Loopmechanica onder de loep

Loopmechanica onder de loep

Sharon Beld weet alles van het bewegingsapparaat dat ons doet lopen. In dit stuk vertelt ze een en ander over de 3D-loopanalyse; wat is het en wat kun jij eraan hebben?

Hardlopen is een basale sport. Een beweging die net zo bij de mens hoort als ademen. Maar aan zo’n stukje rennen ligt een indrukwekkend complex van bewegingen ten grondslag. Sharon Beld van Podotherapie Beld weet alles van dat complex. Zij helpt lopers door middel van analyse, behandeling en advies beter te lopen en te herstellen van blessures. Hier vertelt zij over wat er in je lijf gebeurt als je hardloopt en over de manier waarop dat in beeld kan worden gebracht.

Het lijkt zo makkelijk

“Hardlopen. Het lijkt zo makkelijk. Je zet het ene been voor het andere been en.. there you go. Miljarden mensen over de hele wereld doen het. Om de meest uiteenlopende redenen. Voor hun gezondheid, als onderdeel van een andere sport, om zichzelf uit te dagen. Wat de reden dan ook is, iedereen heeft zijn eigen doel en wil dit graag zo goed en veilig mogelijk doen. Als podotherapeut werk ik elke dag met mensen aan hun manier van lopen. Zodra je je beter verdiept in wat er schuil gaat achter de bewegingen die je maakt, ontdek je dat er veel meer achter het biomechanische en psychologische fenomeen van hardlopen schuilt dan je misschien zou denken.

Iedereen loopt op zijn eigen manier

Elke hardloper heeft zijn eigen manier van bewegen. Een eigen looppatroon. In onze praktijk hebben we al honderden hardlopers geholpen, van amateur tot topsporter. Ons doel is om deze hardlopers te helpen met wat ze het allerleukst vinden en te zorgen dat ze blessurevrij kunnen sporten of hun prestaties kunnen verbeteren. Wanneer we iemands looppatroon analyseren door middel van de Run3D, is het de hele biomechanische keten die we onder de loep nemen. Het looppatroon is namelijk een complexe reeks van bewegingen in verschillende delen van het lijf die allemaal automatisch met elkaar gesynchroniseerd worden, in de manier waarop we onszelf hebben geleerd te lopen. Hierin is vaak winst te boeken om blessures te voorkomen of prestaties te verbeteren.

Gebruik de wetenschap

Hardlopers houden van data. Hoeveel kilometers ze hebben gelopen in een week? Hoe snel hebben ze dat gedaan? Wat zijn hun pr’s? Veel hardlopers gebruiken tools om deze inzichten te verkrijgen zoals smartwatches bijvoorbeeld. 
Als podotherapeut hebben wij meer geavanceerde middelen tot onze beschikking. In onze praktijk werken we met de Run3D. Een tool die een 3D-analyse van jouw looppatroon maakt en signaleert waar verbetering mogelijk is.

Bewegingen die je lijf maakt tijdens het hardlopen zijn:

– Anterior Pelvic Tilt  – de voorwaartse en achterwaartse beweging die je bekken maakt.
– Bekken Obliquity – de zijwaartse bewegingen van je bekken.

– Hip Extension – de mate waarin je heup en je been achter je uitstrekken vlak voordat je voet de grond loslaat.
– Hip Adduction – de hoek en de mate waarin je heup naar binnen buigt richting de middenlijn van je lichaam.

– Knee Flexion at Foot Strike  – De mate waarin je jouw knie buigt terwijl je voet de grond raakt. Deze waarde gebruiken we veel in het signaleren van risico op blessures.

– Knee Abduction -de mate waarin je knie naar binnen buigt richting de andere knie.
– Dorsiflexion at foot-strike – de mate waarin je enkel buigt wanneer je voet de grond raakt.
– Tibial Internal Rotation – De inwaarts draaiende beweging van het scheenbeen in verhouding tot de voet.
– Maximum Eversion – De mate waarin de achterkant van je enkel naar buiten beweegt.

Door deze bewegingen te analyseren en klinisch te redeneren kunnen we zo bepalen welke aanpassingen er gemaakt kunnen worden in jouw looppatroon. Deze kunnen namelijk leiden tot grote verbetering. Je moet alleen weten waar je naar moet kijken en hoe je dit kan aanpassen. Weten hoe je data moet gebruiken om je looppatroon te verbeteren. Weten hoe je lichaam werkt om hem zo optimaal mogelijk te kunnen gebruiken. Om een betere hardloper te worden moet je weten welk type training je sneller maakt, welke je sterker maakt en welke race strategie jou helpt om je beste resultaat neer te zetten.”

Reageer op dit artikel

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

2 reacties

  • Ulbo de Sitter

    Interessante materie, de loopbeweging. Daar wil ik wel meer van weten. Dus snel dit artikel lezen….. waar niks in staat. Je wordt niets wijzer, behalve de reclameboodschap van Beld, die is luid en duidelijk. Dat is een gemiste kans. Wil je hardlopers inhoudelijk informeren, dan zou je platform journalistiek iets meer te bieden moeten hebben dan doorgeefluik zijn. Een artikel als dit, potentieel interessant, is dan echt te mager.

  • Saskia de Waal

    Mooi systeem, dat Run3D. En het geeft helder inzicht in ‘hoe’ je beweegt.
    Het laat alleen niet zien ‘waaróm’ je lijf op die manier beweegt.
    Daarom gebruik in zelf mijn geavanceerde highspeedcamera-systeem niet meer…
    Want daarmee zie ik alleen ‘hoe’ een lichaam beweegt.
    Ik ga zelf op zoek naar het ‘waarom’.
    Want alleen als je de oorzaak van een ‘probleem’ weer, kun je het duurzaam oplossen.

De beste looptips en inspirerende artikelen 2x per week in je mailbox?

Meld je dan aan voor onze nieuwsbrief en mis niets!

Meer uit Training