X

Maak kans op het winnen van de Powerbreathe Plus. 

Met een POWERbreathe versterk je de ademspieren zodat je makkelijker en dieper adem kunt halen.
Het trainen van je ademhalingspieren verbetert aantoonbaar je prestatie.  

Naam *
Verplicht
E-mail *
Verplicht
Verplicht
 
 
Training

Hoe loop je rustig naar een goede tijd?

Door
Marc Gerlings
12 februari 2019 00:00
Hoe loop je rustig naar een goede tijd?
Foto Rob Pauel
Zenuwachtig over hoe je tijd zal zijn aan het einde van je volgende hardloopwedstrijd? Laat je niet gek maken. Als je rustig, mentaal sterk, aan de start verschijnt, beweeg je optimaal en loop je naar een fijne tijd. Hoe blijf je zo rustig? 

Tijdsdoel nekt je, verbreed je doelen

Weet je nog toen je begon met hardlopen dat je volop plezier had aan deze veelzijdige sport? Iedere keer ontdekte je nog wat meer. Techniek, conditie, gezondheid, met iedere stap vond je weer wat nieuws. Dat stimuleert om te blijven lopen. Nu ben je waarschijnlijk sterk gericht op een scherpe tijd. Je weet in  je achterhoofd dat je niet altijd een persoonlijk record kunt lopen. Toch knaagt dat als je de finish passeert. Als je meerdere jaren hardloopt, wordt het steeds lastiger om het felbegeerde pr te pakken. Dat gaat je op den duur nekken. Al die focus voor de snelle tijd gaat zich tegen je keren. De oplossing ligt voor de hand.

Stel meer doelen dan alleen tijd X. Stel ook doelen over hoe je loopt. Je ziet vaak dat deelnemers aan wedstrijden begin en eind sterk lopen maar in het tussenstuk wordt aardig wat verloren. Je kunt voor jezelf een doel stellen over dat deel. Of om je anders te laten denken over hardloopdoelen: je kunt ook een doel stellen over hoeveel keer je een high five uitdeelt. Probeer doelen te stellen die te maken hebben met je kwaliteit van bewegen. Dat kun je ontwikkelen en heel veel plezier beleven.

Herbeleef je beste trainingen

Die wedstrijd die je loopt is slechts het topje van de ijsberg. De rest van de berg dat zijn alle trainingen en kilometers die je maakt. Je hebt vast een paar trainingen beleefd die echt bijzonder goed voelden. Zoek dat gevoel weer op in je wedstrijd. Dat heeft soms met een scherpe tijd te maken maar vaak is het een mix van heel goed bewegen, een bijzondere omgeving of leuke mensen om je heen. 

Roep dat gevoel weer op. Als dat lukt, blijkt uit de praktijk en zeker niet wetenschappelijk onderbouwt, dat mensen makkelijker lopen. Ze ervaren minder druk en lopen meestal wel soepeler. Dat biedt een groot voordeel, vooral als je een moeilijk stuk beleeft in je wedstrijd. Je kunt dan die vermoeidheid, die iets te felle zon of regen, omzetten naar makkelijker lopen.

Kun je dat positieve trainingsgevoel koppelen aan een korte zin, dan wordt het nog sterker. Als je die woorden herhaalt, roept dat meteen dat bijzondere gevoel op.

Verdeel in blokken

Om een wedstrijd makkelijker te lopen kun je de afstand in een paar grote blokken opdelen. Dat werkt overigens ook bij je trainingen. Dit kun je laten aansluiten op de eerste tip, de verbreding van je doelen. Start en finish zinderen door het publiek en de muziek. Geniet zeker van die mooie momenten. Bijna alle hardlopers hebben op het laatste stuk, ergens de laatste 1.000 tot 200 meter voor de finish nog wat geheime krachten over. Trek die sprint aan, dat is ook echt leuk. Menig pr is behaald door dat laatste stuk. Blijf ondertussen wel genieten van de ontvangst. 

Het middenstuk kun je goed gebruiken om je ideale trainingsmoment weer te herbeleven. Of probeer je ontspanning echt te vinden en focus op soepel lopen. Hiermee stuur je jezelf weg van die eeuwige snelle tijd die in je hoofd rondspookt. Tegelijkertijd heb je door de aangepaste focus op hoe je loopt zeker kans dat je tempo omhoog kan.

Als je sterk kilometergericht bent, dan kun je met een kleine verandering positief door je wedstrijd gaan. ‘Ik heb al x-kilometers afgelegd, dat gaat goed.’ Dat werkt veel beter dan de boodschap aan jezelf ‘Oh nee, Ik moet nog x-kilometers’. Formuleer je woorden en gedachten positief. Door die laatste woorden heb ga je waarschijnlijk ontmoedigd je tempo inhouden en voelt iedere stap zwaarder. Van de eerste blijf je lekker lopen en wil je die volgende kilometers ook aanpakken. Zoveel verschil kunnen woorden maken.
  • Deel dit artikel
  • Facebook
  • Twitter
  • LinkedIn
  • Google+
  • Mail dit artikel:
  • Mail
Auteur
Marc
Marc Gerlings
Marc  Gerlings

Marc Gerlings



Verplicht Verplicht
Verplicht
  • Ed van Niel
    Een andere tip is: blijf ontspannen lopen. Verkramp niet in je nek of kaak. Schud onderweg ook lekker je armen los, haal adem via je buikspieren en zorg dat veel energie naar je benen gaat.
    Reactie geplaatst op 21/02/19 om 13:48 uur
  • Joop Vermeer
    Voor mijn loopgroep zeer leerzaam
    Reactie geplaatst op 13/02/19 om 22:47 uur
  • Marc Vanhoovels
    Goed advies. Bij mij werkt het alleszins. Ik loop sedert dit jaar veel minder tijdsgericht, geniet meer van het lopen, heb nog geen blessures gehad. Ik heb wel een tijdsdoel voor mijn marathons maar hou dat bewust haalbaar (minder dan 4u). Leeftijd heeft natuurlijk wel zijn voordelen: als 60-jarige hoef ik geen PR meer te lopen..
    Reactie geplaatst op 13/02/19 om 08:27 uur
  • liz boers-maynard
    Marc, bedankt. Dit geeft mij een geode gevoel over mijn training voor de Kopenhagen marathon. Zeker - dat ik heb veel kilometres goed gelopen.
    Reactie geplaatst op 02/05/17 om 15:32 uur
  • Jan Bijvank
    Hallo, Fantastisch goede ondersteuning; ook voor joggers, zoals ik. Hartelijk dank. Jan
    Reactie geplaatst op 30/04/17 om 09:48 uur

ProRun loopclinics: Waar & wanner?

Loopkalender

22
april