Chronische peesklachten? Ga trainen met een metronoom!

Chronische peesklachten? Ga trainen met een metronoom!

Beinvloed je hersenen om pijnvrij te hardlopen. Hoe zit dat?

Artsen weten vrijwel precies hoe je moet herstellen van een botbreuk. Ook bij een gekneusde rib of een stressfractuur is redelijk duidelijk hoe lang het herstel gaat duren en wat je precies moet doen. Peesklachten zijn een heel ander verhaal en kunnen soms maanden of zelfs jaren voortduren. Onderzoek uit Australië laat zien dat onze hersenen mogelijk een rol spelen bij het voortbestaan van de klachten. Maar dat betekent ook, dat daar een deel van de oplossing ligt.

Langdurige klachten

Peesklachten zijn grillig, ze ontstaan soms vrijwel uit het niets, kunnen in mindere of meerdere mate terugkomen en gaan zeker niet over met rust. De laatste paar jaar is steeds duidelijk geworden dat voortdurende klachten mogelijk beïnvloed worden door onze hersenen. Hoewel de zenuwen die signalen sturen naar de pees in goede conditie zijn, lijken de signalen die naar een pijnlijke pees worden gestuurd niet optimaal. Hierdoor kan een pees niet het werk doen wat het moet doen. Dat zit zo: onze pezen worden belast wanneer onze spieren zich aanspannen. Het aanspannen van onze spieren is het gevolg van een signaal uit de hersenen. Zenuwen die afkomstig zijn van ons ruggenmerg noemen we ‘lower motor neurons’. Deze signalen ontstaan in het ruggenmerg en gaan vandaar direct naar de spier. In de spier bevinden zich motor units waar de zenuwen uit het ruggenmerg uitkomen en verbinden met je spieren. Onze hersenen zenden ook signalen (upper motor neurons) die de lower motor neurons kunnen sturen. De hersenen kunnen zo de lower motor neurons remmen of verder stimuleren. Bij peesklachten blijkt het dat deze aansturing niet goed verloopt en de hersenen de lower motor neurons te veel remmen of te veel stimuleren.

Pijnlijk of niet?

Door langdurige belasting worden de pezen in ons lichaam aangetast. Fanatieke sporters hebben vrijwel allemaal te maken met zogenaamde tendinopathie. Dit betekent dat de pezen zijn aangetast en niet zo’n mooie structuur tonen als mensen die hun pezen veel minder belasten. Het gekke is dat als je tien fanatieke sporters onder de scan ligt, er misschien maar eentje is die ook daadwerkelijk pijnklachten heeft. De andere negen kunnen, zelfs met flinke aantasting van het peesweefsel, pijnvrij trainen. Uit onderzoek blijkt nu dat de hersenen mogelijk een rol spelen in het wel of niet ontstaan van pijn.
We weten dat iemand met peesklachten tot 15% minder kracht heeft in de aangedane kant. Deze verminderde kracht lijkt te worden veroorzaakt doordat de hersenen een remmend effect hebben. In plaats van 100% van de spiervezels te laten werken, remmen de hersenen een deel van de vezels. Met als gevolg minder kracht. Het kan ook zijn (met name bij kniepeesklachten) dat de hersenen teveel signalen sturen waardoor het moeilijker is een beweging te controleren en je bijvoorbeeld niet in staat bent te wandelen.

Een extern signaal

Maar hoe kunnen we onze hersenen nu beïnvloeden om de juiste hoeveelheid signalen te sturen? We komen daarmee in het veld van de neuroplasticiteit waarbij we proberen onze hersenen te ontwikkelen. De techniek die nu ingezet wordt bij peesklachten heet dan ook TNT: Tendon Neuroplastic Training. Onderzoek laat zien dat een extern signaal, zoals een metronoom of een visuele cue, je hersenen kan beïnvloeden. Dat ziet er als volgt uit: bij achillespeesklachten weten we dat kuitstrekkingen kunnen helpen de pees te versterken. Door deze strekkingen uit te voeren met een metronoom (bijvoorbeeld met behulp van een tik, 40 keer per minuut) en steeds te strekken op de ‘tik’ zou je jouw hersenen kunnen trainen. In afwachting van de tik gaan je hersenen alvast de juiste signalen verzamelen. Op het moment van vuren (zenden) worden zo het juiste aantal signalen gestuurd. Hiermee leer je jouw hersenen weer om de juiste hoeveelheid signalen naar de lower motor neurons te sturen en je pezen correct aan te sturen.

Wil je zelf aan de slag met een metronoom? Er zijn verschillende (gratis) apps te downloaden waarbij je de timing van een metronoom in kunt stellen. Bijvoorbeeld de app Soundcorset

Wil je meer lezen over deze techniek:
Rio E, et al 2015. Tendon Neuroplastic Training: changing the way we think about tendon rehabilitation: a narrative review. Doi:10.1136/bjsports-2015-095215

 

1 reactie

  • Cees Groot

    Een beetje vrij algemeen en daarom vaag verhaal.
    Mijn vraag is: moet je de aangedane pees strekken met daaraan verbonden spier door deze aan te spannen, of (st)rek je de spier en dus de pees op de “gewone” manier en werkt dit ook bij (chronische) hamstringpees klachten.

Reacties zijn gesloten.

De beste looptips en inspirerende artikelen 2x per week in je mailbox?

Meld je dan aan voor onze nieuwsbrief en mis niets!

Meer uit Gezondheid