Hoeveel calorieën verbrand je tijdens het hardlopen?

Dat je door het lopen calorieën verbrandt: dat weten we. Maar verbrand je er meer als je harder of zachter loopt?

Hardlopen wordt met tientallen verschillende beweegredenen gedaan. Een betere conditie, bepaalde afstanden of eindtijden halen, sportieve gezelligheid met vrienden en kennissen óf ‘simpelweg’ (een beetje) afvallen. In dat laatste geval is het dus belangrijk om te weten hoeveel calorieën je nu eigenlijk met al dat hardlopen verbrandt. Wij hebben het antwoord voor je, al is die niet geheel eenduidig!

Heel simpel gezegd wijzen een heleboel studies uit, en veel experts zijn het daar ook wel over eens, dat de gemiddelde loper ongeveer 100 calorieën verbrandt per gelopen kilometer. Wanneer je zwaarder dan gemiddeld óf een minder efficiënte loper bent, zal dat aantal calorieën per kilometer iets hoger liggen. Tijdens het hardlopen gebruik je dan tenslotte meer energie om vooruit te komen. Opvallend genoeg zal het aantal calorieën niet toenemen wanneer je sneller loopt.

 

Tempo niet van invloed

Studies wijzen namelijk uit dat het tempo niet van invloed is op de calorieën die je verbrandt. Uiteraard is het wel zo dat je, wanneer je harder loopt, meer kilometers in dezelfde tijd aflegt en in dat opzicht dus ook meer calorieën kwijtraakt. Per gelopen kilometer zal het totaal aantal calorieën echter niet verschillen. Iemand die 15 kilometer in het uur loopt zal dus zo’n 1500 calorieën kwijtraken, terwijl je er met een snelheid van 10 kilometer per uur zo’n 1000 zult verbranden. Opvallend genoeg verbrand je tijdens het wandelen wel aanzienlijk minder calorieën dan tijdens het hardlopen, dus helemaal rustig aan kun je het niet gaan doen!

Dat grote verschil komt grotendeels door het feit dat je tijdens het hardlopen een zweefmoment hebt waarbij beide voeten van de grond zijn. Tijdens het wandelen heb je dat zweefmoment niet. Juist het afzetmoment om dat zweefmoment te bereiken, kost extra energie en dus ook meer calorieën. Toch is er een bepaalde grens waarbij wandelen ineens wél efficiënter wordt dan hardlopen. Zo zijn er onderzoeken waaruit blijkt dat je meer calorieën verbrandt wanneer je een Engelse mijl (1.6 kilometer) in 12 minuten wandelt, dan wanneer je diezelfde mijl in 12 minuten rent.

Rustperiode ná inspanning

Dat is het opvallende gevolg van de rustperiode die na een inspanning volgt. Wanneer je intensief hardloopt, zal je na afloop een hoge hartslag en een onrustige ademhaling hebben. Daardoor verbruik je zelfs na de daadwerkelijke inspanning meer calorieën dan dat je gebruikelijk zou doen. Wanneer je je minder inspant, zullen deze externe factoren dus een steeds minder prominente rol gaan spelen, tot je op de grens komt waarbij wandelen nét zo of zelfs nóg effectiever dan hardlopen wordt. 

De beste looptips en inspirerende artikelen 2x per week in je mailbox?

Meld je dan aan voor onze nieuwsbrief en mis niets!

Meer uit Gezondheid