X
Brooks Ghost 11WINACTIE
De nieuwe Brooks Ghost 11


Naam *
Verplicht
E-mail *
Verplicht
Verplicht
 

Intensief trainen om ouderdom tegen te gaan

Door
Tim Moria
28 april 2018 00:00
Intensief trainen om ouderdom tegen te gaan
ouder worden
Niet verouderen, maar juist jonger worden (en blijven) door hard te lopen? Het klinkt mooi, eigenlijk zelfs té mooi om waar te zijn, maar toch is het deels waar. Maar als je het verouderingsproces enigszins wil tegengaan, is het wel belangrijk dat je regelmatig een stevige intervaltraining in je schema's opneemt. Uit recent onderzoek is namelijk gebleken dat een intensieve intervaltraining de veroudering van onze cellen tegengaat. 

Omgekeerd verouderingsproces

Onlangs was er een onderzoek onder 72 aanvankelijk niet sportende deelnemers, opgedeeld in drie groepen van 24. Aan de hand van verschillende trainingen werd vervolgens gekeken naar welke van de drie groepen de meeste lichamelijke vooruitgang boekte. Dat bleken uiteindelijk de 24 deelnemers te zijn die drie keer per week een intervaltraining deden. Zij fietsten vier minuten op een indoorfiets, zo hard als ze konden, om vervolgens drie minuten te herstellen. Deze cyclus werd dan vier keer per training herhaald. Na het onderzoek bleek al snel dat hun mitochondriƫn (deze zetten de energie uit voeding om in een vorm die onze cellen, en dus ons lichaam, kunnen gebruiken voor functies als bewegen, groeien etc.) groter werden en ook nog eens beter gingen werken. De onderzoekers spraken zelfs van 'een omgekeerd verouderingsproces'.

Interval

Daarnaast was er een groep van 24 deelnemers die zich beperkte tot vijf keer per week een half uurtje rustig fietsen en vier keer per week lichte krachttraining. Bij deze groep was alleen een 'kleine vooruitgang in zuurstofopname' waar te nemen. De laatste groep van deelnemers volbracht twee keer per week een stevige krachttraining, maar was na afloop 'slechts' sterker geworden. Dus, het meeste resultaat werd overduidelijk geboekt door de groep 'intervallers'.

Reden genoeg om intervaltrainingen op te nemen in je trainingsschema! Maar waar moet je dan op letten? Zorg er in ieder geval voor dat je de intervaltraining niet te snel opbouwt. Dus niet te vaak, maar zeker ook niet te intensief. Je zit tenslotte niet te wachten op een blessure. Ben je een beginnende hardloper? Dan is het sowieso verstandig om eerst een paar maanden loopervaring op te doen alvorens te beginnen aan een intervaltraining. En als je dan begint aan die versnellingen, doe dat dan vooral volgens een extensieve intervaltraining. Begin je training heel rustig, maar verhoog je tempo na vijftien minuten hardlopen. Kies voor een tempo dat als zwaar aanvoelt, maar dat je voor je gevoel ongeveer tien minuten kunt volhouden. Hou de versnelling vijf minuten vast en zak dan weer terug naar het rustige tempo. Na twee minuten plaats je een vergelijkbare versnelling van vijf minuten. Ben je eenmaal gewend aan deze intensiteit, kun je de versnellingen korter, maar heftiger maken. Bijvoorbeeld dertig seconden volle bak of zelfs een minuut. Later kun je ook heuvels of andere obstakels in je intervals opnemen.

  • Deel dit artikel
  • Facebook
  • Twitter
  • LinkedIn
  • Google+
  • Mail dit artikel:
  • Mail
Auteur
Tim
Tim Moria
Tim  Moria

Tim Moria

Hoofdredacteur

Tim is hoofdredacteur bij ProRun, verzorgt de PR & Marketing rondom Challenge Almere-Amsterdam (oudste triathlon van Europa), is eigenaar van www.3athlon.nl en heeft een eigen tekstbureau: Tekst Direct Online. Schrijft bij voorkeur over sport en alles wat daarmee te maken heeft. Heeft meerdere marathons gelopen en de Long Distance triatlon (3.8km, 180km, 42.2km) van Almere en Roth (Duitsland) gedaan. Nog steeds dagelijks in het zwembad, op de fiets of met loopschoenen aan te vinden.

Verplicht Verplicht
Verplicht
  • Esther
    Intervaltraining stimuleert de aanmaak van groeihormonen. Inderdaad onmisbaar om jong en fruitig te blijven 👯
    Reactie geplaatst op 26/04/17 om 18:31 uur

ProRun loopclinics: Waar & wanner?

Loopkalender

26
september