Lichter, harder en verder

Wie echt wil presteren moet ook serieus naar zijn gewicht kijken. Het geheim wordt ontrafeld door vergelijkingen van de BMI.

Deel dit artikel:
Share on Facebook
Facebook
Tweet about this on Twitter
Twitter
Share on LinkedIn
Linkedin
Lichter, harder en verder
Het klinkt bijna als het Olympische motto: hoger, sneller en sterker. Dat is het niet. Het gaat om de relatie tussen gewicht en hardlopen. Een gewichtige zaak. Wat is een ideaal gewicht? Moeilijk te zeggen want dat is zeer persoonlijk. Wie echt wil presteren moet ook serieus naar zijn gewicht kijken. Het geheim wordt ontrafeld door vergelijkingen van de BMI.

Maar wil je een sprint winnen, dan heb je wel wat gewicht nodig. Het liefst spiermassa want dan heb je een sterke motor en een licht gewicht. Daarom zie je bij de sprints  in de atletiek de forse mannen vooraan de slag leveren.

Kernpunt is de verhouding
Daar zit net de afweging. Waar wil je resultaat bereiken. Voor een hardloper betekent dit dat je goed wilt zijn in de duurprestatie. Dan kruip je naar het beeld toe van de ultralichte lopers. Je ziet het ook aan de Afrikaanse hardlopers; klein en licht. Ondertussen zijn het sterke atleten. Alles draait om de verhouding. Met de sterke spieren kunnen ze het lichte lijf makkelijk versnellen. 

Maar zet die lichte Afrikanen niet naast een Bolt. Met zijn enorme spieren verslaat hij  ze makkelijk op de 100 meter. Easy. Maar op de 10 kilometer zijn de rollen omgedraaid. Easy voor de Afrikanen. 

Paar patatten erbij
Je moet voor het inzicht maar denken alsof je een zak aardappelen meesjouwt en je gaat dan een 10 kilometer hardlopen. Waarschijnlijk kun je met gemak een paar minuten verliezen op je normale wedstrijdtijd.

Het is meer dan gewicht
Denk daarbij dat het niet alleen gewicht is. Je moet dat gewicht ook stabiliseren in bochten. En nog meer op zanderige paden bij een cross of een trail. Hart en longen moeten harder werken om dat gewicht te verplaatsen. Als je denkt ‘ach, een paar kilo erbij da’s niet erg’, wordt nu de andere kant van de medaille duidelijk. Je tijden gaan naar beneden.

Body Mass Index
Snelheid en gewicht zijn nauw verbonden. Die relatie weet iedereen maar in 2014 werd deze ook wetenschappelijk in kaart gebracht. Onderzoeks aan de universiteit van het Braziliaanse Sao Paulo kwamen daarachter (Titel rapport: BMI a performance parameter for speed improvement). Zij onderzochten hardlopers van diverse disciplines, van 100 meter sprinters tot en met de marathon. Want de onderzoekers wilden ook weten hoe meer gewicht van invloed was op de sprinters. De manier om dat goed vergelijkbaar te maken is de meting van prestaties en de BMI, de Body Mass Index.

Topprestaties nog lagere BMI
Hoe pakt het uit met de duurlopers? Voor de marathonlopers kwam er een BMI uit van net geen 20. Om de relatie met snelheid en gewicht nog scherper te maken: de beste 10 marathonlopers kwamen zelfs uit op de bandbreedte van 17,5 tot 20,7. 

Als je grote ambities hebt, houd je BMI in de gaten. Maar blijf vooral gezond, dat levert meer energie en brandstof voor mooie wedstrijden.
Wil je weten wat jou BMI is? Dat kun je zelf berekenen op onze calculator pagina. 

Deel dit artikel:
Share on Facebook
Facebook
Tweet about this on Twitter
Twitter
Share on LinkedIn
Linkedin

De beste looptips en inspirerende artikelen 2x per week in je mailbox?

Meld je dan aan voor onze nieuwsbrief en mis niets!

Meer uit Gezondheid