Is trainen in een groep beter?

Over de voor- en nadelen van het trainen in groepsverband.

Twintig tot 80% van de hardlopers krijgt in de aanloop naar een wedstrijd last van een blessure aan het onderstel, 30 tot 50% vindt plaats in de laatste maand en 2 tot 4% moet tijdens de wedstrijd worden behandeld. Onderzoek heeft laten zien dat het ontstaan van blessures gezocht moeten worden in tal van oorzaken zoals een verkeerde trainingsopbouw, verkeerd schoeisel, een tekort aan voedingsstoffen of een geschiedenis van letsel. Ook het trainen in een groep kan een mogelijke risicofactor zijn.

Voordeel van de groep
Trainen met een groep biedt veel voordelen. Je trainingsmaatjes kunnen je motiveren, uitdagen om verder of harder te lopen en je kunt veel van elkaar leren. Daarnaast kan het uitvoeren  van een zware training of het toeleven naar een wedstrijd extra plezierig zijn wanneer je dit samen doet. Train je onder begeleiding van een trainer dan kun je hopelijk bovendien rekenen op een uitgekiend trainingsschema dat aansluit bij jouw niveau met wellicht extra aandacht voor techniek, kracht en balans. Trainen in een groep heeft echter ook zijn keerzijde, mede omdat er niet altijd evenveel individuele aandacht is.

Telkens tot het gaatje
Een onderzoek onder 500 vrouwelijke loopsters liet zien dat vrouwen die in een groep trainen een 2.5 keer groter risico lopen op blessures dan vrouwen die alleen trainen in de aanloop naar een marathon. De oorzaak hiervoor wordt gezocht in de groepsdruk, gestandaardiseerde trainingsschema’s die onvoldoende aansluiten bij het niveau van de loopster of onrealistische verwachtingen van de loopster zelf die ontstaan door de vergelijking met anderen.

Een groepsloopster is een tevreden loopsters

Ondanks het grotere risico op blessures blijken loopsters die samen trainen over het algemeen wel meer voldoening uit hun training te halen. Ook zijn ze eerder geneigd om na een eerste wedstrijd aan een volgende wedstrijd deel te nemen. De groepsdynamiek die zorgt voor een soort druk lijkt dus ook te leiden tot meer tevredenheid.

Haal er uit wat er in zit
Train je regelmatig in een groep maak dan gebruik van de voordelen die het samen trainen je bieden. Spreek regelmatig af (eventueel ook buiten de training) op momenten dat je wat extra steun en een stok achter de deur kunt gebruiken. Ga af en toe de uitdaging aan om je (snellere) trainingsmaatjes bij te houden. Let er echter op dat je dit niet te vaak doet en zo standaard te hard (of te lang) traint. Houd je eigen herstel goed in de gaten en blijf goed nadenken. Het ‘groepsschema’ kan in een drukke werkweek of met wat kleine klachten voor jou dit keer net even te veel zijn. Doe wat goed voelt en doe de volgende keer weer gewoon lekker mee. Samen trainen kan ook gewoon zijn, samen beleven en voorbereiden zonder daadwerkelijk dezelfde training uit te voeren.

De beste looptips en inspirerende artikelen 2x per week in je mailbox?

Meld je dan aan voor onze nieuwsbrief en mis niets!

Meer uit Gezondheid