Plak een pleister op je mond: Mindful Running

Plak een pleister op je mond: Mindful Running

Is mindful running iets voor elke sporter? Eleanor probeerde het uit.

Op zoek naar innerlijke rust of aan het herstellen van een blessure? Dan is een Mindful Running cursus misschien iets voor jou. Bij Mindful Running leer je namelijk je grenzen herkennen en beter naar je gevoel te luisteren. 

Op de woensdagochtend besluit ik in naar de Soesterduinen te gaan waar Gert Noordhoek en paar andere deelnemers op mij wachten. Gert is Mindful Running coach bij Mindful Run: “De bedoeling van mindfulness is om meer te leren voelen”, vertelt Gert. Gert besloot Mindful Running coach te worden, omdat hij zelf een aantal keer over zijn grenzen heen is gegaan. “Door te gaan hardlopen, kreeg ik beter contact met mijn lijf. Toen ik later aan Mindfulness ging doen, werd ik me meer bewust van “dat stemmetje in mijn hoofd” en leerde ik dat je niet per se iets hoeft met dat stemmetje. Je kunt je gedachten waarnemen, zonder er iets mee te doen.”

Tijdens de cursus beginnen we met een ademhalingsoefening waarbij we onze ademhalingen een minuut lang moeten tellen. Een gezonde, rustige ademhaling is volgens Gert 6 tot 10 keer in een minuut. Bij mensen die gestrest zijn of hyperventileren, ademen zij hoger door hun borstkast waardoor ze vaker en vluchtiger ademen. Door langzaam diep in en uit te ademen, leer je te ontspannen en haal je uiteindelijk efficiënter adem. Dit helpt niet alleen bij het leren ontspannen, maar ook om beter hard te lopen.

Pleister
Naderhand gaan we kleine rondjes van 300 meter lopen. We moeten eerst op een rustig tempo en vervolgens op een wat sneller tempo lopen. Na een paar ademhalingsoefeningen moeten we hetzelfde stuk lopen, maar dan alleen door ons neus ademhalen. Hierdoor zou je beter bij je ademhaling blijven en je grenzen niet overschrijden. Gert geeft ons ook de mogelijkheid om een pleister over ons mond te plakken, wil het niet lukken. Een andere tip is om je tong tegen je gehemelte te drukken zodat je niet onbewust toch door je mond gaat ademen. Iedereen besluit om met de tweede optie te gaan lopen. Tijdens het lopen merk ik dat we allemaal langzamer rennen dan ‘normaal’, misschien omdat we moeten wennen, maar misschien ook omdat we beter onze grenzen voelen. 

Tijdens de volgende opdracht gaan we ontspannen zitten met onze ogen dicht om volledig met onze aandacht op onze ademhaling te letten. Tijdens deze oefening merk ik dat ik soms met mijn gedachtes afdwaal, maar omdat we buiten zijn en de wind langs mijn gezicht waait, word het makkelijker om in het moment te blijven. Bij de laatste oefening moeten we onze schoenen uittrekken en op onze blote voeten rustig door het natte gras lopen. Tijdens deze oefening blijf je met je volledige aandacht op waar je je voeten neerzet en voel je alle eikeltjes, bladeren en natte grassprietjes waar je loopt. Gert loopt zelf ook op Barefoot zooltjes en geeft aan dat hij niet meer zonder kan. 

Doelgroep

Bij de cursus van Gert komen voornamelijk vrouwen tussen de 35 en 45. ‘Helaas heb ik nog geen enkele man als deelnemer gehad, terwijl ik denk dat Mindful hardlopen juíst voor mannen heel goed kan zijn. Die hebben vaak nog wat te winnen op het gebied van beter leren voelen’. De mensen die een clinic of cursus volgen hebben ook vaak een verhaal. Ze hebben bijvoorbeeld een langdurige blessure gehad, maar willen weer voorzichtig beginnen met lopen. Of ze zijn nog niet zo lang geleden begonnen met hardlopen en vragen zich af of ze het wel goed doen. Ook melden mensen zich aan die herstellend zijn van een burn-out.”

Om een cursus te volgen, hoef je natuurlijk niet per se naar Soest te komen. Overal in het land zou je wel een cursus Mindful Running kunnen volgen. Voor mij was dit in ieder geval een aparte ervaring. Normaal loop ik namelijk ‘gewoon’ mijn rondje,, maar nu moest ik bewust op bepaalde dingen letten. Zeker het lopen op blote voeten vond ik verrassend aangenaam. Ook al waren mijn voeten enorm koud geworden, vond ik dat ik bewuster bij het moment was en totaal niet bezig was met hoe snel ik liep of wat ik straks thuis nog moest doen. “Ik denk dat iedere sporter een cursus Mindful hardlopen eens zou moeten proberen. Niet bezig zijn met doelen, tijden of afstanden, maar simpelweg lopen en genieten in het hier-en-nu. Probeer het eens en ontdek wat het je kan brengen! Je zult verrast staan”, aldus Gert. 

De beste looptips en inspirerende artikelen 2x per week in je mailbox?

Meld je dan aan voor onze nieuwsbrief en mis niets!

Meer uit Training