Waarom ik fan ben van hoepelen

Janneke heeft een hekel aan planken. Toch wil ze een strakke buik en haar core trainen. Ze heeft er iets op gevonden.

Waarom ik fan ben van hoepelen

Toen ik 5 jaar geleden begon met hardlopen, kwam ik er al snel achter dat hardlopen niet alleen hardlopen is.

Ik begon met één paar hardloopschoenen, een shirtje met korte mouwen, een shirtje met lange mouwen én een loopbroek. Inmiddels heeft de kledingkast een nieuwe indeling gekregen waarbij de sportkleding een (te groot?) deel van de kast opvult.

Hardlopen bleek meer. Hardlopen nam een steeds grotere plek in mijn dagelijkse leven in. Hardlopen bleek een nieuwe levensstijl te zijn.

Niet alleen de kledingkast maakte een verandering mee, ook de woonkamer maakte een kleine transformatie door. Er staan nu spullen in de woonkamer die mijn niet-hardlopende vrienden met gefronste wenkbrauwen bekijken. Wat het meest in het oog springt, is mijn oranje hoepel. Die oranje hoepel kwam al snel na mijn hardloopdebuut de woonkamer ingerold.

Zoals zoveel mensen begon ik met hardlopen omdat ik wat gewicht kwijt wilde raken. Ik heb jarenlang noodgedwongen prednison moeten gebruiken en daardoor was ik behoorlijk in maat toegenomen. Ik had in feite twee missies: Ik wilde weer kunnen hardlopen en ik wilde mijn taille weer als zodanig herkennen.

Ik kan wel zeggen dat mijn beide missies geslaagd zijn. Ik heb de afgelopen jaren drie marathons en tientallen halve marathons gelopen en loop (meestal) met veel plezier 3 of 4x per week hard. En die taille: die is met 15cm geslonken en ik ben inmiddels 22 kilo lichter dan toen ik voor het eerst mijn veters strikte.

En niet alleen voor die taille staat die oranje hoepel nog steeds in mijn woonkamer. Ik werd ook een betere loper doordat mijn buik knettersterk werd.

Zoals iedere loper kan beamen is het trainen van je core essentieel om lekker te kunnen hardlopen. Door een stevig setje buikspieren loop je efficiënter én loop je minder kans om blessures op te lopen.

Aangezien ik zelf geen fan ben van planken (ben ik echt de enige die last krijgt van zijn knieën?) ging ik op zoek naar een alternatief om wél een buik van staal te krijgen met dito taille. Ik liep toen tegen de Bodyhoop aan: een verzwaarde hoepel gemaakt van een speciaal materiaal waardoor je een functionele buikspiertraining doet. De eerste paar weken bouw je iedere dag de training wat verder uit qua tijdsduur en na een dag of 10 kun je een minuut of tien hoepelen per dag. Ik merkte na drie weken dat mijn buikspieren enorm sterk werden en dat ik centimeters rondom mijn middel kwijtraakte.

Ik gebruik de hoepel nu nog steeds bijna dagelijks. In de zomer vond ik het heerlijk om in de tuin op mijn blote voetjes in de zon te hoepelen. Nu sta ik in de woonkamer, zet ik een tropisch muziekje aan en dans ik al hoepelend door twee of drie nummers van mijn favoriete Spotifylijst. Tip van Jip: Tu amor me hace bien van Marc Anthony… De zon schijnt zowel in je huiskamer als in je hoofd 😉 En je hebt meteen een heerlijke training te pakken.

Komende maand ga ik dagelijks 10 minuten hoepelen. Doe je mee?

Koop de Bodyhoop hier en train je core ook de komende maand.

10 reacties

  • RunHanRun.nl

    Hey Janneke – ook ik heb dat (on)ding gebruikt, of beter gezegd, geprobeerd.
    Zeker de eerste keren vond ik het erg pijnlijk, ondanks een beschermend extra laagje om de buik heen. Inderdaad, overtollig vet.

    Na een krappe twee weken heb ik er toch de brui aan gegeven.
    Knap dat het jou wel lukt, en ‘rustig’ 10 minuten lang. Braveau!

  • Janneke

    Hoi Han,

    Wat jammer dat het jou niet heeft gebracht waar je op hoopte.
    Het is in het begin zeker opbouwen, eerst beginnen met een minuutje, want anders kan het behoorlijk beurs worden ja.

