Training

Wat als de wedstrijd tegenvalt?

Door
Marc Gerlings
29 augustus 2019
Wat als de wedstrijd tegenvalt?
Voor iedereen die juichend over de finish komt is er niks aan de hand. Wie een slechte ervaring opdeed of niet finishte, kijkt heel anders naar de race. Je wilt wel door, dus hoe dan verder?

Stel: je liep die halve of hele marathon uit, maar het ging voor geen meter. Je tijd was slecht, je lijf wilde niet en je voelde je rot. Eerst goed herstellen natuurlijk, maar daarna wil je wel weer lekker hardlopen. Vol positieve energie in beide benen. Dat lukt niet zomaar. Daar moet je wat voor doen.

Dat was gisteren
Eerst afscheid nemen van het oude. Het is gebeurd en je kunt het niet meer veranderen. Ja, het ging niet goed. En nee, waar het precies aan lag, weet je niet. Belangrijk: accepteren dat die wedstrijd zo ging. Doe hier je voordeel mee. Want ergens komen de redenen ā€“ vaak zijn het meerdere onderwerpen ā€“ naar boven die je dwars zaten.

Trainingstijd inkorten
Ga niet als een overgestreste haas rondrennen. Training is geen substituut om een slechte wedstrijdervaring in te halen. Pak de trainingen weer op maar kort ze in. Het kan goed zijn dat een verminderde gezondheid meespeelde. Geef die de tijd om te verbeteren in plaats van je lichaam extra op zā€™n donder te geven.

Sleutelmomenten
Ben je gezond en blijf je dat in de weken na je wedstrijd? Mooi. Ga lekker trainen, maar bekijk die periode zoals je een fartlek zou lopen. Geef wat extra als het kan en houd in als je daar zin in hebt. Spreek wel met jezelf één of twee trainingen in deze periode af die er echt toe doen. Die loop je goed en maak je ook helemaal af. Geen gesjoemel met een paar kilometer minder. Dit zijn de sleutelmomenten in je trainingsritme. Als je je hier aan vasthoudt, blijft je vorm goed. Dan kun je op de andere dagen wat meer spelen met de training. Wie bijvoorbeeld 3 keer traint in de week, bepaalt 1 training tot sleutelmoment. Totdat je weer hongerig wordt en je vorm goed is, dan kun je meerdere trainingen zien als sleutelmomenten.

Je past niet in een schema
Na een vervelende ervaring is het handig om te weten dat een  schema wel kan wachten. Je past als mens even niet in die 'Excel-formule'. Kijk dan ook niet teveel naar bijvoorbeeld de richttijden per kilometer die er in staan. Of naar hoeveel minuten je heel intensief moet lopen.

Vibe terug
Wil je graag uit die rottige ervaring stappen? Ja, want je weet hoe leuk hardlopen kan zijn. Loop dan een paar keer met vrienden. Zoek ze op en nodig ze uit. Zelf loop je misschien nog met een schaduw in je hoofd, maar zij niet. Het sfeertje bij de anderen is als vanouds gezellig, maar wel aanpakken. Dat slaat al snel over. Je sprint snel weer mee in die korte 4x200 meter waarbij je hoopt om nog net iemand voor je in te halen. 

Hardlopen is meer dan fysiek hard rennen. Je moet je mind wel mee hebben. Veel trainers geloven dat de mind leidend is. Als dat zo is, dan is een herstelperiode vlak na een mindere wedstrijd pas goed als je mind weer volop van hardlopen houdt.
  • Deel dit artikel
  • Facebook
  • Twitter
  • LinkedIn
  • Google+
  • Mail dit artikel:
  • Mail
Auteur
Marc
Marc Gerlings
Marc  Gerlings

Marc Gerlings



Verplicht Verplicht
Verplicht
  • Nog geen reacties aanwezig.

Loopkalender

22
september