3 valkuilen voor beginnende lopers

Maarten begint met hardlopen en benoemd drie veel voorkomende valkuilen.

3 valkuilen voor beginnende lopers

Onbekend maakt onbemind.

Ik ben wielrenner, voetballer, basketballer, fitnesser en yogi. Als buitenstaander fronste ik weleens mijn wenkbrauwen om al die hardlopers. Zittend op het terras van vrienden die buiten wonen, zag ik de een na de ander langs rennen.

Waarom nemen ze allemaal dezelfde route? Waarom doen ze allemaal dezelfde sport?  Het ziet er niet uit: lopen met een knalrood hoofd in zo’n korte broekie.

Nee, deze sport is echt niet voor iedereen weggelegd.

Dit was ongeveer mijn observatie van het gemiddelde Nederlandse hardlopen.

Waarom ik dan toch begonnen ben? Omdat het me wat te druk werd op de fietspaden. Met mijn vast geklikte voeten aan mijn dure racefiets voortdurend zonder fietsbel om dagjesmensen heen moeten laveren, op mijn bek gaan omdat ik plots moet uitwijken (en geen tijd meer had om los te klikken van de pedalen) en niet lekker door te kunnen stoempen in al die drukte… ik wilde wat anders.

Toch maar eens kijken of ik die vooroordelen over rennen kan bijstellen. En weer eens wat anders is ook leuk, een andere wereld betreden, geeft vaak energie. Zoals bij alles waar ik mee begin, wil ik het meteen heel goed kunnen. Als ik ga fietsen, wil ik meteen Alpe d’Huez op, pak ik een gitaar, dan wil ik meteen Led Zeppelin-solo’s kunnen laten horen en ga ik hardlopen, dan wil ik meteen marathon-afstanden kunnen afleggen. Hoe me dit afging en wat uiteindelijk de learnings zijn, zul je de komende tijd kunnen lezen in het dagboek dat ik bijhoud van mijn ervaringen als beginnende renner.

Ok, waar begin ik? Oh ja, ik wilde meteen heel ver kunnen lopen! Je hebt echter ook nog zoiets als te hard van stapel lopen. Ook daar zitten de woorden ‘hard’ en ‘lopen’ in, maar iets forceren is niet noodzakelijk iets goeds. Bij hardlopen kan dat leiden tot nare en hardnekkige blessures die de beginnende loper doen besluiten om nooit meer de hardloopschoenen aan te trekken ‘want het is toch niets voor mij’.

Daar was ik zelf ook al snel achter. De eerste keer wilde ik meteen te veel ondanks waarschuwingen van ervaren renners. “Ach, die waarschuwingen gelden toch niet voor mij, want ik ben niet gemiddeld, maar afgetraind en sterk,” wist ik mezelf te vertellen. Maar ik weet inmiddels dat als je begint zonder goede voorbereiding, beginnersschema, goed schoeisel en goede techniek, je overal last van kunt krijgen.

Valkuil nummer 1 – blessures door overbelasting

Om te beginnen je schenen. Daar kun je behoorlijke napijn in krijgen en als je daar doorheen gaat lopen en te snel opnieuw te ver gaat hardlopen, kan het leiden tot het gevreesde verschijnsel ‘shin splints’. Dit is de meest voorkomende blessure bij hardlopen en vaak het gevolg van overbelasting. Train dus verantwoord. Begin echt rustig en kort.

Valkuil nummer 2 – geen goed schoeisel

Een tip die ik je nu vast kan geven voor de beginner: sneakers zijn niet per definitie ideale hardloopschoenen! Dat heb ik door schade en schande geleerd. Het loont echt de moeite om naar een hardloopspeciaalzaak te gaan en goede schoenen aan te meten.

Valkuil nummer 3 – verkeerd lopen

Het lijkt zo eenvoudig, je versnelt je pas vanuit je dagelijkse wandeltempo en je loopt hard. Easy peasy, iedereen kan hardlopen! Dat klopt ook wel, alleen als je het gedurende een langere periode wil volhouden, ga je onherroepelijk fouten maken. Je spieren worden moe en je gaat andere spieren of erger nog, gewrichten, gebruiken om te compenseren. Met wielrennen gaat het bij mij als ik moe word in mijn benen, altijd direct fout in mijn onderrug. Met hardlopen is het een voordeel om een sterke core te hebben die je licht aangespannen kunt houden tijdens het rennen. Op die manier blijf je rechter op lopen en ga je niet hangen in verkeerde spieren of scheef lopen. Omdat ik dagelijks fitness, heb ik die sterke core al en is het voor mij alleen nog een kwestie van mijn hersenen te leren en dwingen om het commando aan mijn buik door te geven zich aan te spannen.

Heb je nog geen sterke buikspieren (en rugspieren), dan kun je hier tips vinden om die op te trainen.

Over hoe je je voeten neerzet, zijn ook boeken vol geschreven. Eerlijk gezegd heb ik daar op dit moment nog geen idee van, ik doe maar wat. Onthoud dat ik ook nog een beginner ben, en niet iemand ben die vanuit de ivoren toren jullie loopt te onderwijzen hoe het allemaal moet. Ik ben een beginner en ik loop tussen jullie in en maak dezelfde fouten.

Hulp nodig?

Veel beginnende lopers stoppen na een tijdje weer. Vaak door pijntjes of een serieuze blessure. Zonde, want hardlopen is een geweldige en eenvoudige manier om je fit te voelen. Volg de videotraining van Loopwijzer en word een blijvende hardloper. In 10 weken leer je door video’s en heldere uitleg hoe je lekker én blessurevrij kunt (blijven) hardlopen. Klik hier voor meer informatie.

 

De beste looptips en inspirerende artikelen 2x per week in je mailbox?

Meld je dan aan voor onze nieuwsbrief en mis niets!

Meer uit Columns & meer

Advertentie