De voordelen van het lopen met muziek

Door
Eleanor Crick
20 oktober 2016 12:51
De voordelen van het lopen met muziek
Naast dat de muziek je de drang geeft om mee te zingen, kan muziek je daadwerkelijk helpen om je loopprestaties op de weg, in het bos of op de loopband te verbeteren.

Samen met muziekdienst Spotify bestudeerden de onderzoekers van de universiteit van Brunel 6,7 miljoen playlists om zo uit te vinden welke nummers het meest populair waren (in Engeland) afgelopen jaar. Volgens de wetenschappers kan muziek je helpen door te gaan op het moment dat je op het punt staat op te geven. Daarom is je keuze van muziek van belang om je doelen te halen, stellen ze. Ook vonden ze dat mannen en vrouwen naar verschillende soorten muziek luisteren. Mannen luisteren liever naar rock en opzwepende muziek zoals 'Eye of the tiger', terwijl vrouwen vaker pop- en dancemuziek opzetten. Daarnaast kan het luisteren naar muziek tijdens het sporten de perceptie van inspanning en vermoeidheid verminderen met 12 procent. Dit bleek uit onderzoek van de National Health Service (NHS).

Hardlopen op de beat

Je lichaam zal zonder dat je het echt doorhebt proberen op het tempo van de muziek te lopen. Op The Runningbug stelt Sportpsycholoog Melinda Nicci dat door op muziek te lopen je vanzelf zorgt dat je op een goed tempo blijft. "Door het aantal beats per minuut (BPM) af te stellen op onze hartslag, of bij elke vorm van zware inspanning, helpt dit ons om op de beat te blijven.”

Je kunt je hardloopplaylist dus afstemmen op het tempo dat je wilt lopen. Wil je bijvoorbeeld een lange ontspannen training doen, kun je een liedje zoeken die rond de 100 BPM zit. Hardloper Sander zegt: "Als ik een rustig loopje doe, luister ik ook rustige muziek." Hardloopster Brigitte geeft aan dat ze niet zo vaak op muziek loopt, maar als ze dat doet, ze Spotify gebruikt. "Bij de langere duurlopen heb ik wel oortjes in en gebruik ik of de radio of de Spotify app waarbij je het ritme waarmee je loopt in kunt voeren. Dit voer ik dan in op 170 en krijg dan alleen maar liedjes met ongeveer 170 beats per minuut. Ideaal is dat. Je loopt dan lekker op de maat en de kilometers vliegen voorbij!”

Rekensom

Het uitzoeken van de beats per minuut klinkt als een ingewikkelde zaak, maar met deze drie stappen kun je hier makkelijk achter komen. Als eerste luister je naar je gekozen nummer,  besteed dan voornamelijk aandacht aan de beat. Terwijl je het nummer luistert, tik tegelijkertijd met je vinger mee met het nummer. Als je het kunt, concentreer dan alleen op de drums. Vervolgens pak je een stopwatch erbij en wanneer je het ritme van het liedje hebt, tel je het aantal beats in 15 seconde tijd. Neem dan het aantal beats die je hebt geteld en vermenigvuldig dit met vier om het aantal beats in een hele minuut te krijgen. En zo heb je het aantal beats per minuut. 

Lukt het niet om de beats per minuut uit te rekenen of je hebt geen zin om dit zelf uit te zoeken, dan kan Spotify ook een lijst voor je samenstellen. Het enige wat je moet doen is aangeven hoeveel beats per minuut je wilt en Spotify regelt de rest. Daarnaast heeft Spotify meerdere hardloopplaylists die je kunt luisteren, ook zonder het aantal beats per minuut aan te geven.

Persoonlijke nummers

Muziek kan ook een nostalgisch gevoel geven. Door het gevoel dat we krijgen bij muziek, helpt het ons door periodes heen. We hebben allemaal weleens van die dagen dat we moeite hebben om de deur uit te komen. Maar muziek kan zorgen voor die extra motivatie zorgen. Hardloopster Kristel "Alle muziek die ik luisterde tijdens belangrijke gebeurtenissen waarin ik keihard heb moeten knokken draai ik tijdens wedstrijden. Dit zijn mijn persoonlijke strijd nummers.” Het is zelfs wetenschappelijk bewezen dat het luisteren naar favoriete nummers een geweldige manier is om gemotiveerd te worden. Dus de volgende keer dat je moeite hebt om je hardloopschoenen aan te trekken, speel dan een van je favoriete nummers en laat de muziek zijn werk doen.