    Ik word een stuk vrolijker van de hoepel ja, een lekker muziekje aan en draaien maar. Ik voel altijd een kinderlijk enthousiasme in me ontstaan 🙂

    Doe jij nog wel oefeningen voor je core? Op een andere manier?

    Groetjes Janneke

  • Wendy

    Om die reden heb ik ook een hoepel aangeschaft, zit nu al bijna een maand lang 5x per week op een kwartier. En begin nu echt wel resultaat te krijgen.

    Heel veel succes.

    Groetjes Wendy

  • Esmar

    LievecJanneke, ik doe mee natuurlijk!

    Liefs Es

  • Corine

    Hallo Janneke,
    Ik ben 50 jaar en beginnende hardloper. Ik hoop zo dat mn knieën het volhouden. Doe al wel jaren aan fitness maar dat is toch wel even heel iets anders. Ook wat kilo’s teveel aan mn lijf, dus ik wil echt langzaam en verantwoord opbouwen en hoop dat ik ooit 5 km vol kan maken. ( wie weet nog meer ) Tot nu toe vind ik t wel leuk om te doen. Nu heb ik al jaren ook zo’n hoepel als jij hebt staan. Vind dat geweldig om te doen maar wist niet dat dat ook helpt om beter te kunnen lopen. Bedankt voor de info ,ik ga ook maar weer starten met hoepelen. Heel fijn dit soort tips van ervaren lopers .
    Groetjes Corine

  • Monique

    Hi Janneke,
    Fijn om te lezen dat jij ook de hoelahoep ontdekt hebt. Ik doe dit al ‘n paar jaar zeer regelmatig.
    In het begin lag de hoepel (1.8) meer op de grond😅
    Maar door te zetten is het gelukt om inmiddels zowel links- als rechtsom de hoepel geruime tijd te laten draaien om de heupen😉!
    De langste tijd is 1 1/2 uur 🥴geweest met tegelijk kijken naar ‘n film!
    Klein beetje verslavend is het wel!
    Op school heb ik 20 hoepels van 1.2 kg en veel leerlingen MB, BB draaien er heel soepeltjes mee rond als warming up voor de gymles.
    Ik wens je heel veel succes verder met alles en ‘n goede gezondheid toe🙏
    Respect toppertje💞

  • Karin

    Hoi ik deed het ook sinds ongeveer juni en vind het heerlijk om te doen op een lekkere beat. Maar kreeg een blessure achterin mijn kuit. Zelf denk ik dat het komt door overstrekking van de knieën tijdens het hoepelen. Zijn er meer mensen die klachten kregen? Hard lopen ging toen echt niet meer. Ben nu weer voorzichtig begonnen en let op mijn knieën.

  • Janneke Tip

    Hoi Janneke,
    Geïnspireerd door jouw verhaal over het hoepelen ben ik overstag gegaan en heb eentje besteld. Ben benieuwd hoor😊 Afvallen hoeft niet echt, maar sterkere buikspieren kan ik wel gebruiken.

    Groetjes Janneke

  • Isabelle

    Hoi
    Helemaal mee eens dat hoepelen bijdraagt voor een goede core , zodat je beter kunt lopen. Na n herniaoperatie en daarna revalidatie ben ik gaan hoepelen! En doe dat nog steeds! Ben toen na n half jaartje , weer gaan hardlopen! Ook door t hoepelen lukte dit weer prima! Liep de ten Miles een halve marathon!

  • NICOLETTE STEEGELING-BAKVIS

    Ook ik ben de uitdaging aangegaan om te leren hoepelen.
    Ik heb hem vanaf gisteren. Toen lag de hoepel na 2 rondjes al op de grond.
    Ik heb hem in de kamer staan en pak hem steeds om even te proberen.
    Vandaag kan ik het al veel langer volhouden ongeveer 30 rondjes en kan ook al alle 2 de kanten opdraaien.
    Op na elke dag 5 minuten deze week. En dan opbouwen. Ben nieuwsgierig naar het resultaat.

Reacties zijn gesloten.

De beste looptips en inspirerende artikelen 2x per week in je mailbox?

Meld je dan aan voor onze nieuwsbrief en mis niets!

Meer uit Columns & meer