Wat niemand je vertelt als je ouder wordt

Herken jij een van deze situaties nu je ouder bent?

Als beginnende hardloper heb je geen idee wat voor invloed het lopen op je leven gaat hebben. Maar als je ouder bent, weet je dondersgoed dat het lopen niet alleen je gezondheid maar je levensbeeld heeft beïnvloed. Ik geef je vijf situaties waarin hardlopen verandert als je ouder wordt.

1. Het maakt niet meer uit wat anderen zeggen over jouw loopprestaties, want jij hebt een gemeenschap leren kennen die je zal blijven ondersteunen.

Als hardloper heb je het vast weleens gehoord. Hardlopen is slecht voor je knieën, hardlopen is saai of ze zeggen zelfs dat hardlopen niet zo gezond is. In principe zijn deze mensen gewoon geïntimideerd door jouw succes. Hardlopen heeft doorzettingsvermogen en geduld nodig. Gelukkig bestaat er een tegengif voor al deze negatieve reacties. Namelijk jouw wijsheid van jouw lopersgroep. Word lid van een lopersgroep en je ontmoet als het ware lotgenoten. Je dacht nooit dat het meer dan lotgenoten zouden worden, maar het werden levenslange vrienden die je door elke loop steunen. Je wordt gesteund, maar geeft ook steun aan anderen die het mogelijk zwaar hebben. Samen weten jullie ook de jonkies te stimuleren om door te zetten. 

2. Rust is net zo belangrijk als hard werken

Door jaren hard te lopen, leer je dat rust essentieel is om je goed te voelen. Daarnaast merk je snel dat als je niet genoeg rust neemt, je ook minder goed presteert. Maar als je naast werk ook een gezinsleven wilt onthouden, is het lastig om de juiste balans te vinden. Vrije tijd wil je het liefst met je gezin spenderen, waardoor het lopen een minder grote prioriteit inneemt. Misschien kan je daardoor geen PR meer halen, maar balans in je leven is belangrijker. 

3. Je mag zo nu en dan echt weleens snoepen 

Als je ouder wordt, gaat je stofwisseling langzamer waardoor je misschien niet zo snel die paar extra kilo’s kwijtraakt. Maar je weet dat doordat je een hardloper bent, je minder zorgen hoeft te maken om je gewicht. Een beetje te veel gesnoept in het weekend? Daar maak jij je geen druk om. Je weet dat je toch genoeg calorieën verbrand tijdens je trainingen. Andere niet-lopers zeuren om elke calorie, terwijl jij met een gerust hart nog een extra koekje pakt. 

4. Eten is niet de enige bron van brandstof.

Als ervaren loper leer je dat niet alleen de juiste voeding, maar ook positieve gedachtes helpen om goed te presteren. Denk maar aan een van je beste hardloopwedstrijden. Hielp het publiek jou niet over de finish? Die extra banaan deed het werk niet, dat was puur jouw positieve drive. 

5. Je tempo vertraagt, maar je kan nog steeds grote doelen bereiken.  

Als je ouder wordt, wordt je ook langzamer, maar als het op hardlopen neerkomt is snelheid niet het enige wat belangrijk is. Je leert dat er belangrijkere zaken zijn dan een nieuwe PR halen. Daarnaast lukt het toch prima om na je 60ste een marathon te lopen? Door die jaren ervaring als hardloper lukt het jou makkelijker om een langere afstand op te bouwen. Jij hebt het uithoudingsvermogen al! 
STRYD V3: De ultieme footpod (vermogensmeter)

De beste looptips en inspirerende artikelen 2x per week in je mailbox?

Meld je dan aan voor onze nieuwsbrief en mis niets!

Meer uit Born Runners