Gerben loopt even zonder getallen

Zijn we – hardlopers – niet te veel met getallen bezig?

Gerben loopt even zonder getallen

Op het voortgezet onderwijs was ik altijd heel goed in wiskunde. Dat werken met de cijfers, met getallen en nummerreeksen. Ik kon er prima mee uit de voeten. Leuk was het zelfs, helemaal omdat we een docent hadden die van wiskunde een stoer vak maakte. We snapten het allemaal én er was, niet geheel onbelangrijk, tijd voor een geintje.

Trouwens, nog bedankt, meneer Van Mourik.

Nu vraag ik me wel eens af of we niet te veel geobsedeerd zijn door getallen.

In Valencia liep ik in december mijn voorlopig laatste marathon voor een persoonlijk record. Als ik nu terugreken (ja, weer iets met getallen), ontdek ik dat alleen mijn eerste drie marathons (op de foto die van Rome in 2015) op standje ontspannen gingen. Daarna draaide het steeds meer om getallen.

Bedenk je eens hoe een training eruit kan zien: “Op het programma staat een intervaltraining. 6 x 1000 in 4:30 minuten per kilometer, gebaseerd op je laatste eindtijd van 44:56 minuten tijdens een wedstrijd over 10 kilometer, dienend als doel voor je eerstvolgende marathon, 42,195 kilometer, die je onder de 3:30 uur, een gemiddelde van net geen 5:00 minuten per kilometer, wilt lopen, een eindtijd die al maanden, al jaren zelfs, na enkele eerdere mislukte pogingen, door je hoofd spookt. De intervaltraining dient gestart te worden met 3 kilometer ontspannen inlopen, rustig tempo, 5:50 minuten per kilometer, net als het uitlopen, maar dan 2 kilometer. De pauzes tussen de intervallen bedragen 90 seconden dribbelen, hersteltempo, liefst 6:00 minuten per kilometer. Tijdens het interval geeft je klokje voortdurend het tempo aan, 4:30 minuten lang, soms 4:20 – te hard – soms 4:45 – kom op, beetje gas erbij, vermaan je jezelf, gelovende dat het klokje, het gps-systeem in het klokje, voortdurend, iedere fractie van een seconde de waarheid spreekt – soms exact 4:30 – opluchting, als daar al sprake van kan zijn gedúrende een interval. Je plant je dag, komt tot de conclusie dat je om 15:30 uur wilt starten – dat past binnen je werktijden – wat betekent dat je uiterlijk 12:30 uur geluncht dient te hebben, tussendoor nog 1 kleine snack kunt eten. Blablabla…”

We leven vaak zo op de automatische piloot en beamen bijna zonder op- of aanmerking dat een hardlooptraining zoals hierboven beschreven, op gelijke hoogte staat met slapen, eten, drinken en ademhalen, onze basisbehoeften – vakje 1 – in de piramide van Maslow.

Voor mij komt prestatiegericht hardlopen niet veel eerder dan in vakje 4 van de piramide om de hoek kijken: behoefte aan waardering, erkenning en zelfrespect, of vakje 5: zelfactualisatie. We leven voor de getallen: hoe sneller we zijn, hoe beter, hoe trotser, hoe meer hardloopvrienden, hoe meer aanzien, hoe meer respect.

En we leven lekker door, in onze getallenbubbel.

Breng hardlopen eens terug naar vakje 2 of 3 van de piramide: beperk hardlopen eens tot ‘gewoon’ sociaal contact of creëer er een gevoel van veiligheid en zekerheid mee.

Veel hardlopers zeggen dat vakje 2 of 3 hét is, maar ze léven met hardlopen alsof volgens vakje 1 en worden maar wat blij dat de vakjes 4 en 5 hun leven zo compleet maken.

Ik interviewde enkele jaren geleden een, zoals dat in vaktermen zo mooi heet, regionale toploper ergens uit de omgeving van Rotterdam. Hij vertelde mij iets wat me altijd is bijgebleven: “Stop je of raak je geblesseerd, dan hoor je nooit meer van zo iemand. Daar is de sport heel hard in.” En daarom koesterde hij een sociaal leven naast het ‘sociale’ leven van de hardloperij.

Wat als je ineens niet meer kunt of wilt presteren?

Laat de getallen af en toe wat meer los, laat je prestatie af en toe wat meer los en trek er ontspannen op uit met iemand die er net zo in staat. Lekker toch? Daar komen vaak ook nog de wonderlijkste prestaties van.

Ps Voor alle helderheid heb ik de lagen uit de piramide van Maslow ook een getal meegegeven, voor de houvast.

De beste looptips en inspirerende artikelen 2x per week in je mailbox?

Meld je dan aan voor onze nieuwsbrief en mis niets!

Meer uit Columns & meer