Vier tips om (weer) te beginnen met hardlopen

Vier tips om (weer) te beginnen met hardlopen

Al een tijdje niet gelopen of begin je voor het eerst? Leuk! Wij hebben een paar tips voor je. Een tip geven we alvast vooraf: wachten tot 1 januari is nergens voor nodig. Begin nu!

Is het lopen er met het intreden van het najaar bij ingeschoten of staan jouw hardloopschoenen al veel langer in de kast stof te vergaren? Niet getreurd, je kunt altijd weer opnieuw beginnen! Hardlopen loopt immers niet weg. Wacht niet tot 1 januari voor je weer begint: start nu. Wij helpen je graag op gang met een paar tips.

1. Neem de tijd

Het klinkt tegenstrijdig, we hebben het tenslotte over hardlopen, maar om hard te kunnen lopen, doe je er goed aan om rustig te beginnen. Rustig betekent op een tempo dat je nog gemakkelijk een gesprek kunt voeren. Of liever nog: een liedje kunt zingen. Dat rustige beginnen is niet alleen prettiger voor je gewrichten, pezen en spieren, ook mentaal is het fijn. Als jij veel te hard vertrekt en aan het eind van de straat buiten adem bent, is dat waar je hardlopen mee associeert: ellende. Dat helpt niet om een volgende keer weer je loopschoenen aan te trekken.

2. Maak een plan

Het kan geruststellend zijn als je weet waar je gaat lopen en hoe lang dat rondje is. Op dagen dat je tegen het hardlopen opziet, helpt het als je kan denken ‘okay, geen zin, maar over dertig minuten sta ik hier weer en voel ik me goed’. Ook helpt het om op zondag te plannen op welke momenten die week je gaat hardlopen. Als je denkt ‘ik zie na mijn werk wel even of ik tijd heb’, is de kans groot dat je niet gaat. Hoe minder je met jezelf in gesprek hoeft over het lopen, hoe groter de kans is dat je gaat.

3. Bouw op in blokjes

Ben je een echte beginner, begin dan met blokjes van niet meer dan drie minuten afgewisseld met een even zo lang stukje wandelen. Doe dat drie keer per week. In week twee verkort je de wandelpauzes, in week drie verleng je de hardloopblokken en zo verder. Zo kun je verantwoord in een week of tien opbouwen naar een half uur achter elkaar hardlopen. Heb je in het verleden al wel de nodige kilometers gemaakt, dan kun je prima beginnen met wat langere hardloopblokken: 5 tot 10 minuten afhankelijk van je fitheid op dat moment. Hou je in ieder geval aan de 10%-regel, dus verhoog het aantal kilometers per week niet met meer dan 10% van het vorige weektotaal.

4. Niet sjokken!

Als we op een heel rustig tempo lopen, hebben veel van ons lopers de neiging te gaan sjokken: voeten die aan aan de grond ‘plakken’, bovenlijf in laten zakken en in de heupen zakken. Probeer juist ook als je op een ‘easy’ tempo loopt aan je vorm te denken. Kort grondcontact, met lengte in je lijf lopen en het schommelen van je bekken zo veel mogelijk tegengaan. Loop je mooi als je langzaam loopt, dan is met goede vorm lopen alleen maar makkelijker als je op snelheid komt! Om met een goede vorm te lopen doe je er goed aan om wat core-training te doen, planken bijvoorbeeld. Met een sterke core is het makkelijker om ‘trots’ te lopen. En dat willen we.

Daar ga je, de paden op, de lanen in: loop ze!

Reageer op dit artikel

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

De beste looptips en inspirerende artikelen 2x per week in je mailbox?

Meld je dan aan voor onze nieuwsbrief en mis niets!

Meer uit Training