X

Maak kans op het winnen van de Powerbreathe Plus. 

Met een POWERbreathe versterk je de ademspieren zodat je makkelijker en dieper adem kunt halen.
Het trainen van je ademhalingspieren verbetert aantoonbaar je prestatie.  

Naam *
Verplicht
E-mail *
Verplicht
Verplicht
 
 
Training

De halve of de hele?

Door
Marc Gerlings
5 februari 2019 00:00
De halve of de hele?
Foto Rob Pauel

Laten we eerlijk zijn: Je hoeft geen marathon gelopen te hebben om jezelf een echte hardloper te noemen. Iedereen die zijn loopschoenen regelmatig aantrekt om een paar kilometer te gaan lopen mag zich een hardloper noemen.

Het lopen van een marathon is voor veel lopers het ultieme doel. Het lopen van halve marathon is ook een prima prestatie en in vele opzichten een veel gezonder doel. Als je toch een marathon wilt gaan lopen wees dan verstandig genoeg om eerst een aantal halve marathons te lopen alvorens je aan het grote marathon avontuur begint.


We zullen je eens paar redenen geven waarom je beter eerst halve marathons kunt lopen.


1. Om ervaring op te doen moet iedere loper op zijn minst een paar halve marathons gelopen hebben alvorens je de hele marathon gaat lopen.


2. Je hebt minder kans op blessures daar de belasting minder uitputtend is.


3. De man met de hamer die ergens na de 30 kilometer voor je klaar staat, kom je op de halve niet tegen.


4. Je herstelt vele malen sneller van een halve dan van een hele marathon. Meestal kun je de volgende dag al weer wandelen en dribbelen.


5. Je hoeft in de voorbereiding geen lange duurlopen van meer dan 25 kilometer te lopen. Duurlopen van 15 tot 22 km lopen volstaan.


6. Door de pijn en vermoeidheid van een halve marathon  denkbeeldig te verdubbelen krijg je wel een goed idee wat een hele marathon inhoudt.


7. Men heeft nog nooit gehoord van een post- halve marathon depressie, wel van een post- marathon depressie.


8. Ach, we zijn tenslotte toch Nederlanders... , de deelname kosten zijn veel lager dan bij een hele.


9. Hoe het je ook bekijkt, het is wel een "halve" met 21 echte kilometers, dat is niet gering!


10.Je hoeft niet, zoals bij het lopen van een hele marathon, geen 3 tot 4 maanden te wachten voordat je weer een volgende halve marathon kunt lopen.

  • Deel dit artikel
  • Facebook
  • Twitter
  • LinkedIn
  • Google+
  • Mail dit artikel:
  • Mail
Auteur
Marc
Marc Gerlings
Marc  Gerlings

