Training

Trainen op het juiste tijdstip

Door
Dennis Balen
29 juli 2019 00:00
Trainen op het juiste tijdstip
Trainen kun je de hele dag door doen, maar wat zijn nu eigenlijk de beste momenten om dat te doen? Rond welk tijdstip boek je maximaal rendement? Dat hangt volledig af van de doelen die jij hebt. Sporten is natuurlijk sowieso goed voor je, maar het tijdstip waarop je dat doet, kan echt een wereld van verschil maken.

Veel lopers trainen voornamelijk om hun eigen prestaties te verbeteren. Misschien wil je ooit een marathon lopen, misschien wil je je persoonlijk record op de halve marathon verbeteren of misschien wil je ooit eens een echt snelle tien kilometer lopen. Als jij zo'n loper bent, iemand die zijn of haar prestaties wil verbeteren, maakt het niet heel erg veel uit op welk tijdstip je gaat trainen. Wel is het belangrijk dat je in dit geval regelmaat inbouwt. Routine. Probeer je trainingen altijd rond hetzelfde tijdstip in te plannen en stem daar je eetgewoonten op af. Leef zo regelmatig mogelijk.

Een andere grote groep lopers traint vooral om af te vallen. Hardlopen is natuurlijk een ideale manier om die overtollige kilo's kwijt te raken. Behoor jij tot die groep, dan is het verstandig om 's ochtends te trainen. Als jij voor het ontbijt een rustige of matige training afwerkt, zal je zien dat je vervolgens minder honger hebt en dus ook minder eet. Daarnaast verbrand je gedurende de dag meer calorie├źn. En dan is het ook nog eens zo dat als je zo gezond aan de dag begint, het makkelijker wordt om later op de dag gezondere keuzes te maken.

Nog een groep lopers die er verstandig aan doet om in de ochtend te trainen, is de groep lopers die traint om daardoor beter te kunnen slapen. Als je vroeg in de morgen je hardloopschoenen aantrekt, hebben je hersens direct door dat je wakker bent. Een mooie prikkel voor het begin van de dag. Daardoor zijn je hersens dus eerder actief en zullen ze in de avond eerder een signaal geven dat je moet gaan slapen. Daarnaast zal je bloeddruk dalen na een workout in de ochtend, dus zal je in de avond eerder een dipje krijgen. En dus verlangen naar je bed.

Wanneer je sterker wil worden door hard te lopen, raden we je aan om in de late namiddag of in de vroege avond te gaan trainen. Dankzij het hormoon testosteron heb je tussen 2 uur 's middags en 6 uur 's avonds de meeste energie. Dat merk je meteen terug tijdens je training. Omdat je lichaam dan ook nog eens de hoogste temperatuur heeft, voel je je sterker en flexibeler en zullen je longen beter werken. Ideaal voor een goede prestatie.

Ben je net terug van vakantie en heb je last van een jetlag? Probeer dan rond 1 uur 's middags een rondje te gaan lopen. Je interne klok wordt op die manier het best gereset en dus zal je ook weer sneller rond de normale tijd kunnen slapen.
  • Deel dit artikel
  • Facebook
  • Twitter
  • LinkedIn
  • Google+
  • Mail dit artikel:
  • Mail
Auteur
Dennis Balen

Dennis Balen





Verplicht Verplicht
Verplicht
  • Nog geen reacties aanwezig.

Loopkalender

19
augustus