Waarom ik na mijn 40ste dikke PR’s loop

Waarom ik na mijn 40ste dikke PR’s loop

Hoe kun je na je veertigste persoonlijke records lopen.

‘We lopen ook door Britsum straks, daar heb ik vroeger pianoles gehad,’ Klaas begint het Friese volkslied te zingen, schakelt naar zijn vijf en voegt in op de snelweg.

Leeuwarden 126 kilometer, staat er op een bord. Ik neem een slok uit mijn bidon en kijk op mijn horloge. Nog twee uur tot de start. Ik probeer me Klaas voor te stellen als tienjarige op een pianokrukje die de akkoorden aanslaat van Bachs Was Gott tut, das ist wohlgetan. Het lukt niet echt.

We lopen in Leeuwarden een halve marathon. Klaas heeft jarenlang in Stiens gewoond, een dorp op 10 kilometer van Leeuwarden en het keerpunt van de halve marathon. We rennen ook door Britsum, Koarnjum, Jelsum en Snakkerburen.

Mijn tijd: 1:16:39.

Een nieuw persoonlijk record.

Vijf jaar geleden liep ik 1:23:13 bij de Halve van de Haar, mijn oude PR.

Dik zes minuten sneller. En dat met warm weer.

Hoe kan ik op mijn 43ste persoonlijke records lopen?

Eigenlijk is het antwoord heel simpel: van mijn 18de tot mijn 32ste liep ik niet hard. Toch loopt niet iedereen van boven de veertig die fanatieker gaat lopen jaren achtereen persoonlijke records.

Het verval van ouderdom is langzaam. De reden dat de meeste mensen op hun 50ste niet meer zo fit (snel) zijn als op hun 25ste heeft meer te maken met leefwijze dan met leeftijd.

Ga maar na. Als je op je zestiende begint met roken dan heb je daar na negen jaar roken minder last van, dan na vierendertig jaar roken. En als je dol bent op toetjes ben je op je 25ste een kilo of twee zwaarder dan nodig is en op je vijftigste ben je zo tien kilo zwaarder.

Op je vijftigste kun je dan het gevoel krijgen dat je nu-eenmaal-niet-meer-zo-fit-bent-als-vroeger, maar dat heeft niks te maken met leeftijd.

En dat is goed nieuws.

Want als je stopt met roken, herstellen je longen zich (gedeeltelijk) en als je minder toetjes eet val je vanzelf weer af.

Ik heb nooit gerookt (als opstandige puber deed ik natuurlijk niet wat mijn ouders deden ;)) en in aanloop naar de marathon van Rotterdam ben ik wat overtollige toetjeskilo’s kwijtgeraakt.

Dus kon ik in Leeuwarden – op mijn 43ste – een dik PR lopen op de halve marathon. Overigens kwam ik er pas maandagochtend ná de halve marathon achter dat ik een dik PR had gelopen. In Rotterdam kwam ik tijdens de marathon halverwege door in 1:15:54. In Leeuwarden liep ik (dertien graden warmer) 1:16:39, nadat ik de kopgroep drie kilometer had bijgehouden en daarna hijgend en verhit naar een vijfde plek liep.

Helaas, geen persoonlijk record, dacht ik.

‘Gefeliciteerd nog met je dikke PR,’ kwam Klaas lachend het clubhuis binnen op maandagmorgen.

Wat blijkt: de Atletiekunie telt een persoonlijk record op de finishlijn. Records onderweg gesnoept op een langere afstand tellen niet (lees je mee Mark, je moet binnenkort even een 10 lopen…).

Dus nu staat mijn record op de halve sinds afgelopen weekend op 1:16:39.

Maar goed: niet roken en wat toetjeskilo’s kwijtraken is toch niet het enige wat er nodig is voor records na je 40ste?

Natuurlijk is mijn gewicht niet de belangrijkste verandering de afgelopen jaren. Het is een mooie combinatie van hardlopen met andere snelle lopers (Team KBoom), loopvreugde (niet te onderschatten voor puike prestaties) en nieuwe prikkels (interval/Stryd).

