7 redenen om af te vallen (en 2 om het niet te willen)

7 redenen om af te vallen (en 2 om het niet te willen)

Voor lopers is sowieso reden 7 interessant

Life changing. Te pas en te onpas zie je de term voorbijkomen. Mensen die hardlopen, yoga, periodiek vasten, mediteren of koud douchen ontdekken en na een halfjaar achteromkijken en zich realiseren dat hun nieuwe gewoontes een heel nieuw leven in gang heeft gezet.

Meer energie, nieuwe vrienden en vreugdevolle gedachtes.

Het is life changing. Behandelaars en trainers omarmen de term en beloven life changing experiences.

Ik krijg een beetje de kriebels van de term. Het is natuurlijk schitterend als mensen iets ontdekken waar ze enthousiast over zijn.

‘Onze’ eigen Janneke Poort is een fantastisch voorbeeld

Reuma, medicijnen en broodjes kebab maakten haar 20 kilo zwaarder en bankhangerig. Toen ontdekte ze hardlopen en gezond eten en kwam haar looptalent naar boven. Ze liep marathons en in plaats van op de bank te hangen ging ze op tafel staan om mensen te enthousiasmeren. Nogal life changing. En toch, heb ik moeite met de term. Drie jaar geleden kreeg Janneke een subtiel schopje van binnenuit. En stap voor stap liep ze eerst vijf kilometer, daarna tien kilometer. In plaats van broodjes kebab ging ze eiwraps met groenten eten, ze viel af en voelde zich steeds beter en de metamorfose nam indrukwekkende vormen aan.

Waarom ik wrijving voel bij de term life changing weet ik niet.

Omdat het Engels is?

Omdat het een voorschot neemt op een belofte in de toekomst? Ook niet. 1 mei beginnen wij met een groep weer met het 5 kilo kwijt programma. Daarin zit ook een voorschot op de toekomst. We hebben lang gezocht naar een andere naam. Word ook een vetverbrander, vonden we een leukere naam voor een programma, maar Maaike de Vries had een (mooi) boek geschreven met de term supervetverbrander, en wellicht komt Maaike ook met een online programma, dus die term konden we niet gebruiken. 

Een betere naam vonden we niet en 5 kilo kwijt dekt de lading wel.

De focus op afvallen is goed

Ook dat roept weerstand op in mijn onderbuik. Is de nadruk op afvallen wel nodig? Liever benadruk ik de voordelen van gezond eten op je energie en je gedachtes. Maar met 5 kilo kwijt is direct duidelijk waar het programma om gaat: gezond eten en afvallen. Is je BMI goed of laag? Dan is het programma voor jou niet geschikt. Is je BMI aan de hoge kant? Dan is het programma zeer de moeite waard (of life changing ;))

Goed om te benadrukken: we zijn voorstander van weinig eetmomenten en veel groenten en we zijn niet bezig met calorieën tellen. In theorie kun je afvallen door bijvoorbeeld winegums te eten. Als je per dag niets anders eet dan 1300 kcal winegums en je verbrandt per dag meer dan 1300 kcal, dan val je af. Wij zijn geen fan van calorieën tellen, wij moedigen mensen aan om 3 x per dag te eten, zonder tussendoortjes en om méér groenten te eten en minder geraffineerde suiker. Zo kun je zonder honger lijden en calorieën tellen afvallen. Door op deze manier af te vallen, heb je veel profijt en zijn er veel goede redenen om af te vallen.