Marc Gerlings



Verplicht Verplicht
Verplicht
  • Christl
    Prorun valt in herhaling... onder dit artikel zie ik mijn reactie staan. Uit 2016! Terwijl ik de nieuwsbrief vandaag, 6 mei 2018, (weer) in mijn mailbox krijg. De vraag in de nieuwsbrief 'hoe maak je die keus eigenlijk' wordt in het artikel niet beantwoord. Er staat alleen maar waarom je beter (eerst) een halve kan lopen (of meerdere). Krijgt het artikel nog een vervolg, Marc Gerlings, over motivatie/redenen voor een hele? Hieronder noemen de lezers diverse argumenten.
    Reactie geplaatst op 06/05/18 om 20:24 uur
  • Jan
    Opmerkelijk dat iemand die zich laat aanleunen dat hij trainer is zoveel halfbakken adviezen en foute suggesties in een artikel mag publiceren.
    Reactie geplaatst op 06/05/18 om 10:46 uur
  • pieter Servatius
    Natuurlijk zijn de argumenten wel valide. Maar een marathon heeft ook voordelen, net als de halve. 1. Het is veel meer een ervaring. Iets wat je bijschrijft in je herinnering. 2. De voorbereiding is een uitstekende training van je lichaam, die ook helpt je grenzen te verkennen en te verleggen. 3. Juist het innerlijke gevecht na de 30 km. is, hoe zwaar ook, een versterking op het mentale vlak. Als je dat overwint, dan kun je veel aan 4.De kameraadschap tussen marathoners is spreekwoordelijk. Hier maak je vrienden. Toen ik aan het eind van de Boston marathon slipte over plastic op de weg, waren er 2 lopers, die mij meteen bijstonden om overeind te komen. 5.Vaak kies je je doel wat verder van huis.Ook dat levert onvergetelijke ervaringen op. 6.Het lopen van een halve lijkt ineens een stuk makkelijker.
    Reactie geplaatst op 03/05/18 om 19:14 uur
  • Angela
    In oktober mijn eerste halve in Krakow, of althans die staat in de planning. De rest van het jaar alleen een aantal korte van 10km. Dit jaar is het doel om hem uit te lopen, geen druk wat betreft tijd. Alleen het meedoen, volgend jaar zie ik dan wel verder om te zien wat ik ga behalen.
    Reactie geplaatst op 03/05/18 om 11:51 uur
  • Peter
    Fijn artikel ... ! Allemaal terechte bedenkingen. Zoals ik het ervaar kunnen enkele halve marathons een prima voorbereiding vormen op een hele marathon! En als je in de halve marathon voluit gaat, is dat toch een goede test waar je staat, qua conditie. KLIK
    Reactie geplaatst op 03/05/18 om 07:51 uur
  • Ad van Dongen
    Mijn eerste marathon gelopen na eerst 7 halve. 2014 Parijs. De ongelofelijke ervaring compenseerde de pijn achteraf wat mij betreft ruimschoots. Heb er nu 3 gelopen met totaal verschillende ervaringen in alle opzichten. Er spelen zoveel factoren een rol dat je er, zeker voor recreanten ,nauwelijks \" wetmatigheden \" op los kunt laten. Ben op mijn 60e pas gaan hardlopen en begon met 5 km. En als er 5 kunt lopen dan kan 10 ook enz.enz. Als je fit bent en je hebt toch steeds die 42 km in je hoofd.......gewoon een keer doen. Maar wel voor jezelf . Je hebt hooguit jezelf iets te bewijzen.
    Reactie geplaatst op 28/08/17 om 21:52 uur
  • Paul Markus
    Mee eens. Nu 6 halve gedaam, en bijna wekelijks gemiddeld 50 km op Curacao. Het wordt tijd voor de hele nu 15 Oktober Amsterdam, en als dat goed gaat de Marathon van Curacao in November.
    Reactie geplaatst op 27/08/17 om 16:10 uur
  • marathonloopster
    Ik denk dat iedereen die weleens een marathon gelopen heeft weet dat punt 6: "Door de pijn en vermoeidheid van een halve marathon denkbeeldig te verdubbelen krijg je wel een goed idee wat een hele marathon inhoudt." klinkklare onzin is...zo werkt het echt niet.
    Reactie geplaatst op 27/08/17 om 09:47 uur
  • Ferdy Gervers
    Met de inhoud en motivatie ben ik het volledig eens en toch ga ik dit jaar debuteren op de hele marathon. De halve is al meerdere keren gedaan en ja, je herstelt snel, steeds sneller eigenlijk als je het vaker doet. Maar de kriebel om ooit eens een hele te lopen is te sterk geworden. Het zit nu in m'n hoofd en het zàl gebeuren. Puntje Bucket-list? Met de voortschrijdende leeftijd (55) kan ik ook niet blijven uitstellen dus 19 november is het zover, Valencia here I come.
    Reactie geplaatst op 27/08/17 om 09:01 uur
  • Ray Duijn
    Tsja het is nog relatiever zelfs ! Een halve in 75minuten lopen of een hele in 5 uur ;) Tsja dan vind ik di eerste prestatie toch navenant indrukwekkender. Een heleboel mensen kunnen een marathon lopen , maar slechts weinigen onder de 3 uur. Zelf heb ik er pas 3 halve opzitten en voel ik zelf wel aan -denk ik dan ten minste haha- dat ik voor een GOEDE hele marathon nog niet klaar ben. Is ook niet gek , ik loop pas sinds september vorig jaar , maar een halve gaat nu in 1u45.
    Reactie geplaatst op 24/08/17 om 18:14 uur
  • Christl
    Helemaal eens: eerst ervaring opdoen op de halve, en dan - alleen als de motivatie echt uit jezelf komt - de hele. Ik heb zelf eerst 10 keer een halve gedaan voor ik me durfde te wagen aan de dubbele afstand. Dat heeft jaren geduurd, die stap. Omdat ik er zelf niet in geloofde. Pas toen ik mezelf toestond het 'haalbaar' te vinden en er voor ging trainen, kon ik de stap zetten. Inmiddels komt marathon 17 eraan en weet ik nu ongeveer wat het inhoudt... Wat betreft de tarieven, kijk eens op de site van de Brabant Marathon, die is heel betaalbaar! Op 30 oktober in Etten-Leur. Tot dan!
    Reactie geplaatst op 15/08/16 om 20:36 uur

ProRun loopclinics: Waar & wanner?

Loopkalender

25
april