Voor de vorm: loopscholing

Voor de vorm: loopscholing

Je kent misschien wel de legendarische sketch van Monty Python, waarin John Cleese zijn kunsten vertoont bij het Ministry of Silly Walks. Zo kunnen loopscholingsoefeningen ook wel eens aanvoelen. Maar je hebt er wel degelijk wat aan!

Blik op oneindig, schouders naar achteren, torso rechtop, armen in een hoek van 90 graden en een mooie actieve knie-inzet. En, niet te vergeten, gehuld in een puntgave outfit. Zo stellen wij ons de rennende ik voor. Maar dan is er de finishfoto of – confronterender nog – de videootjes die bij sommige wedstrijden gemaakt worden. Belastend bewijsmateriaal. Daarop zien we onszelf eerder terug als zeeleeuw op het droge dan als een uit een Nike-commercial weggelopen running model.

Ongemakkelijk

Loopscholing, form drills, techniekoefeningen zijn niet cool. Okay, ze kunnen er cool uitzien als je ze al een jaar of wat doet. Maar wie voor het eerst loopscholingsoefeningen doet voelt zich een beetje John Cleese in die Monty Python-sketch Ministry of Silly Walks.

Doorzetten heeft zin. Die lopers die je in het park voorbij zweven of de atleten die je op televisie als gazelles ziet bewegen, hebben jarenlang hun oefeningen gedaan. Ze doen ze nog steeds als onderdeel van hun warming up.

Controle

Iedere form drill benadrukt een specifiek onderdeel van de loopbeweging, vergroot dat onderdeel uit. Grondcontact, knie-inzet, armbeweging; voor iedere fase zijn er oefeningen. Doe je die oefeningen regelmatig en goed, dan ga je technisch beter lopen. Dat betekent dat de kans op blessures kleiner wordt, dat je met dezelfde inspanning sneller loopt én dat je er cool uitziet als je rent! Als dat geen aanmoediging is.

Geen knol, maar een dressuurpaard

Wie netjes form drills doet like a good boy or girl, krijgt een veel betere controle over zijn lichaam. Je traint lichaam en geest om samen te werken, waarmee je zogezegd ‘neurologische paadjes’ van je hersens naar je lijf aanlegt. Je verbetert je coördinatie. Menig looptrainer krijgt van zijn pupillen te horen dat ze zich tijdens het doen van drills een beetje als een paard voelen. Om in die beeldspraak te blijven; loopscholing zorgt ervoor dat je van een boerenknol een dressuurpaard wordt.

Zet je daarom even over de schroom heen en investeer in techniek. Omdat je het waard bent.

Reageer op dit artikel

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

3 reacties

  • Egon

    Misschien een artikel wijden aan de diverse loopscholingsoefeningen (bijv. Skippings, Tripplings, Pendelpas enz.) met uitleg waar ze voor dienen.

  • Jan

    Zoals wel vaker foutief gedacht lees ik het ook hier, maar loopscholing /techniektraining is geen onderdeel van de warming-up, het is een zelfstandig onderdeel van de totale training. Sterker nog, de warming-up moet al volledig zijn uitgevoerd aangezien de techniektraining spieren, pezen en zenuwstelsel al heel actief belast.

De beste looptips en inspirerende artikelen 2x per week in je mailbox?

Meld je dan aan voor onze nieuwsbrief en mis niets!

Meer uit Training