Dagelijks hardlopen. Wat bracht het jou?

Shiva heeft een runstreak van meer dan 1000 dagen. Vijf weken geleden inspireerde ze honderden Nederlandse lopers om vijf weken met haar mee te doen.

Dagelijks hardlopen. Wat bracht het jou?

Foto: Janneke Poort

Shiva komt hardlopend naar me toe. Natuurlijk. Ze had nog niet gelopen vandaag en vindt iedere dag wel een manier om zelf het dagelijks hardlopen te blijven volharden.

De ‘runstreak’ die ze dit jaar voor de 3e keer organiseerde liep 1 januari af en ze kreeg een hoop enthousiaste reacties op de uitdaging om 5 weken lang iedere dag hard te lopen.

Veel lopers leerden dat ze iedere dag wel een gaatje konden vrijmaken voor een rondje en dat het een groot gevoel van zelfvertrouwen gaf. Zo schreef Petra dat ze soms geen zin had om te lopen maar dat juist die dagen bijzondere inzichten gaven als ze toch ging lopen. Lopers besloten opnieuw te beginnen met hardlopen door de uitdaging en ook zijn lopers voornemens door te gaan met hun dagelijkse ronde door de buitenlucht.

Zelf liep Shiva nooit eerder zoveel kilometers als afgelopen maand, met als hoogtepunt een afstand van 66,6 kilometer. En wat zijn haar plannen van komende maand? “Meer actieve rust inplannen en minder lange afstanden lopen”.

Luister naar het gesprek en de enthousiaste reacties die Shiva kreeg van ‘haar runstreakers’.

2 reacties

  • Henk Vink

    Omdat de wintermaanden mij niet bepaald uitnodigen tot hardlopen ben ik sinds 13 december 2020 begonnen met dagelijks minimaal 1 mile (daily mile) te (hard)lopen. Momenteel (14-1-2021) zit ik op een daggemiddelde van 8km. Ik heb nog steeds dagen dat ik echt moet overhalen, maar weet dat 1 mile voldoende is. Eenmaal bezig valt het altijd mee.
    Waar ik wél tegen aan loop, is dat op Strava mijn vermoeidheidscijfer (erg) hoog blijft. Of dat ook met mijn leeftijd (66) te maken heeft, weet ik niet. Ik voel me niet moe.
    Daarnaast geeft ook Garmin aan dat ik niet meer productief bezig ben en wijt dat vooral aan mijn “fitness”. Kijk ik bij dat onderdeel dan gaat het o.a. om rusthartslag, stress, slaap e.d. Daar valt niets te halen volgens mij (rusthartslag gem. 37-38, stressniveau tussen 25 en 30, slaap minstens 8-9 uur – Garmin) Ik gebruik ook een Fitbit en daar liggen de waarden iets hoger resp. 42 – stress ? – 8 uur slaap gemiddeld. Fitbit is veel kritischer in de hoeveelheid echte slaap).
    Ik snap niet wat ik moet/kan doen om de fitheid/vermoeidheid waarden naar beneden te krijgen, anders dan een week niet hardlopen. Ik denk dat mijn stressniveau dan oploopt 🙂
    Iemand goede ideeën ?

  • mertens

    Loop eens op gevoel, zonder Fitbit en Garmin enz. Ik ben 60 en loop al meer dan 35 jaar met (fitbit enz) en zonder. Voor mij zijn de beste resultaten loslopen zonder kopzorgen van elektronische hulpmiddelen

Reacties zijn gesloten.

De beste looptips en inspirerende artikelen 2x per week in je mailbox?

Meld je dan aan voor onze nieuwsbrief en mis niets!

Meer uit Columns & meer

Wat Walter heeft
Hardlopen: hoe voorkom je blaren?
Tour Monte Rosa - de voorbereiding
Een langer lontje: 3 veranderingen
Slaap
Nederlandse loopster gaat internationaal met haar juwelen