Lopen met verkoudheid: kan dat?

De temperaturen schommelen en dus lopen we meer kans op verkoudheid. Kunnen we dan lopen?

Met temperaturen die per dag flink schommelen – het is vandaag bijvoorbeeld ruim tien graden kouder dan eergisteren – loop je een grotere kans om verkouden te worden. Een goede vraag om dan te stellen: is het verstandig om te lopen terwijl je verkouden bent?

Gelukkig worden volwassenen niet zo heel vaak verkouden, gemiddeld zo’n drie keer per jaar. Verkoudheid houdt gemiddeld een week per keer aan en wordt meestal veroorzaakt door een rhinovirus. Je hebt last van een verstopte neus, tranende ogen, keelpijn, hoofdpijn, moet veel hoesten en/of hebt het koud en voelt je moe. En omdat het een virus is, is het enige wat je kunt doen: wachten tot je weer beter bent.

Omdat verkouden zijn zeker niet hetzelfde is als griep hebben – dat is nog vele malen erger en dan doet je hele lichaam pijn – kun je best verkouden hardlopen. Maar is het verstandig? Je voelt je bij een verkoudheid tenslotte behoorlijk lamlendig en dan is hardlopen misschien wel het laatste waar je aan denkt, ook al wil je eigenlijk geen training missen. Het belangrijkste dat je dan moet doen, is kijken of jouw klachten zich boven of onder de nek manifesteren. 

Boven of onder de nek
Wanneer de klachten boven je nek zitten, dan mag je gerust een rondje hardlopen. We hebben het dan dus onder andere over keelpijn, een loopneus of traanogen. Wel is het verstandig om tijdens het trainen in de gaten te houden of je niet duizelig wordt, misselijk bent of meer zweet dan dat je normaal zou doen. Is dat wel het geval? Stop dan met hardlopen.

Het kan ook zo zijn dat de symptomen niet boven, maar onder de nek zitten. Rugpijn, flink hoesten of vastzittend slijm zijn daar goede voorbeelden van. Dan moet je zeker niet gaan hardlopen. Doe rustig aan en wordt eerst beter, want voor je er erg in hebt maak je jezelf alleen maar zieker. Heb je koorts? Dan moet je sowieso niet gaan lopen, ongeacht waar de klachten zich het meeste voordoen. 

Eén voordeel: hardlopers zijn minder vaak verkouden dan mensen niet die sporten in het algemeen en hardlopen in het bijzonder. Lichamelijke inspanning zorgt nu eenmaal voor een goede weerstand. Een rondje rustig hardlopen zorgt voor meer ‘Natural Killer Cells’ die met man en macht bacteriën en virussen de kop in drukken. Zorg verder dat je genoeg slaapt, gezond eet en je handen wast voor het eten. Voorkomen is tenslotte beter dan genezen.

De beste looptips en inspirerende artikelen 2x per week in je mailbox?

Meld je dan aan voor onze nieuwsbrief en mis niets!

Meer uit Gezondheid