Hoe pak je water aan bij een evenement? (bijna niemand doet het goed)

Foto: Seth Profet (Bijlmerrun)

Hoe pak je water aan bij een evenement? (bijna niemand doet het goed)

Tijdens een evenement kun je op verschillende manieren water aanpakken.

Bij een trail in het groen is het gebruikelijk om op je dooie gemakkie te stoppen en de tijd te nemen om wat te drinken.

Maar ben je op weg naar een persoonlijk record op de tien mijl, de halve marathon of de hele marathon, dan pak je natuurlijk een beker water aan en loop je hard door.

Het gevaar is dat je de helft van het water verliest op het moment dat je een bekertje aanpakt.

Hierbij een handige tip waardoor het water niet over je hand klotst, maar in het bekertje blijft.

Een vrijwilliger staat aan de kant van de weg en houdt het bekertje meestal aan de onderkant vast. Er zijn dan twee mogelijke manieren om het bekertje aan te pakken.

Hoe het niet moet: je pakt het bekertje van de zijkant aan met hele hand. De meeste lopers pakken hun bekertje op deze manier aan, maar dan komt er veel zijwaartse druk en ben je geheid de helft van je water meteen kwijt.

Op een foto ziet dat er zo uit:

Hoe moet het dan wel?

Als je het bekertje van boven pakt en optilt, verlies je nauwelijks water., zelfs als je met 3:30 /km aan komt sjezen.

Op een foto ziet dat er zo uit.

Geniet van de Dam tot Damloop, de Halve van Haarlem, de Kustmarathon, de marathon van Amsterdam en de vele andere evenementen dit najaar.

Enne: loop lekker hard en drink voldoende!

Reageer op dit artikel

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

12 reacties

  • Frank

    Water drinken bij een post. Wat er niet te lezen is maar wel erg belangrijk.
    Nooit aan het einde van de post water pakken. Mis je die dan kun je pas bij de volgende post terecht.
    In het midden is het meestal rustiger omdat iedereen bij het begin wil pakken,

    • Koen de Jong

      Goeie tip!

  • Hans van Mastwijk, looptrainer av. Clytoneus

    Ik vind het aanbieden van online schema’s op welk niveau dan ook discutabel.
    Je mist observaties van je atleten evenals eventuele houding/loopcorrecties.
    Hoe zijn tussentijdse evaluatiemomenten en wedstrijden ingepland?

  • Ed

    Het aannemen van het bekertje is één ding, maar de grote vraag die daarna komt is: hoe drink je het leeg zonder te morsen terwijl je op volle snelheid loopt ? Dat lijkt mij een nog grotere uitdaging ;-).

    • Egon

      Bij een kartonnen bekertje, de bovenkant bij elkaar knijpen zodat er een ‘tuitje’ ontstaat (morst nauwelijks) of heel even voorbij de drinkstand stoppen en snel leegdrinken (paar seconden) en door!.

    • Rowdy

      Ik had dat probleem ook Ed, nog losstaand van het feit dat ik me vaak verslikte als ik een drinkbeweging maakte.
      Daarom neem ik tegenwoordig (afgeknipte) rietjes mee, met een grote diameter (elk fastfood restaurant heeft ze wel).
      Voor de drankpost alvast het rietje in de ene hand en bekertje met de andere aanpakken. Rietje erin en gewoon normaal drinken. Alleen niet per ongeluk het rietje gelijk met het bekertje weer weggooien naderhand, anders heb je niets meer bij een volgende post :-).

      Rietjes kan je klemzetten in een zakje achter op je broek (als dat er zit), of bijvoorbeeld in het zakje op een gel belt.

      Ik loop 38m op de 10km en voor mij werkt het prima op die snelheden.

      • ProRun | Mark

        Dank voor de tip, Rowdy!

  • Leontien

    Zeker iets om uit te gaan proberen. Had nog een vraagje: hoe krijg je het bekertje zonder morsen naar je mond als je het bovenaan vast hebt?

  • Paul Kemper

    Shit, dan heb ik het vanmorgen tijdens de Goudse Singelloop fout gedaan. Eens kijken of ik het tijdens de Dam-tot-Damloop wél goed kan doen. 👍🏼

    • ProRun | Mark

      Veel succes, Paul!

  • Egon

    Ik zou voor het bekertje sportdrank gaan 😉

De beste looptips en inspirerende artikelen elk vrijdag in je mailbox?

Meld je aan voor onze nieuwsbrief en mis niets!

Ha loper, graag even je aandacht. Op ProRun doen we dagelijks ons best om je te informeren, motiveren en inspireren. We bieden je handige tools, zoals de hardloopkalender, runlog en calculator.

Dit vraagt tijd en geld. Trakteer ons op een kop koffie en € 2,50. Iets meer mag natuurlijk ook.

Dan schrijven en bouwen (en lopen) wij verder.

Alvast bedankt!

Meer uit Columns & meer