Weet je geen leuk nummer om te luisteren? We vroegen een aantal hardlopers naar hun muzikale voorkeur tijdens het lopen. Hardloper Edgar luistert bijvoorbeeld naar ‘Best of you’ van de Foo Fighters. "Dit nummer staat altijd in mijn lijstje. ‘Is someone getting the best of you?’ Zeker niet, ik krijg het beste uit mezelf.” Hardloper Luukse luistert graag naar het nummer ‘Crazy Train’ van Ozzy Osborne, ‘Poison’ van Alice Cooper en ‘Thunderstruck’ van AC/DC. Als je echt wilt knallen, moet je volgens hardloper Sander het nummer  ‘Firestarter’ van The Prodigy luisteren. "Deze moet er echt bij zitten. Je gaat er harder door lopen.” 

Eerder spraken we ook Born Runner Joost over zijn herstel nadat hij een hernia kreeg. Muziek speelde daarbij een belangrijke rol. "In mijn 2.5 jaar revalidatie naar,  in eerste instantie weer kunnen hardlopen, en daarna de training voor de halve marathon heeft muziek een belangrijke rol gespeeld.  Vooral tijdens de eenzame lange afstand looptrainingen als voorbereiding op de halve marathon waren bepaalde nummers enorm belangrijk om door te kunnen gaan. Iedereen heeft zijn eigen interpretatie van liedjes, vaak matchen die helemaal niet met de ware aard van het nummer maar dat maakt niet uit. Het gaat er om dat je zelf motivatie uit de muziek haalt,  dat kan de melodie, het tempo of een bepaalde zin in het nummer zijn. Voor mij zijn onderstaande nummers belangrijk geweest tijdens mijn revalidatie en ik heb ze nog steeds in mijn hardloopplaylist staan. 'Won't back down van Millow'." Dit nummer heeft een belangrijke betekenis voor Joost omdat Nederland op het WK 2014 in Brazilië tegen Mexico speelde en 10 minuten voor tijd met 1-0 achter tot maar uiteindelijk nog met 2-1 won.  Milow was destijds te gast bij de NOS en zong dit nummer als ode aan de onverzettelijkheid van het Nederlandse team. Dit is mijn persoonlijke Anthem voor mijn revalidatie geworden en ondanks dat het qua tempo geen hardloopnummer is, moest dit nummer in mijn marathonplaylist." 


Daarnaast heeft het nummer 'Dog days are over' van Florence and the machine een belangrijke betekenis voor Joost. "Vooral de de regel 'Run fast for your mother, run fast for your father', heeft een belangrijke betekenis voor mij. Tijdens mijn revalidatie hebben mijn ouders me namelijk enorm gesteund, stonden altijd klaar om me ergens heen te rijden of wat dan ook. Het lopen van de halve marathon was voor mij ook een soort van bedankje naar mijn ouders, laten zien dat ik 'hersteld' ben."

Welk nummer luister jij het liefst tijdens het lopen? 
  • Deel dit artikel
  • Facebook
  • Twitter
  • LinkedIn
  • Google+
  • Mail dit artikel:
  • Mail
Auteur
Eleanor
Eleanor Crick
Eleanor  Crick

Eleanor Crick



Is freelance journalist en blogger. In haar vrije tijd loopt ze het liefst halve marathons of ontdekt ze haar stad Utrecht op haar hardloopschoenen. Op haar website loopdepressievrij.com blogt ze over alles waar ze gelukkig van wordt. 

Verplicht Verplicht
Verplicht
  • Jos
    Kies een bpm van rond de 180 en pas je pasfrequentie daar op aan ipv andersom. Zo leer je met een korte pas te lopen en een hoge pasfrequentie. Dat is bewezen efficienter
    Reactie geplaatst op 20/10/16 om 22:04 uur

ProRun loopclinics: Waar & wanner?

Loopkalender

27
april