Door hardlopen word je slimmer

Van bewegen word je slimmer en houd je aftakeling van de hersenen op een afstand.

Afvallen en meer bewegen staat wereldwijd op nummer 1 in de top 10 van dingen die we belangrijk vinden. Om ervoor te zorgen dat we ook daadwerkelijk tot actie overgaan kun je gebruik maken van positieve attributie. Je benadrukt voor jezelf de voordelen van hardlopen en je bent zo meer geneigd om daadwerkelijk de deur uit te gaan.

Onderzoek geeft ons nog een extra reden – en dus motivatie – om te bewegen.

Want…..van bewegen word je namelijk slimmer en houd je aftakeling van de hersenen op een afstand.

Word een kei in memory

In het onderzoek werd een groep weinig actieve mannelijke studenten gevraagd naar een hele rits portretten met namen van vreemden te kijken. Na een korte pauze moesten ze proberen zoveel mogelijk namen bij de goede foto’s te plaatsen. Vervolgens werd de helft van de groep op een fiets gezet waarbij ze steeds harder moesten fietsen totdat ze uitgeput waren. De andere helft van de groep mocht rustig een half uur op een stoel zitten Vervolgens deden beide groepen de test met de foto’s en namen nog een keer. Opvallend resultaat was dat de fietsende groep aanzienlijk beter presteerden op de tweede test. De groep dit enkel gezeten had zag geen verbetering.

Gezonde zenuwcellen

Bloedmonsters die gedurende de hele test bij alle deelnemers waren afgenomen gaven de verklaring voor het resultaat. Direct na de inspanning hadden de fietsers een aanzienlijk hogere concentratie van het brain-derived neurotrophic factor (BDNF) eiwit. Dit eiwit staat bekend om zijn positieve effect op de werking van de zenuwcellen. De zittende groep zag geen verandering van de BDNF in het bloed.

Nooit te oud om te leren

Een vergelijkend onderzoek onder oudere ratten liet zien dat voorheen inactieve bejaarde ratten die een aantal keer per week vijf minuten een rondje renden een sprong in hun geheugenfunctie maakte. De beweging had zoveel effect dat ze een stuk beter scoorden op knaagdier-geheugen-testen dan veel jongeren, inactieve ratjes.

Ook een langdurig onderzoek onder ruim 140 piloten (tussen de 40 en 65) liet het effect van beweging zien. Alle piloten lieten gedurende twee jaar een lichte vermindering van prestatie zien tijdens een cockpit simulator test die drie keer per jaar werd uitgevoerd. De grootste achteruitgang was echter te vinden bij piloten die een bepaalde genetische afwijking hadden. Deze genetische variatie zorgde er namelijk voor dat de BDNF activiteit in de hersenen werd verminderd. De piloten met deze afwijking lieten twee keer zoveel achteruitgang in de test zien als hun collega’s.

Direct en snel resultaat

Professor Salehi die het onderzoek naar de piloten leidde verwacht dat mensen met deze genetische afwijking aan de BDNF productie het meeste baat zullen hebben bij beweging. Maar dat beweging de snelste, meest consistente en grootste verandering laat zien in de productie van het eiwit voor iedereen. Een spelletje memory op het programma? Eerst maar even een rondje rennen. Een slimme vogel die jou dan nog kan verslaan!

De beste looptips en inspirerende artikelen 2x per week in je mailbox?

Meld je dan aan voor onze nieuwsbrief en mis niets!

Meer uit Gezondheid