Waarom het onverantwoord is om niet in de gracht te gaan

Is een dip in de gracht onverantwoord? Of juist niet?

Waarom het onverantwoord is om niet in de gracht te gaan

‘Het is onverantwoord wat jullie doen,’ de man houdt zijn hond kort aan de lijn en trekt zijn sjaal recht. We zien alleen zijn ogen, de rest van zijn lichaam is bedekt met kleren.

‘We houden 1,5 meter afstand,’ zeg ik, terwijl ik met enige moeite mijn sokken aan doe. Mijn handen doen zeer maar mijn gemoed is uitgelaten.

‘Ik heb het niet over corona, het is levensgevaarlijk om nu het water in te gaan. Het is – 10 graden goddomme,’ de man trekt aan de riem en loopt bij ons weg, met zijn hond achter hem aan.

Na een rondje hardlopen door de sneeuw konden we het niet laten: dippen in de gracht. We zijn lang niet de enige meer die met dit weer het water in gaan. Alleen al op ons dipplekkie in de Admiralengracht zien we veel mensen het water in gaan.

Onverantwoord?

Voor mijn gevoel is het juist het tegenovergestelde van onverantwoord

Vorige week zat ik in een hotel in Limburg. Samen met Arend Lunenborg neem ik een nieuw Tem je brein programma op.

Een programma voor studenten tussen 16 en 22.

‘Ik kom jouw kant wel op,’ zei ik. Zo had ik meteen een mooie reden om een paar dagen in Limburg hard te lopen. In een corona-proof-hotel vlakbij Maastricht kon ik natuurlijk niet gewoon ontbijten of ’s avonds aanschuiven in het restaurant. Dus was de vraag hoe laat ik ’s ochtends een ontbijtje op mijn kamer wilde. Ik hoef ’s ochtends niet te eten, maar een bakkie koffie voor het rennen was wel lekker en mijn ontbijtje kon ik zo mooi bewaren tot de lunch.

Dus om 7:00 werd er op de deur geklopt en stond er een verse koffie en een zakje eten klaar.

Na mijn koffie ging ik dik 20 kilometer rennen door Limburg. Een schitterende route vanuit Gulpen, over smalle paadjes en (voor Amsterdamse begrippen) flink wat hoogtemeters.

Terug op mijn kamer maakte ik het tasje met mijn ontbijt open.

Krentenbol
Broodje kaas en komkommer
Broodje kipfilet en tomaat
Salade
Bakje yoghurt
Banaan
Appel
2 croissantjes
1 gebakje met appel
1 gebakje met chocola
Gekookt ei

Ik had echt een kamer voor één persoon gereserveerd. Het ontbijt bleek genoeg voor ontbijt, lunch én avondeten.

En dat terwijl ik 22 kilometer hard hardgelopen.

Uiteraard is het Limburgse gastvrijheid, en dat het hotel goed voor haar gasten zorgt is lovenswaardig.

En toch bekroop me een paar dagen later een vreemd gevoel.

Als ik in een wak stap, wordt dat aangeduid als onverantwoord en zelfs een rondje hardlopen in de kou wordt al bijna bestempeld als roekeloos gedrag

Zoekend op berichten over hardlopen bij koud weer, kom ik op  Prorun.nl en slaat sportarts Guido Vroemen alarm. Hij schrijft over letsel dat je kunt oplopen bij koud weer en de arts begint meteen over reanimeren als het mis gaat. Zijn eerste tip bij koud weer: sla een training over.

Maar niemand slaat alarm als mijn hotel me voor ontbijt 2000 kcal aan lekkers geeft.

Dat voelt als omgekeerde wereld.

Want hartaandoeningen zijn al jaren de belangrijkste doodsoorzaak en ook kanker rukt al decennia op in de lijsten van veelvoorkomende ziektes.

En sinds kort is diabetes type II ook in de top 10 gekomen.

Overgewicht is een voorloper voor gevaarlijke ziektes.

Stress en overgewicht zijn werkelijk gevaarlijk. Ook als je er niet aan bezwijkt, is stress en overgewicht een ramp voor je gemoed en je dagelijkse leven.

Dus lijkt het me logisch om oorzaken van stress, veel eten en ander kankerverwekkend spul zoals sigaretten en alcohol onder de noemer onverantwoord te zetten.

Hardlopen in de kou en daarna een dip in de gracht is allesbehalve onverantwoord. Het zou aangemoedigd moeten worden als mooie tegenhanger van zitten en eten. Zeker door artsen.

Er sterven meer mensen in bed dan in loopgraven – zegt Fermin in Schaduw van de wind

Ik ben benieuwd hoeveel artsen afgelopen week zelf een wak hebben gehakt. Vermoedelijk aardig wat. Onder artsen is stress een bekende kwaal en meer en meer artsen lopen hard, mediteren, doen aan yoga, douchen koud en experimenteren zelf met periodiek vasten.

Dat is natuurlijk schitterend.

Veel artsen benadrukken dan ook het belang van preventie. Je kunt beter hartkwalen en diabetes voorkomen door gezonde voeding en sporten, dan dat je de kwalen in een (te) laat stadium probeert te genezen.

