Runner’s World maart 2020: lees bladzijde 14 en 15 niet

In de nieuwste Runner’s World staat iets over VO2 max en hartslagen. Lees dat artikel maar niet.

Deel dit artikel:
Share on Facebook
Facebook
Tweet about this on Twitter
Twitter
Share on LinkedIn
Linkedin
Runner’s World maart 2020: lees bladzijde 14 en 15 niet

In de nieuwe Runner’s World staan schitterende verhalen.

Over tandarts Karel Sabbe bijvoorbeeld, die af en toe ontslag neemt om briljant mooie loopreizen te maken. Of het verhaal van Nick Butter, die in elk land ter wereld een marathon loopt. En dan niet alleen in de 196 erkende landen, maar ook in 15 landen die (nog) niet onafhankelijk zijn.

Het verhaal op bladzijde 14 en 15 kun je echter beter overslaan

Dat zorgt maar voor verwarring en het klopt niet.

Bij ProRun hebben we vaak geschreven over VO2 max. Wat is het? En wat zegt het? Ron van Megen en Hans van Dijk schreven er eerder verschillende artikelen over. Soms ingewikkeld voor alfa-denkers, maar wel to-the-point.

In de nieuwste Runner’s World staat in een artikel Tot het gaatje een verslag van een loper die haar VO2 max test. Eerst legt ze uit wat VO2 max is. So far so good. Dan schrijft ze dat je de VO2 max alleen kunt bepalen door een dure inspanningstest in een laboratorium te doen. Dat is niet waar. Want als jij 12 minuten zo hard mogelijk loopt of je loopt een dik PR op je 5K of 10K, dan kun je ook je VO2 max eenvoudig bepalen. Je hebt maar 2 dingen nodig: een ultieme krachtsinspanning en je gewicht. Dus of je nu in een laboratorium op een fiets of een loopband tot het gaatje gaat of op een atletiekbaan of bij een wedstrijd: dat maakt geen verschil. Zolang je maar weet welke formule je moet gebruiken om je VO2 max te berekenen.

Je hoeft dus geen € 200,00 euro uit te geven bij een sportarts als je enkel je VO2 max wilt weten.

Als je hier je PR invult, heb je binnen een minuut je VO2 max (gratis).

Maar in het artikel vervolgd de auteur met een uitleg die ronduit verwarrend is. En niet klopt.

Ze schrijft: de VO2 max wordt gebruikt om waardevolle parameters vast te stellen zoals hartslagzones en de anaerobe drempel. De test stelt mij in staat om de trainingszones accuraat te bepalen.

Vervolgens schrijft ze dat de resultaten een hiaat in haar training onthulden. Ze had te weinig rustige duurlopen getraind en ze had met te hoge hartslagzones gewerkt.

Dit kan voor verwarring zorgen voor mensen die trainen op hartslag. Want het artikel wekt de suggestie dat je VO2 max van belang is voor je hartslagzones.

Maar dat heeft niets met elkaar te maken.

Kort samengevat: je hebt een VO2 max die je leert wat je haalbare PR is op verschillende afstanden en je hebt een anaerobe drempel die je leert wat je hartslagzones zijn

Er zijn bosjes lopers met een hoge maximale hartslag en een lage VO2 max en andersom. De auteur van het artikel in Runner’s World heeft vermoedelijk haar hartslagzones laten bepalen en gezien dat haar hartslag snel opliep bij laag vermogen. Dus daar moet op getraind worden. Maar dat heeft geen enkel verband met haar VO2 max.

Bij ProRun denken we dat over een paar jaar de focus op trainen op hartslag is verschoven naar trainen op vermogen. Stryd heeft inmiddels een vermogensmeter die zeer gebruikersvriendelijk is én heel eenvoudig. Dan heb je geen dure inspanningstesten meer nodig, maar je kunt wél gericht trainen op verschillende zones. Stryd  is mogelijk je beste trainer. Dat apparaat laat hartslag helemaal los, maar meet op basis van je trainingen je zones in Wattage. Voordeel: iedere training wordt je progressie gemeten en jij krijgt als loper slechts 1 waarde terug die interessant is: op welke vermogen je de volgende training kunt doen.

Hoe dan ook: ga naar de winkel en haal de nieuwe Runner’s World voor de verhalen van Karel Sabbe en Nick Butter en ga daarna lekker lopen. Met of zonder Stryd. Met of zonder hartslagmeter.

Deel dit artikel:
Share on Facebook
Facebook
Tweet about this on Twitter
Twitter
Share on LinkedIn
Linkedin
STRYD V3: De ultieme footpod (vermogensmeter)

De beste looptips en inspirerende artikelen 2x per week in je mailbox?

Meld je dan aan voor onze nieuwsbrief en mis niets!

ProRun Webshop

Stryd V3: de ultieme footpod - Hardlopen op vermogen

Meer uit Training