3 manieren om af te vallen: welke heeft jouw voorkeur?

Er zijn drie manieren om je overtollige (corona)kilo’s kwijt te raken. Welke heeft jouw voorkeur?

3 manieren om af te vallen: welke heeft jouw voorkeur?

Foto: Janneke Poort

Er zijn drie manieren om je overtollige (corona)kilo’s kwijt te raken.

Welke manier om af te vallen heeft jouw voorkeur?

De eerste 2 manieren worden op internet het meest aangeprezen en lijken het meest logisch.

  1. Je eet minder calorieën dan je verbruikt
  2. Je verbruikt meer calorieën dan je eet

Ga maar na.

Als je nu 5 kilo wilt afvallen heb je 5 kilo vet à 7000 kilocalorieën die je kwijt wilt.

Dus totaal 35000 kilocalorieën.

Als je per dag 1000 calorieën minder eet dan je gebruikt, ben je dus na 35 dagen 5 kilo kwijt.

Dus je kunt gewoon minder eten en je valt af.*

Zonder sport gebruikt een mens ongeveer 2500 calorieën per dag, dus je kunt uitrekenen hoeveel je kunt eten om 1000 calorieën in de min te gaan.

Als je het liefst 6000 calorieën per dag eet, kun je ook nog prima afvallen. Bij punt 2 Je verbruikt meer calorieën dan je eet kun je het namelijk zo bont maken als je wilt.

Wielrenners die een grote ronde rijden vallen in drie weken allemaal af, maar eten (en drinken) gerust 6000 calorieën per dag. Maar ja, als je iedere dag over drie cols fietst, gebruik je zo 7000 calorieën.

Dus ja, je kunt eenvoudig minder eten en meer sporten en je merkt vanzelf (dus zonder al het rekenwerk) of je afvalt

Maar bovenstaande werkt voor veel mensen juist niet

Mensen die calorieën tellen en afvallen, komen vaak even snel weer aan. Je valt 5 kilo af en als je stopt met je dieet kom je 6 kilo aan.

De oorzaak is simpel: je kunt geen jaren honger lijden. Op wilskracht kun je een maand, een kwartaal of een halfjaar honger lijden, maar er komt een moment en dan ga je weer eten.

Dus je komt weer aan.

En nu komt de betekenis van minder eetmomenten en minder koolhydraten: je krijgt minder calorieën  binnen, zonder honger te lijden.

Dus als je wilt afvallen komt er een derde mogelijkheid bij:

3. Leer je lichaam om je vetten als brandstof in te zetten zonder honger te lijden

En dan is een combinatie van minder vaak eten, minder koolhydraten, minder geraffineerde suikers, meer sporten én rustiger ademen een gouden combinatie. En véél groenten en eiwitten, want dan heb je geen trek.

Dat kun je natuurlijk op eigen houtje doen.

* Even voor de duidelijkheid: dit is dus niet wat we aanraden. Als je dun bent is het al helemaal een slecht idee om zo weinig calorieën te eten. Het is ter illustratie in dit rekenvoorbeeld.

Noot van redactie: dit artikel verscheen eerder op www.sportrusten.nl

De beste looptips en inspirerende artikelen 2x per week in je mailbox?

Meld je dan aan voor onze nieuwsbrief en mis niets!

Meer uit Gezondheid