Is naar mijn werk fietsen ook training?

Is naar mijn werk fietsen ook training?

Ben je ook aan het trainen voor een hardloopevenement als je iedere dag een flinke fietstocht naar je werk maakt? Een artikel over het inruilen van hardlooptrainingen voor andere duursportactiviteiten en de vraag wanneer je teveel doet.

Wat is training? Stel je fietst iedere dag een half uur heen en een half uur terug naar je werk. Telt dat dan als training? Wanneer noem je een bepaalde activiteit training?

ProRun-bezoeker J, die voor een marathon traint met een ProRun-schema, mailde ons met de de vraag in hoeverre zijn nogal stevige woon- werkverkeer van invloed is op de trainingen. Hij vroeg zich af of hij de twee uur die per dag fietst moet aftrekken van de looptrainingen in het marathonschema, of hij anders niet te veel doet.

Doe ik teveel?

Heel kort: nee, je doet dan in beginsel niet teveel. Je bent al zo gewend aan dat fietsen, dat je dit prima kunt blijven doen naast je trainingsschema. Zie het maar als een extraatje. En het mooie van fietsen is dat je je lichaam op een heel andere, minder heftige manier belast dan bij hardlopen. Je hebt immers niet de specifieke schokbelasting die je bij lopen wel hebt en vermoedelijk zal ook je hartslag beduidend lager zijn dan bij het hardlopen. Het maakt natuurlijk ook uit of je vijf keer in de week zo hard mogelijk die afstand aflegt, dan hebben we het wel echt over een duurtraining van belang.

Maar stel dat je naast het fietsen drie keer in week hardliep en je begint nu aan een schema met vier keer lopen, dan zou ik wel rekening gaan houden met het fietsen. Je gaat dan een extra keer lopen én je bent bezig met een schema dat je geleidelijk steeds meer kilometers laat maken. Dat zijn dan twee plussen op de normale belasting en een plus is wel genoeg. Zie dan je fietsen als onderdeel van je marathonplan en skip een van je looptrainingen.

Hoe voel je je?

De belangrijkste graadmeter in de beantwoording op de vraag of het fietsen naast het, marathonschema niet te veel is, is hoe je lichaam reageert in de trainingen. Merk je na drie weken dat je de voorgeschreven tempo’s niet haalt en kom je er op de fiets na twee kilometer achter dat je loodzware benen hebt, dan kan het goed zijn dat je teveel aan het doen bent. In dat geval zou ik van de vier looptrainingen in het schema de middellange duurloop schrappen (ervan uitgaande dat je de dagelijkse fietstocht erin wilt houden). Die middellange duurloop (tussen 12 en 16 km) op een rustig tempo is bedoeld om je vetverbranding te trainen en te werken aan je duurvermogen. Dat zou je ook op de fiets kunnen doen. Zorg dan wel dat je een beetje doortrapt. Heel rustig peddelen is geen vervanging voor de prikkel van 1 tot 1,5 uur hardlopen.

Hardlopen is een specifieke belasting

Hardlopen is zoals gezegd een vrij specifieke belasting en zeker als je lange afstanden wilt gaan lopen zoals een halve of een hele marathon wil je je lijf voorbereiden op en wapenen tegen die specifieke belasting. De meest efficiënte manier om dat te doen is hardlopen. Het zal tot weinig succes leiden als je een marathonvoorbereiding op de fiets of in het zwembad gaat doen. Maar activiteiten als zwemmen of fietsen kunnen wel degelijk bijdragen aan een marathonvoorbereiding. Je kunt ze doen als hersteltraining, als duurtraining en zelfs als intervaltraining.

Cardiovasculair gezien kun je alle inspanningen die je doet tijdens hardlooptrainingen ook doen op de fiets of zelfs in het water, maar het bewegingspatroon en de manier waarop je je spieren mobiliseert zijn natuurlijk heel anders. En dat laatste zul je wel degelijk moeten trainen. Daarom zou ik zeggen dat je tempotrainingen en ook regelmatige lange duurlopen (om te wennen aan de langdurige belasting van lange afstanden) toch echt te voet zult moeten doen.

Reageer op dit artikel

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

2 reacties

  • Goethals

    En crosstrainer kan dit gebruikt worden als alternatief voor het lopen, wanneer men geblesseerd is?

  • Victor van Blommestein.

    Ikzelf fiets drie keer per week naar mijn werk. Mijn totale reistijd is ongeveer drie uur per week. Daarnaast probeer ik twee keer per week te gaan joggen en twee a drie keer per week te gaan sporten in de sportschool. Afgelopen jaar heb ik vier marathons gelopen en twee halve marathons. Geen blessures opgelopen. Mijns inziens is dit prima vol te houden.

De beste looptips en inspirerende artikelen elk weekend in je mailbox?

Meld je dan aan voor onze nieuwsbrief en mis niets!

Ha loper, graag even je aandacht. Op ProRun doen we dagelijks ons best om je te informeren, motiveren en inspireren. We bieden je handige tools, zoals de hardloopkalender, runlog en calculator.

Dit vraagt tijd en geld. Trakteer ons op een kop koffie en € 2,50. Iets meer mag natuurlijk ook.

Dan schrijven en bouwen (en lopen) wij verder.

Alvast bedankt!

Meer uit Training