Maar waar begint de mogelijkheid om méér uit je lichaam te halen?

Het is voor mij nu makkelijker om gericht te trainen en hard te lopen dan tien jaar geleden.

Mijn lichaam kon op zijn 33ste wellicht ietsje meer dan nu, maar het echte leven is nu rustiger dan tien jaar geleden.

Soms is je eigen herstel een paar jaar ondergeschikt aan het leven zelf.

In die periode is het onmogelijk om je te richten op fysiek recordgeweld.

Dus als je als veertiger mediteert en met tieners in huis zit (in plaats van baby’s) en je ouders zijn gezond, kun je harder lopen dan tien jaar daarvoor.

Dat bleek maar weer in de hoofdstand van Friesland.

‘Maar het was toch snikheet?’

Het was wel warm, maar de organisatie was geweldig, dus om de haverklap stonden er vrolijke types met bekertjes water en koele sponzen.

Al met al: heerlijke zondag met een mooie halve marathon.

Neef Mark Z. vergrootte de feestvreugde met een bizar PR op zijn halve marathon: 1:22:50. Die liep ook gewoon een record op de tien kilometer, maar dat telt dus niet voor het eggie.

Of Klaas B. net zoveel pianovreugde uitwasemt als loopvreugde weet ik niet, maar in Britsum deed hij waar hij goed in is: keihard rennen, diepgaan en genieten.

Op naar de volgende.

Reageer op dit artikel

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

7 reacties

  • Johan Neve

    inderdaad, harder trainen wordt lastiger op een bepaalde leeftijd,, maar doordat je regelmatiger leeft en beter hersteld kun je nog best goede tijden neerzetten. ik ben begin dit jaar gestopt met werken zodat ik meer tijd heb om te hardlopen en herstellen . het werkt. vanmorgen 5k parkrun in 18.14 dat is toch keurig op je 65e

  • mb

    Inderdaad vrij logisch. Relatief laat beginnen met rennen en goed voor jezelf zorgen. Begin je (veel) vroeger, dan is de kans klein dat je de snelle tijden die je eind twintig / begin 30 rent gaat verbeteren ruim tien jaar later.

  • Mies

    Dankjewel voor deze bijdrage Koen. Ik luister met heel veel plezier naar jullie podcast. Prachtige prestatie in Rotterdam. Vond het echt fascinerend om te volgen ook. Gisteren heb ik tijdens de lange duurloop de podcast over vermogen nog een keer geluisterd. Wat ik steeds maar weer hoor terugkomen, is het afvallen. Je vertelde dat je 57 kg woog, de mannen van het vermogen hadden het ook over 58 kg. Dat zijn getallen waar ik niet eens in de buurt kom. Als voormalig voetballer en tennisser weeg ik met mijn 80 kg bij mijn geringe lengte eigenlijk veel te veel voor een hardloper. Toch train ik hard en heb ik degelijke persoonlijke records staan. 1.27 op de halve. sub 39 en sub 19. Maar dat afvallen, dat ik graag wil, lukt maar tot een bepaalde hoogte. En ik ken de fysiologische wetten van afvallen echt wel. Kennen jullie iemand die me hier bij kan en wil helpen? Tegen betaling.

    • mb

      Kortgezegd zou ik zeggen dat je moet proberen in je vetverbranding te komen (Gezond KETO).

  • Jan

    Je noemt het aantal serieuze trainingsjaren zijdelings, misschien wel de belangrijkste factor. Je hebt een aantal jaren nodig om voldoende trainingsomvang te kunnen maken en beter te worden.

    • Koen de Jong

      Ja, maar hoeveel kilometer en hoeveel jaar is ideaal?

De beste looptips en inspirerende artikelen 2x per week in je mailbox?

Meld je dan aan voor onze nieuwsbrief en mis niets!

Meer uit Columns & meer