter begrijpen waar die kramp vandaan komt. Bel me anders even, doen we een telefonische Quickscan 👌🏻

      Groet Franklin

  • Egon

    Ik heb ongeveer 5 jaar geleden een korte workshop tijdens de trainersdag van jou gevolgd. Je had het toen over rug- en buiklopers, heel interessant.
    Door de oefeningen konden wij vrij snel vaststellen wat wij zelf waren. Ik een hele duidelijke rugloper. Voor mij geen verrassing want ik heb altijd een tering hekel gehad aan buikspieroefeningen, die heb ik toen ook meteen op een laag pitje gezet.

    • Franklin

      Goed te horen Egon! En denk je dat je meer een midvoet- of voorvoetloper?

      (als je nog een vraag hebt kan ik die in deel II beantwoorden 😋)

      • Egon

        In het begin van de training loop ik meer op de voorvoet en naarmate de training vordert overgaat naar middenvoetlanding. De duurloop gaat hoofdzakelijk op de middenvoet.
        Door specifieke training training heb ik een pasfrequentie tussen 178 en 182.

        • Franklin

          Goed bezig💪🏻

          Een pasfrequentie van 180 is leuk voor een Rug-loper (cyaan), maar de werking van de optimale landing ontdek je pas echt als je gaat trainen met een pasfrequentie van 200.

          De optimale voetlanding verandert eigenlijk nauwelijks bij verschillende tempo’s of tijdens een sessie. Het kan zijn dat je voor- en midvoet zelf niet helemaal goed voelt. Bovendien is er per looptype een ander moment van afzet.

          Wel leuk om hier samen wat specifieker naar te kijken Egon!

  • Karin Verheijden

    Interessante kost. Zou graag weten waar mijn kracht zit en wat dat betekent om zo blessureleed te voorkomen door de juiste training. Inmiddels heb ik wel een aantal dingen ontdekt: bepaalde oefeningen gewoon niet meer doen – naar mijn idee ook leeftijd gerelateerd – maar echt weten wat mijn keten is, is wat anders. Gelukkig word je door ervaring slimmer. Toch ook een kwestie van luisteren naar je lichaam. Desalniettemin benieuwd naar waar de eigen kracht zit, dit herkennen en dan ook kunnen onderbouwen waarom je bepaalde keuzes maakt.

    • Franklin

      Mooi Karin, luisteren naar je fascia 🙌🏻

      Het is in het begin nog even wennen om te doen wat écht bij je past.

De beste looptips en inspirerende artikelen 2x per week in je mailbox?

Meld je dan aan voor onze nieuwsbrief en mis niets!

Meer uit Gezondheid