Natte voeten: het risico van trailen

Nu met de herfst in aantocht kunnen we wel vaker een natte trail verwachten. Aan een natte voet ontkom je niet. Aan blaren wel.

Deel dit artikel:
Share on Facebook
Facebook
Tweet about this on Twitter
Twitter
Share on LinkedIn
Linkedin
Natte voeten: het risico van trailen
De herfst is het mooiste jaargetijde om me op de trails te begeven. De bomen kleuren prachtig, de bladeren op het pad kraken onder de voeten en het is nu nog beter uitkijken waar ik loop en…  plons… daar heb je het al… Ik stap vol in een plas. Aan een natte voet ontkom ik niet. Aan blaren wel.

Au een blaar!
Blaren ontstaan door wrijving. Als je hardloopt produceert je lichaam warmte, zwellen je voeten wat op en ga je zweten. Warmte en vocht zijn de perfecte omstandigheden voor blaren om te ontstaan. Als er wrijving op huid ontstaat reageert je lichaam door het aanmaken van vocht, wat zich ophoopt op de plek waar de wrijving is. Wat je voelt is een pijnlijke druk. Hoi blaar!

Natte voeten zijn dus een extra risico om blaren te kweken. Gelukkig ben ik iemand die niet snel blaren krijgt van het lopen met natte voeten. Met trailrunning en zeker met obstacle racen ontkom ik er niet aan en ren ik zo een hele race met natte voeten. En toch krijg ik geen blaren. Hoe dan?

Schoenen
Allereerst zijn je schoenen belangrijk. Bij goed passende schoenen heb je minder snel last van wrijving. Want uiteindelijk is het de wrijving die blaren veroorzaakt. Maar dat proces wordt versneld als je huid nat is. Veter je schoenen ook goed, zodat je nog minder in je schoenen kan glijden (of ze kan verliezen in een modderpoel).

Wil je de kans op natte voeten verkleinen? Diverse trailschoenmerken hebben schoenen met Goretex. Dit houdt warmte in de schoen en vocht buiten. Ze zijn vooral erg fijn in de winter. Zo kan spatwater in ieder geval al geen kwaad meer. 
Er zijn ook speciale soort ‘sokken’ voor óver je schoenen: gaiters. Vooral bedoelt om steentjes en puin buiten de schoenen te houden, maar voor een beetje water kun je ze ook goed gebruiken.

Sokken
Bijna iedere loper heeft sokken aan, maar niet iedereen realiseert zich dat het dragen van de verkeerde sokken kan leiden tot blaarvorming.  Liefst kies je synthetische sokken. Dit materiaal drijft vocht af. In tegenstelling tot katoen. Vermijd dus katoenen sokken.
Sokken moet goed om de voet zitten, aangesloten, zodat ze niet kunnen schuiven. Ook heel irritant kunnen de naden zijn, die tegen de zijkanten van de tenen of voorvoet drukt.  Welke sokken voor jou het beste werken, verschilt van persoon tot persoon. Ik draag zelf altijd Herzog compressiekousen, die niet schuiven om de voet en waar ik zonder problemen uren met natte voeten in kan lopen. Je wilt alleen niet weten hoe verschrompeld mijn voeten er na afloop uitzien… 
Weet je van te voren dat je natte trailpaden tegen gaat komen, dan kun je voor de zekerheid ook een doekje en een paar droge sokken meenemen in je rugzak. 

Extra laagje
Het kan een oplossing zijn om een extra laagje tussen je sok en huid te creëren. Bijvoorbeeld door het smeren van vaseline of het plakken van tape. Iets wat je zelf uit moet vinden of het voor jou werkt. 
Twee paar dunne sokken over elkaar heen schijnt ook te werken. De wrijving ontstaat dan tussen de sokken en niet tussen de sok en de huid.

Toch een blaar?
Of de blaar nog dicht is, of open is gelopen, het is feitelijk een wond en die heeft verzorging nodig. Niet alleen om ontstekingen te voorkomen, maar met de juiste zorg ben jij ook weer snel op de trails te vinden. 

Bij een dichte blaar:
Zorg dat de huid schoon is door deze te ontsmetten. Beter is het om hem niet door te prikken, maar als je er veel last van hebt zul je wel moeten. Wacht met doorprikken een dag of 2, zodat zich onder de blaar een nieuwe huidlaag heeft kunnen vormen. Doorprikken van de blaar doe je met een steriele naald, nadat je de huid ook hebt ontsmet. Steek de naald evenwijdig aan de huid aan de basis van de blaar in het blaasje. Het vocht dep je op met watje of steriel gaasje. Het velletje kunt je beter laten zitten, want dit beschermt de nieuwe huidlaag. Op den duur zal de oude huid er vanzelf afvallen.

Bij een open blaar:
Heb je je blaar (tot bloedens toe) open gelopen? Spoel hem dan eerst schoon met schoon water en dep het droog met een steriel gaasje of doekje. Ontsmet de wond en dek deze af met een (blaar)pleister om bacteriën en vuil geen kans te geven. Regelmatig even opnieuw verzorgen en verbinden.

See you at the trails!

Deel dit artikel:
Share on Facebook
Facebook
Tweet about this on Twitter
Twitter
Share on LinkedIn
Linkedin
STRYD V3: De ultieme footpod (vermogensmeter)

De beste looptips en inspirerende artikelen 2x per week in je mailbox?

Meld je dan aan voor onze nieuwsbrief en mis niets!

Stryd V3: de ultieme footpod - Hardlopen op vermogen

Meer uit Training