7 redenen om af te vallen

  1. Constanter in energie. Eind maart liep ik een PR op de marathon, daarna heb een paar weken wat meer gesnoept en wat meer bier gedronken dan normaal. Gevolg: ik ben in een maand tijd weer dik 2 kilo zwaarder. Van dat gewicht heb ik weinig last, maar de reactie op suiker (stroopwafels, drop, chocolade) is onprettig.  Ik heb minder energie dan gewoonlijk en na een zak drop heb ik meer behoefte om mijn geest te versuffen en af te leiden met Netflix. En ik heb minder puf om te mediteren of een boek te lezen. Door gezond te eten, heb ik ook weer gelijkmatiger energie en voel ik me ’s avonds fitter. Daardoor heb ik minder behoefte aan verstrooiing en meer aan verdieping.
  2. Goed voor je stemming. Is het je wel eens op gevallen dat de energiedip die je hebt na een zakje drop, ook invloed heeft op je stemming? Je jojoot niet alleen in energie, je humeur doet mee. Dus ook voor je kinderen en je partner is het lekkerder als je minder tussendoortjes neemt (en minder vaak uit je hum raakt).
  3. Sta je in de ochtend op de weegschaal en zie je dat je een kilo bent afgevallen in vergelijking met een week daarvoor, dan doet dat iets met je. Een patroon doorbreken is lastig. Zeker een gewoonte van snoepen en drinken. Want eten is nauw verwant met je emoties en je gedrag. Je gedrag op andere koers brengen is lastig. Het vraagt in het begin toewijding en discipline. Als dat lukt, werkt dat door op andere vlakken. Dus ook als je wat meer wilt mediteren, sporten of aardiger zijn voor je naasten helpt afvallen mee.
  4. Er is ook een verband tussen slaap, stress en Veel stress en weinig slaap zorgt ervoor dat je maar moeilijk kunt afvallen en gezond eten (en niet meer eten ná 20:00) helpt mee aan goede slaap en minder stress. Het is een kip-ei-vraagstuk. Heb je veel stress en krijg je dan behoefte aan suiker of jaag jij je lijf áán door ongezond te eten en schiet je lichaam dan in de stressrespons? Het werkt twee kanten op, dus met gezonde voeding, draag je direct bij aan een goede nachtrust en een minder gejaagd lijf.
  5. Arts William Cortvriendt schrijft in zijn boek Lichter dat overgewichteen voorbode is van veel fysiek leed. Diabetes, hartklachten, hoge bloeddruk, apneu. Het lijstje klachten dat verband houdt met overgewicht is groot. Als je deze klachten al hebt, is afvallen helemaal geweldig. Chronische ziektes blijken met regelmaat niet zo chronisch als je gezond gaat eten. Dus nodig vooral een vriend of vriendin met diabetes of een hoge bloeddruk uit, om met je mee te eten: minder eetmomenten, meer groenten, je kunt je er in ieder geval geen buil aan vallen. En als het aanslaat is het bij deze groep *kuch* life changing.
  6. De zomer komt eraan. En het lijkt erop dat er in juli en augustus méér mag dan nu. Camping, strand, terrassen of genieten in het park. Hoewel het woord esthetisch een wrange smaak geeft omdat het een associatie oproept met plastische chirurgie en jonge vrouwen met omhoog gekrulde lippen, is het straks toch fijn om (op eigen kracht) wat lekkerder in je badpak of je zwembroek te zitten. Toch?
  7. Voor lopers is afvallen pas echt een feestje als straks de evenementen weer doorgaan. Want minder gewicht vergroot je kans op een persoonlijk record Op een marathon scheelt een paar kilo al gauw 5 tot 10 minuten. Dus met de voordelen van punt 1 t/m 6 op zak, loop je als bonus ook nog een record. Mooi werk.

Naast de redenen om vooral af te vallen, zijn er 2 goede redenen om het niet doen

  1. Heb je ervaring met een eetstoornis? Dan is aandacht voor dankbaarheid, gezondheid en een goed gemoed veiliger dan aandacht voor de weegschaal.
  2. Zit je in een stressvolle periode en ben je geneigd om erg streng te zijn voor jezelf? Dan is aandacht voor je gewicht op dit moment ook geen prioriteit. Kunnen relaxen en aardig zijn voor jezelf is veel waard. Vraag jezelf af of dit een goed moment is om je eetpatroon om te gooien en minder vaak te eten. Als het nu geen moment is, komt het over een paar maanden of een jaar wel.

Ben jij in het afgelopen jaar gewicht verloren en herken je één van bovenstaande punten? Of ben ik nog iets vergeten? Laat dan in een reactie weten wat jouw ervaring is.

Noot van de redactie: dit blog verscheen eerder op sportrusten.nl

Laat een antwoord achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

1 reactie

  • Eveline

    Ik eet op dezelfde manier als jullie aanraden: maximaal drie keer, veeeel groenten, en geen getel of gereken. Ik vind het, behalve de punten die je noemt, een verademing dat ik nooit meer hoef te denken aan, en slepen met, allerlei ‘tussendoortjes’ (zoals Liga’s) die een bui van ‘hangryness’ moeten voorkomen, want ik ben nog zelden ‘hangry’ (alleen nog als ik in mijn reguliere maaltijden net iets teveel appel o.i.d had zitten)

De beste looptips en inspirerende artikelen 2x per week in je mailbox?

Meld je dan aan voor onze nieuwsbrief en mis niets!

Meer uit Gezondheid