Training

Zo kom je de zware slotkilometers door

Door
Dennis Balen
19 augustus 2019
Zo kom je de zware slotkilometers door
Foto Rob Pauel
Vaak wordt gezegd dat de eerste kilometers van een training of wedstrijd de zwaarste zijn. Je bent dan nog niet opgewarmd, je spieren moeten soepel worden, de endorfine is nog niet vrijgekomen en ga zo maar door. Toch zijn ook de slotkilometers erg pittig. En als je het mij vraagt, nog veel zwaarder. Hoe kom je die dan door?

Zeker bij een langere duurloop - of wedstrijd - zit het venijn hem doorgaans in de staart. Je bent dan al ruim een uur, of zelfs een paar uur, aan het hardlopen en je lichaam begint te smeken om rust. Hopelijk heb je in de kilometers voorafgaand aan het slotstuk voldoende gedronken, zodat je niet al te laag in je energie zit. Anders kunnen die laatste kilometers een regelrechte hel worden. Het is in ieder geval noodzaak om jezelf niet gek te maken met gedachtes als 'het is nog ver' of 'ik ben al zo lang onderweg maar er komt geen eind aan'. Probeer jezelf positief toe te spreken. De laatste kilometers kunnen mentaal namelijk wel eens zwaarder zijn dan lichamelijk. 

Gedurende de laatste kilometers heeft het geen zin meer om gelletjes, sportdrank of andere suikers tot je te nemen. Het lichaam heeft geen tijd meer om die suikers om te zetten in bruikbare energie. Als je dorst hebt, is het dus voldoende om water te drinken. Probeer jezelf op te zwepen door van punt naar punt te rennen. Want eerlijk is eerlijk: het klinkt eenvoudiger om drie keer één kilometer te rennen dan één keer drie kilometer. Maak gebruik van dat psychologische voordeel.

Tijdens een wedstrijd zou het zomaar kunnen dat je wordt ingehaald door een andere loper. Probeer dan aan te haken. Het feit dat je achter iemand loopt waarvan je niet wilt verliezen, kan je een enorme boost geven. Je zult er alles aan doen om niet te hoeven lossen. Als je na een tijdje toch moet afhaken, kun je misschien weer aanpikken bij de volgende loper die jou inhaalt. Al snel ben je ongemerkt een stuk dichter in de buurt van de finish.

Probeer hoe dan ook op je looptechniek en -houding te letten. Hoe zwaarder je het hebt, hoe lastiger dat wordt. Maar dat maakt een goede houding niet minder cruciaal. Probeer je pasfrequentie zo hoog mogelijk te houden. Want, hoe soepeler je loopt, des te efficiƫnter je bent. En des te meer energie je bespaart. Kun je die nog gebruiken voor een mooie eindsprint!
  • Deel dit artikel
  • Facebook
  • Twitter
  • LinkedIn
  • Google+
  • Mail dit artikel:
  • Mail
Auteur
Dennis Balen

Dennis Balen





Verplicht Verplicht
Verplicht
  • marga mennen
    ik zet de laatste km om in een training , tot dat punt dat loop ik op een training,dat lukt mij wel,positief blijven
    Reactie geplaatst op 21/08/19 om 11:15 uur
  • Mark
    Veel lopers hebben een standaard rondje wat vaak gelopen wordt. Op dit rondje ken je na verloop van tijd alle kilometer punten. Voor wedstrijden helpt het mij, om me in te beelden dat ik op mijn standaard rondje loop en zo kan visualiseren hoever ik nog moet. Dus als de wedstrijd nog 3 KM is, stel ik me voor dat ik op mijn standaard rondje nog 3 KM moet, hierdoor lijkt de afstand te verkleinen en heb je een mooie afleiding van de vermoeidheid/pijn.
    Reactie geplaatst op 21/08/19 om 09:36 uur
  • arjen hoogervorst
    Een pittig stukje muziek helpt je de moeheid te vergeten de laatste kilometers en geeft energie.
    Reactie geplaatst op 31/05/17 om 16:16 uur

Loopkalender

22
september