Wat je als hardloper moet weten over het coronavirus

Hans van Dijk en Ron van Megen beschouwen het coronavirus voor lopers.

Wat je als hardloper moet weten over het coronavirus

Update coronavirus: 24 maart 2020

Sneeuwbal

De situatie verandert snel. Bijna dagelijks krijgen we te maken met nieuwe inzichten en verscherpte regelgeving. Deskundigen vinden dat de maatregelen nog niet ver genoeg gaan en adviseren om alles op slot te gooien. Ondertussen moet de regering met haar maatregelen schipperen tussen het draaiend houden van cruciale onderdelen van de economie tot de zorg die nodig is te kunnen blijven aanbieden.

Toch beperkt dit virus zich bij de meeste mensen tot wat verkoudheidsverschijnselen of merken ze er helemaal niets van. Dit is precies de reden dat nu strenge maatregelen zijn afgekondigd. Zelfs met milde verkoudheidsklachten is het advies om thuis te blijven en voor iedereen geldt de vraag sociale contacten tot een minimum te beperken.

Die nieuwe beslissingen zijn voor iedereen lastig om op in te spelen. En met de wijsheid van vandaag is mopperen op wat de regering eerder had moeten besluiten talk of the town. Laten we verstandig zijn en vooral kijken wat we zelf kunnen doen.

Atletiekunie

Evenementen vinden het lastig om zelf te beslissen voor een afgelasting. Het ene hardloopevenement kondigde dat wel af en andere lieten het nog in het midden. Onzeker over waar ze goed aan doen en in afwachting van de overheid. De grootste vraag bij hardlopers werd: gaat de marathon waarvoor ik aan het trainen ben wel door? Inmiddels is dat voor de meeste lopers al minder belangrijk geworden.

In navolging van de aangescherpte maatregelen en het advies van NOC*NSF is er nu duidelijkheid. De verenigingen kregen van de Atletiekunie het advies alle clubbijeenkomsten zoals trainingen, opleidingen, bijscholingen, overleggen, vergaderingen en vieringen af te gelasten. Daar vallen ook de reguliere sportmassages onder. In geval van blessures die behandeld moet worden, stem je met je arts of fysiotherapeut af wat je doen moet.

De overheidsmaatregelen gelden tot 1 juni.

Afbeelding: In je eentje mag je blijven trainen (foto: Pixabay)

Blijf trainen maar doe voorzichtig

Ons dringende advies is maatregelen van je werkgever en je atletiekvereniging ter harte te nemen en bovendien sociale contacten te vermijden. Was je handen veelvuldig. Je kunt zonder het zelf te merken besmet zijn en het virus op anderen overdragen.

Blijf ook trainen. Met je trainer kun je per mail contact houden. Als je geen verschijnselen hebt, is het goed om alleen te blijven trainen.

Het meest logisch is om te trainen op een onderhoudsniveau. Voorlopig zijn er toch geen wedstrijden.

Train niet te hard

Je weet dat je na een heel lange duurloop of zware training enkele dagen nodig hebt om te herstellen. Feitelijk komt dit neer op een aanslag op je immuunsysteem en ben je vatbaarder voor een virusinfectie en dus ook voor het coronavirus. Zware inspanningen kun je daarom beter achterwege laten. Voldoende nachtrust is ook goed voor je weerstand. Net als verstandig eten, maar dat wist je als hardloper ook al.

STRYD V3: De ultieme footpod (vermogensmeter)

De beste looptips en inspirerende artikelen 2x per week in je mailbox?

Meld je dan aan voor onze nieuwsbrief en mis niets!

Stryd V3: de ultieme footpod - Hardlopen op vermogen

Meer uit Gezondheid