Heb een beetje vertrouwen!

Heb een beetje vertrouwen!

Je hebt van die dagen dat het voelt alsof je enkeldiep door de appelstroop waadt. Het tempo dat je anders met een beetje inspanning haalt, lijkt ineens buitenaards en onmogelijk. Verleidelijk om dan negatief te worden en te denken dat het allemaal niks wordt met die geplande wedstrijd. Hoe vervelend het ook is, het hoort […]

Je hebt van die dagen dat het voelt alsof je enkeldiep door de appelstroop waadt. Het tempo dat je anders met een beetje inspanning haalt, lijkt ineens buitenaards en onmogelijk. Verleidelijk om dan negatief te worden en te denken dat het allemaal niks wordt met die geplande wedstrijd. Hoe vervelend het ook is, het hoort erbij.

Liever zou je natuurlijk gedragen door de wind op Formule 1-snelheid door je intervaltrainingen blazen, als een stoomlocotief je tempolopen afwerken en op superlage hartslag en een grote glimlach op je toet die lange duurlopen hollen. Maar ja.

Interval met lood in de schoenen

Vandaag had ik zo’n training als beschreven in de eerste alinea. 400-tjes op de baan. Dat je bij de eerste al denkt: hoe ga ik er hier ooit meer dan twee van lopen? Daar komt een beetje ervaring om de hoek kijken. Is er echt iets mis of zit er gewoon wat roest op de machine? Het kan natuurlijk zijn dat je iets onder de leden hebt, bijvoorbeeld. Dan is het verstandig om zo’n intervaltraining maar te laten lopen. Voordat je daartoe beslist; loop eerst nog een herhaling. Is die al meteen langzamer dan de eerste? Neem je verlies, volgende keer beter.

Voelt die tweede nog steeds zwaar, maar blijf je qua snelheid in de buurt van die eerste, dan loop je gewoon ook die derde. En die vierde en vijfde? Zou zomaar kunnen. Heel vaak is het zo dat je die geplande training toch gewoon kunt afmaken. Hou in de gaten of het verval tussen de herhalingen niet te groot wordt. Als je eerste 400 in – pak ‘m beet – 1:40 ging, nummer twee in 1:43 en nummer drie in 1:50, dan heeft het weinig zin om door te gaan. Blijf je ondanks pijn en moeite in de buurt van de 1:40, keep on truckin’!

Het grote plaatje

Op dagen dat het moeilijk en zwaar voelt en een goede prestatie heel ver weg lijkt, is het goed om naar het grotere plaatje te kijken. Je bent een weg ingeslagen en maakt tijdens je reis verschillende stadia van fitheid door. Schiet bij een hobbel op de weg vooral niet in de stress, maar hou vast aan je plan; trust the process. Meestal loop je dan ineens weer die training die op rolletjes gaat.

Blijf je in het moeras zitten, dan is het misschien wel tijd voor koerswijziging. Werk je met een coach, dan is het tijd om te praten. Die je het alleen, vraag je dan eens af of je niet te veel doet. Te veel kilometers, te veel snelheidswerk misschien? Speelt stress op je werk of in je privéleven een rol? Pas daar dan je trainingsintensiteit op aan. In gewoon Nederlands: doe rustiger aan.

Trust the process

Wanneer mag je ‘the process trusten’? Als je de tijd hebt genomen een goed basisconditie op te bouwen door rustige kilometers te maken, vervolgens verantwoord snelheidstraining aan je schema hebt toegevoegd, voldoende tijd voor rust neemt en een beetje op je eten let. Moet lukken, toch?

Reageer op dit artikel

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

4 reacties

  • Antonieke

    Doordat jij me hebt geholpen om rustig op te bouwen, lukt het me nu om ‘go with the flow’ m’n trainingen aan te passen aan de omstandigheden. Daardoor kan ik nu stante pede 2 trainingen omwisselen en degene die moeizaam gaat rustig vervolgen met de beoogde kilometers van de rustige training en m’n snelle training de keer erop doen (die dan doorgaans wél lukt). Om eind september bij de race m’n doel te halen 😊

  • Monica

    Mooi om te lezen 🙏😇🏃‍♂️

  • Anoniem

    Dank je Klaas🙏🏼😅🏃‍♀️

  • Paul Markus

    Ik ben het ehier helemaal mee eens. Soms voelt het gewoon zwaarder, dat kan door het weer komen, of net wat minder rust, maar je kunt je bij de interval voornemen om tussen de intervallen extra rustig te lop[en, desnoods met stukjes wandelen, en je zult zien dat de tempostukken gewoon goed uitpakken.

De beste looptips en inspirerende artikelen 2x per week in je mailbox?

Meld je dan aan voor onze nieuwsbrief en mis niets!

Meer uit Columns & meer