Waarmee houd jij je blessures in stand? – Deel 1

Soms gaan blessures over, maar soms zorgen we ongewild dat de blessure aanhoudt. Wat doe jij om je blessure in stand te houden?

Deel dit artikel:
Share on Facebook
Facebook
Tweet about this on Twitter
Twitter
Share on LinkedIn
Linkedin
Waarmee houd jij je blessures in stand? – Deel 1

DEEL I van het Blessure ABC

We willen goed zijn voor onze blessures en zo goed mogelijk bewegen. Toch staan hardlopen en blessures op gespannen voet met elkaar.

Hoe kan dat nou? Bewegen is toch gezond?

Soms gaan blessures over, maar soms zorgen we ongewild dat de blessure aanhoudt.

Wat doe jij om je blessure in stand te houden?

Ik heb een ABC’tje gemaakt. Het is een onverwachte selectie geworden van manieren die je blessure in standhouden (daarna heb ik ook wat tips om beter met een blessure om te gaan).

Het-blessure-ABC

Het Blessure ABC – Onverwachte manieren om je blessure mee in stand te houden

Als het zo makkelijk is om een blessure in stand te houden, dan is het vast ook mogelijk om jezelf van een blessure te verlossen.

Hoe ontstaat een blessure?

Zoals je uit het lijstje kunt opmaken is het vinden van balans tussen in- en ontspanning cruciaal. Bij een blessure is deze balans verstoord. Een blessure begint bij te veel spanning in het lichaam waar het niet hoort.

Het is goed mogelijk dat er al spanning in het lichaam zat vóórdat je de blessure voelde. Het lopen – het verhogen van de belasting door langer/harder te lopen – hebben die spanning alleen voelbaar gemaakt.

Je kunt dus niet zeggen: “Ik was hartstikke fit en nu ben ik opeens geblesseerd.” En ook kun je niet zeggen dat blessures ontstaan door het hardlopen.

De enige manier om je blessure, of de kans op een blessure, te verminderen is opnieuw balans brengen tussen in- en ontspanning. Ontdek hoe je beweegt zonder een overspannen lichaam.

Uitleg ABC

Heb je één of meer punten van het lijst afgevinkt? Dan volgt hier een korte uitleg die een eerste stap zijn om je blessure te lijf te gaan.

ad A.   Algemene looptips werken over het algemeen niet.

  • Armen in hoek van 90° werkt niet, want het is een gemiddelde. Geen mens heeft een gemiddelde beweging. Een rechte hoek van de elleboog is een directe aanleiding voor overmatige spanning in je armen en de rest het lijf.
  • Een pasfrequentie van 180 is ook weer een gemiddelde en dat werkt niet voor een individu.

De algemene looptip die wél helpt en iets wat je waarschijnlijk al doet: zoek je eigen weg.

ad B.   Al je spieren trainen heeft geen zin, omdat je ze dan tegen elkaar opzet.

  • Planking is dé manier om al je spieren tegen elkaar op te zetten. Dat is niet efficiënt en zorgt voor te veel spanning en verkramping in je lijf.
  • Buik- en rugspieren aanzetten door beide spierketens te trainen is dus zonde. Het is zaak dat je ontdekt of het trainen van buik- of rugspieren je sterker maakt.

Want, als één spier zich aanspant, zal een ander zich moeten ontspannen. De zoektocht is juist om te ontdekken welke spierketen je in je romp beter kunt aanspannen en welke je kunt ontspannen.

ad C.   Al je spieren ontspannen is derhalve al net zo zonde van je tijd.

  • Het losmaken van een spier heeft dus alleen zin als je weet welke spier in ontspannen toestand jouw beweging makkelijker maakt.
  • Rust nemen werkt slechts voor de helft van je lijf.

Hardlopen is bij uitstek een beweging waarin je de sterke spieren aan het werk zet en tegelijkertijd de rest van je spieren kunt laten ontspannen. En vice versa.

Overdrijf dus niet met het volgen van algemene looptips. Train niet te hard als oefeningen pijntjes opleveren. En ga geen weken rust nemen terwijl je hoopt dat het overgaat.

Wat wel werkt? Het zoeken naar balans tussen in- en ontspanning. En dat is een individuele zoektocht. Betekent dit dat je het alleen moet doen? Nee!

In de volgende blog volgen enkele alternatieve oefeningen en testen om je lichaam op de juiste spanning te krijgen.

Franklin van Doesburg – ISA bewegingsanalyse | loopexpertise

Deel dit artikel:
Share on Facebook
Facebook
Tweet about this on Twitter
Twitter
Share on LinkedIn
Linkedin
STRYD V3: De ultieme footpod (vermogensmeter)

De beste looptips en inspirerende artikelen 2x per week in je mailbox?

Meld je dan aan voor onze nieuwsbrief en mis niets!

Stryd V3: de ultieme footpod - Hardlopen op vermogen

Meer uit Gezondheid