Vijf kenmerken van een effectieve loper

Door
Tim Moria
12 augustus 2017 23:45
Vijf kenmerken van een effectieve loper
Hardlopen is niet altijd even gemakkelijk en iedereen kent het gevoel: soms gaat het gewoon even niet. Het kan zomaar gebeuren dat je niet vooruit te branden bent, prestaties achterwege blijven en je die zorgvuldig geplande trainingsschema's weer aan de wilgen moet hangen. In dat geval wordt het tijd om effectiever te gaan trainen en dus een efficiƫntere loper te worden. Maar hoe doe je dat? Hieronder vijf tips!

-Zorg dat je je doelen kent

Het is goed om jezelf doelstellingen op te leggen. Daarbij moet je niet alleen denken aan resultaatgerichte doelstellingen, maar ook aan doelstellingen die betrekking hebben op het trainingsproces dat naar die resultaten leidt. Beslis dus niet alleen wanneer je een bepaalde afstand wil kunnen lopen of wanneer je onder een specifieke tijd wil duiken: kijk vooral ook hoe, wanneer en waarom je dat wil doen!

-Train frequent en constant

Om je doelstellingen te behalen, zal je natuurlijk ook moeten trainen. Bij voorkeur doe je dat zo frequent en constant mogelijk. Zorg dat je een vaste basis hebt waar je je ook altijd aan probeert te houden. Structuur in je trainingen is hierbij van groot belang, waarmee we natuurlijk niet willen zeggen dat je altijd maar hetzelfde moet doen. Variatie in je trainingen is tenslotte minstens zo belangrijk! 

-Heb plezier in wat je doet

Wanneer je je alleen maar focust op bepaalde doelstellingen, kan het zomaar gebeuren dat je vergeet te genieten van het hele proces wat daaraan voorafgaat. Dat is zonde, want plezier is ontzettend belangrijk. Verlies het plezier daarom nooit uit het oog en geniet net zo van een heerlijke 'easy run' als van een zware en afmattende intervaltraining. Wanneer je met plezier traint, heb je tenslotte al de halve wereld!

-Neem voldoende rust

Natuurlijk moet je (veel) plezier hebben tijdens het trainen en tegelijkertijd voldoende kilometers maken, maar om een effectieve loper te worden, zal je ook genoeg moeten rusten. Rust is namelijk minstens zo belangrijk als het trainen zelf en maakt je een betere atleet. Pas na een power nap, even indutten op de bank en een goede nachtrust pluk je de meeste vruchten van je trainingen eerder op de dag! 

-Kwaliteit boven kwantiteit

In het verlengde daarvan is het ook belangrijk om kwaliteit boven kwantiteit te stellen. Wanneer je lijf om rust vraagt, heb je dat blijkbaar nodig. Hou niet onnodig vast aan bepaalde trainingsschema's en vergeet zeker niet om goed naar je lichaam te luisteren. Des te fitter je bent, des te beter je traint en des te effectiever je zult presteren!
  • Deel dit artikel
  • Facebook
  • Twitter
  • LinkedIn
  • Google+
  • Mail dit artikel:
  • Mail
Auteur
Tim
Tim Moria
Tim  Moria

Tim Moria



Tim is freelance journalist en heeft een eigen tekstbureau: Tekst Direct Online. Schrijft bij voorkeur over sport en alles wat daarmee te maken heeft. In zijn vrije tijd het liefst aan het sporten. Heeft meerdere marathons gelopen en de triatlon van Almere gedaan. En wanneer het even kan, trekt hij er ook nu nog op uit voor een training.

Verplicht Verplicht
Verplicht


Verplicht

Reload Image
  • Frank de Wijn
    Beste redactie, ik lees altij met grote interesse milieu tips en trucs. Deze keer werd ik speciaal getroffen door de afname van prestaties naarmate je ouder wordt. Ik ben 75 jaar en wil dit jaar mijn laatste halve marathon lopen. Dat doe ik nu jaarlijst al 10 jaar. De Berenloop op Terschelling. Ik loop al 30 jaar extra per week 8 a 12 km. Dus mijn lijf is er wel aan gewend. Alleen de tweede 1p km Wordt steeds moeilijker. Kun je mij een efficiƫnt schema geven om van 10 naar 21 km te lopen? Bedankt alvast. Sportieve groet Frank
    Reactie geplaatst op 16/08/17 om 18:57 uur

Loopkalender

18
augustus