Eten tot je afvalt

Wil je wat kilo’s kwijt? Waarom je dan niet té snel wil afvallen en zéker niet te weinig moet eten.

Eten tot je afvalt

Foto: Janneke Poort

Toen ik nog 20 kilo zwaarder was, vloog mijn gewicht heen en weer. Ik kon gerust 5 kilo afvallen, maar ik was er nog veel beter in om diezelfde kilo’s er in korte tijd weer aan te eten. Sterker nog, het bleef niet bij die 5 kilo, ik werd gerust 8 kilo zwaarder. Natuurlijk snapte ik toen ook al dat het beter was om koek en paprikaribbelchips te laten staan.

Maar tussen snappen en daadwerkelijk doen zit een kloof die soms onoverbrugbaar lijkt. Met alle gevolgen van dien. Je wordt gewoon chagrijnig van jezelf: waarom lukt het me nu niet? Wat ben ik toch een minkukel!

Die gedachten van mislukking en het beoordelen van jezelf? Dat ga je vanaf NU achterwege laten want ons lijf is gewoon ingenieus en behoedt jou voor té grote veranderingen die weleens een groot gevaar voor je kunnen zijn. Althans… dat is wat je hypothalamus denkt. Natuurlijk is wat kilo’s af willen vallen, geen groot gevaar voor je. Maar als je weinig eet en veel gewicht kwijt raakt in korte tijd, grijpt je hypothalamus toch in.

Je hypothalamus ligt diep verscholen in je hersenen, is niet groter dan een druif maar heeft een enorme kracht. Je hypothalamus stuurt het autonome zenuwstelsel aan en reguleert je lichaamstemperatuur, je ademhaling, je gevoel van honger en dorst en kent vele andere functies. Je hypothalamus behoedt je lichaam voor té grote veranderingen die je teveel uit balans halen. Zo is de hypothalamus de grote machthebber wanneer je te weinig eet. Je verbrandingsmotor wordt op een laag pitje gezet om in deze ‘tijden van krapte’ te kunnen overleven. Het gevolg? Je scharrelt, je struint… op zoek naar eten. Je trekt de la open, je bedenkt waar je nog wat lekkers kunt vinden en desnoods rijd je ervoor naar het benzinestation. Altijd weer die autodrop! Gestuurd door je hypothalamus trek jij een zak drop open. Geheel tegen je bewuste wensen in. Met negatieve gedachten over jezelf als toetje erbij.

Ben jij het type: Nú ga ik afvallen en er moet binnen een maand 10 kilo af? Dan kun je wel eens van een koude kermis thuiskomen. Op wilskracht de dag doorbrengen op twee wortels en drie stukjes komkommer? Dat heeft dus een averechts effect. Teveel afvallen in korte tijd? De kilo’s komen er net zo hard weer aan. Gestuurd door je hypothalamus die zijn uiterste best doet om jou te laten overleven door reserves op te slaan.

Goed gevulde maaltijden die gevarieerd zijn en je een gevoel van verzadiging geven helpen je beter om tot een gewicht te komen waar jij je gezond bij voelt. Eten tot je afvalt. Calorieën tellen? Ook dat is niet nodig. Want als je 8 stroopwafels eet, die samen 1800 kcal vormen, heb je geheid trek in méér eten en blijft het niet bij die 8 stroopwafels. Je bloedsuikerspiegel stijgt en daalt snel en houdt je drang naar eten in stand. Eet je maaltijden die voor 1800 kcal zijn gevuld met goede vetten zoals avocado, vis, noten en veel groenten en wat koolhydraten zoals volkorenrijst? Dan blijft je bloedsuikerspiegel beter in balans en kun je de dag prima zonder tussendoortjes doorkomen. En het fijne daarvan? Je gaat je vetten inzetten als brandstof. Ideaal!

Dag kilo’s! Hallo energie!

Grote stappen? Die vervangen we met 100 kleine stapjes die samen een mooi pad vormen.

Wat is jouw eerste stap om te zetten?

Wil je je nieuwe eetpatroon een stevig fundament geven? Maak gebruik van de intense kracht van je brein. Je focus! Die zorgt namelijk voor de magie. Dat wat je niet voor mogelijk houdt, kun je met een goede focus bereiken.

Lees hier hoe je dat doet.

De beste looptips en inspirerende artikelen 2x per week in je mailbox?

Meld je dan aan voor onze nieuwsbrief en mis niets!

Meer uit Gezondheid