Koud douchen, een ochtendritueel, periodiek vasten: onzin voor hardlopers?

Koud douchen, een ochtendritueel, periodiek vasten: onzin voor hardlopers?

Loop jij hard voor een snelle tijd of om de schakelaar in je brein om te zetten?

Zit jij ‘s ochtends wel eens op de rand van je bed en ben je dan nog moe en chagrijnig? Baal je weleens van je buikje of je uitstelgedrag? Of worstel je met je huwelijk, de opvoeding van je kinderen of de zingeving op je werk?

Dan is het natuurlijk verrukkelijk dat je kunt hardlopen.

Wij lopers kennen de genoegens van rennen door de duinen en de bossen.

We weten dat hardlopen een schakelaartje omzet in ons brein. Een schakelaartje van somberheid naar vreugde.

Wat doe jij nog meer om de schakelaar naar vreugde en inspiratie om te zetten?

Een tijdje geleden besteedde Runner’s World met een groot artikel aandacht aan het fenomeen run-dip-run. Het artikel bood een inkijkje in het ochtendritueel van Chris Stevenet. Deze hardloper neemt tijdens zijn dagelijkse rondje een duik in de zee. Ook in de winter. Hardlopen, even het water in en weer verder lopen is bekend onder de naam run – dip – run.

Run-dip-run vind ik zo’n onzin, ik zie Kipchoge niet zo snel in de kou zitten, maar dat is wel de snelste loper van dit moment,’ zegt mijn bevriende loper S. als ik over het artikel begin.

Maar dat run – dip – run in zijn lijfblad staat, maakt weinig indruk. Hij wil tips om harder te lopen, hij heeft geen zin in flauwekul (zijn woord).

Dat is het grote verschil tussen mijn loopvriend S. en mij. Hij loopt vooral hard om hard te lopen. Het liefst loopt hij een marathon binnen 2 uur en veertig minuten.

Ik loop vooral hard om de schakelaar in mijn brein om te zetten naar vreugde en inspiratie

Met Sportrusten gaan we komende maand aan de slag met koud douchen. Het is één van de twaalf uitdagingen. In maart gaan we aan de slag met slaap, in april met afvallen en voeding, in mei met ademhalingsoefeningen en in juni met een ochtendritueel. Allemaal gewoontes die mij erg veel brengen. Niet als loper. Maar als vader, eigenaar van een bedrijf, schrijver en mens.

Welke van de gewoontes die we in het jaarabonnement met de Sportrusters doen, doe jij ook al?

Bekijk resultaten

Laden ... Laden ...

Wat ik interessant vind om te doen, is om zo’n gewoonte een tijdje vol houden en dan te kijken wat het me brengt. Ik word kriegelig als iemand tegen me zegt dat ik geen alcohol mag drinken en dat ik iedere ochtend moet beginnen met mediteren. Grote kans dat ik dan een extra kratje bier in huis haal en mijn wekker een uurtje later zet. Maar als er niets moet en als alles mag, en je simpelweg een gewoonte uitprobeert om beschouwend te analyseren wat het je brengt, leer je de meest interessante dingen.

Wil jij ontdekken welke gewoontes voor jou het beste werken? Dan kun je natuurlijk lid worden van Sportrusten.

Maar je kunt ook met je loopmaatje afspreken om eens iets nieuws te proberen. Bijvoorbeeld een run – dip – run of nuchter lopen.

Ik ben benieuwd wat jouw favoriete gewoonte is.

Reageer op dit artikel

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

2 reacties

  • Mo Zemouri

    Mijn mooiste trainings periode is tijdens de Ramadan iedere jaar. Optimale balans tussen voeding, fysieke & mentale belasting, bezinning en prestatie & herstel

    • Koen de Jong

      Wat mooi Mo. Dank voor het delen! Geluk, Koen

De beste looptips en inspirerende artikelen elk vrijdag in je mailbox?

Meld je aan voor onze nieuwsbrief en mis niets!

Ha loper, graag even je aandacht. Op ProRun doen we dagelijks ons best om je te informeren, motiveren en inspireren. We bieden je handige tools, zoals de hardloopkalender, runlog en calculator.

Dit vraagt tijd en geld. Trakteer ons op een kop koffie en € 2,50. Iets meer mag natuurlijk ook.

Dan schrijven en bouwen (en lopen) wij verder.

Alvast bedankt!

Meer uit Columns & meer