Zelf heb ik overigens niets met preventie

Natuurlijk is het beter om ziektes te voorkomen dan om ziektes te genezen. Maar ik ken niemand die alleen maar gaat rennen (of gezond eten) om geen overgewicht te krijgen of geen hart- en vaatziektes. Wie zit er nou op te wachten om zijn hele leven hard te lopen, ademhalingsoefeningen te doen en koud te douchen om niet ziek te worden? Je wilt toch vandaag een goed gemoed (of de corona-somberte eruit lopen) en een opkikker en samen een avontuur beleven. Je wilt meteen na je uurtje buiten spelen aan de koffie zitten met een voldaan gevoel en een mooi gesprek. Dat je ook gezond bezig bent is een gevolg, maar niet de reden an sich.

Half maart komen we bijvoorbeeld met een nieuw magazine Mystical Miles. Schitterende foto’s, bijzondere verhalen. Als je dat magazine beetpakt wil je naar buiten. Hardlopen, verdwalen, kampvuren maken, ouwehoeren. Alleen al door het magazine door te bladeren weet je weer dat je leeft. Daar doe je het voor. Wie zit er dan op te wachten dat je met die avonturen ook je diabetes II vóór blijft?

Niemand.

En toch: een arts kan nog beter Mystical Miles voorschrijven dan lichaamsbeweging.

Dat is zéér verantwoord.

Noot van redactie: dit blog van Koen de Jong verscheen eerder op Sportrusten.nl

13 reacties

  • RunHanRun.nl

    Hahaha, wat een leuke draai zat er in het artikel.

    • Marten

      Het menselijk lichaam kan veel hebben vooral door training.
      Om ongetraind in het wak te stappen lijkt mij niet verstandig. Eerst maar eens beginnen met een paar minuten koude douche.
      Dat kan je vertellen aan omstanders, die kritiek hebben. ‘Ik heb er voor getraind, dus het is verantwoord.”

  • Koen de Jong

    Dank Han! Heb een mooie maandag. Geluk!

  • Anneke

    Wauw!! Schitterend!!

    • Koen de Jong

      Zeker schitterend Anneke, ga jij ook?

  • Linda

    Wat een geweldig artikel!
    Wat verantwoord of onverantwoord is, bepaal je zelf.
    Een ander kan dat niet voor je doen, want die weet niet wat jouw lichaam gewend is.
    Lekker die gracht dus in, als je daar zin in hebt!

    • Koen de Jong

      Dank voor je reactie Linda, de gracht blijft trekken. Het is heerlijk.

  • Henk

    Onverantwoord zijn al die mensen die zoveel eten en weinig bewegen. 40 % in nederland heeft overgewicht. En van de corona patienten op de IC heeft 76 % overgewicht of obesitas. Deze lieden zorgen er dus in grote mate voor dat wij gezonde sporters beperkt worden in van alles.

    • Desiree

      Het lijkt in dit artikel erop alsof sporten veel gezonder is ten opzichte van eten… En dat eten niet wordt afgekeurd; zover ik weet staat sport nog altijd in een beter daglicht. Sporten is net als eten niet altijd even gezond maar allebij zijn ze ook wel heel erg gezond het gaat om de balans. Belangrijk is te vermijden dat het een verslaving of obsessie wordt. Topsporters leven gemiddeld korter; het randje opzoeken in de sport lijkt net zo goed ongezond als een avondje aan de alcohol en dansen, roken met vrienden op een terras, of naar een sterrenrestaurant gaan… Je doet het om jezelf uit te leven ; daarbij denk ik nu dus wel is in een wak zitten het risico waard icm corona (en omdat ik er zelf absoluut niet blij zou van worden/kies wel een gezond ander alternatief ). Hier in de opmerkingen wordt ook gedaan alsof obesitas een keuze is; dat klinkt heel erg denigrerend niemand kiest ervoor en het lijkt me echt niet makkelijk. Ik vind dat je niet zomaar vinger zou moeten wijzen naar elkaar; ook niet als iemand besluit in een wak te gaan zwemmen.

      • Desiree

        Çq ook niet iedereen is ervoor gemaakt om zoveel te sporten. Bijvoorbeeld mijn schoonzus heeft een genetische afwijking waardoor haar knie beperkt is en simpelweg op een andere manier gezond moet blijven… Niet leuk maar zonder sport kun je ook gezond zijn.

    • Suzanne

      Fatshamen is echt niet oké, Henk.

  • Henk Blik

    Ik zwem sinds oktober 2x per week (of zit in een wak als zwemmen niet meer gaat) en ben nog nooit zo goed de winter door gekomen. Goed opgewarmd zijn (4 km hardlopen) is wel belangrijk voordat je het koude water in gaat

  • Patrick

    lopen in de kou is geen probleem, even de lunge matrix van te voren om te activeren en op te warmen en laagjes zodat je eventueel iets uit kan doen.

    Nu wat betreft de koude dip, het onderdrukt een aantal ontstekingssignalen die als reporter worden gebruikt en men geeft indicatie dat er minder spierpijn e.d. optreedt, er is ook vertraging van herstel waargenomen.

    Dus is het zinvol? Dat valt zeer te betwijfelen, want beter worden in je sport door te trainen gaat juist om het herstellen. Hier een bron met koppelingen naar een aantal onderzoeken: https://www.verywellfit.com/after-exercise-does-an-ice-water-bath-speed-recovery-3120571

    Ik houd zelf niet zo van kou en zwemmen dus ik sla die dip wel gewoon over, het hindert mij niet om met de top van Nederland mee te draaien in mijn (leeftijds)klasse.

Reacties zijn gesloten.

De beste looptips en inspirerende artikelen 2x per week in je mailbox?

Meld je dan aan voor onze nieuwsbrief en mis niets!

Meer uit Gezondheid