Training

Overtraindheid: wat zijn de signalen?

Door
Dennis Balen
1 mei 2019 00:00
Overtraindheid: wat zijn de signalen?
Elke loper heeft een fase waarin alles lijkt te lukken. Je loopt record na record, elke training gaat gemakkelijk en geen enkele afstand lijkt je te deren. Maar elke loper raakt ook wel eens overtraind, of komt er op zijn minst dicht bij in de buurt. Het is dus goed om altijd alert te zijn op de signalen van overtraindheid. En dat zijn er nogal wat.

Zo is het goed om op te letten wanneer je meerdere trainingen achter elkaar tegenvallend presteert. Natuurlijk kan niet iedere training goed gaan, maar een 'streak' van vier of vijf slechte dagen is een signaal om op te passen. Ook als je op dat moment nog geen last of pijntjes ervaart. De kans is namelijk groot dat er onderhuids al iets broeit. Maar natuurlijk kan het ook zo zijn dat je 'gewoon' even niet lekker in je vel zit. 

Ben je vaak wakker op de raarste momenten - dat wil zeggen midden in de nacht of vroeg in de ochtend - en kom je dan ook niet meer in slaap? Dat kan betekenen dat je lichaam niet aan rust toekomt en tegelijkertijd kan dat tekort aan rust weer leiden tot allerlei blessures. Natuurlijk ligt een verkoudheid of griepje op de loer, maar ook je spieren kunnen te zwaar belast worden wanneer ze geen rust krijgen. Probeer daarom vooral om, wanneer je vaak wakker ligt, zo snel mogelijk je gebruikelijke slaapritme terug te vinden. En schroom ook vooral niet om, als dat niet lukt, overdag een beetje bij te slapen. 

Een loper hoef je niet te vertellen dat er intensieve trainingen zijn, maar ook dagen waarop je het juist lekker rustig aan mag doen. Een duurloopje op relatief laag tempo is goed voor de opbouw, maar zeker ook goed voor het herstel. Juist tijdens dat soort rustige trainingen kun je je horloge (en dus de kilometertijden) laten voor wat het is. Maar, er zou wel een belletje moeten gaan rinkelen wanneer je er steeds meer moeite mee hebt om ook dat rustige tempo vol te houden. Dat is doorgaans een signaal van het lichaam dat je even pas op de plaats moet maken.  

Tot slot is voeding natuurlijk ook een punt van aandacht. Heb je al een tijdje minder goed gegeten? Let dan op je lichaam, dat op dat moment dus is voorzien van minder voeding- en bouwstoffen. Want ook dan is de kans groter om overtraind te raken en blessures op te lopen. En verder? Verder kun je natuurlijk gewoon genieten van het hardlopen!

  • Deel dit artikel
  • Facebook
  • Twitter
  • LinkedIn
  • Google+
  • Mail dit artikel:
  • Mail
Auteur
Dennis Balen

Dennis Balen





Verplicht Verplicht
Verplicht
  • Frits Stegen
    Oké, en dan krijg je de signalen van overtrained zijn ... en dan? Niet meer lopen?
    Reactie geplaatst op 13/05/19 om 16:40 uur
  • Maria Kemperink
    En wat doe je dan....of niet, als je overtraint denkt te zijn?
    Reactie geplaatst op 05/05/19 om 19:10 uur

Loopkalender

21
juli